Skjulte forlygter
I stævnen er der lanterner, ankerbrønd samt ankerrulle. Hvis det ønskes er der mulighed for tilkøb af elektrisk ankerspil. Lidt tilbage på fordækket er der indbygget to kraftige LED-lygter, der er praktiske ved sejlads efter mørkets frembrud. I hver side af båden er der tre pullerter til at fastgøre tovværk eller fendere.
Cockpittet er selvlænsende, og der kan tilkøbes kantsyet gulvtæppe, som hurtigt trykkes på. Derudover er der automatisk lænsepumpe. Til opladning af mobiltelefon, tablet eller andre elektroniske apparater er der 2 stk. 12 volt strømudtag. USB-stik findes ikke i båden, men i Allante er der bluetooths til radioen. Lyden kommer fra seks højtalere. Fleksibel sofagruppe
Indretningen af agterdækket er meget fleksibelt, og agterdækket kan omdannes til en lækker u-sofagruppe, hvor der i midten kan placeres et bord.
På kort tid kan sofagruppen omdannes til en fin solseng ved at afmontere bordet og lægge en plade og hynde ned i stedet. Under sejlads kan bord og hynder stuves væk i skjulte hulrum i hver side af båden. En særdeles smart detalje.
Fin topfart
Testbåden var monteret med en 175 hk Yamaha påhængsmotor. Under sejlads havde båden absolut ingen problemer med at plane.
Topfart blev målt til 45 knob. Ved marchfart på 20 knob var brændstofforbrug 23 liter i timen. Med en indbygget tankkapacitet på 227 liter er der næsten til 10 timers sejlads ved en marchfart på 20 knob. Anbefalet motorstørrelse er 150 til 250 hk. Men en 150 hk Yamaha motor er et meget fint motorvalg.
Der er fuld magt over båden i alle facetter. Med 250 hk på hækken er der tale om en meget hurtig fiske- eller fritidsbåd, der på toppen sejler på den rigtige side af 50 knob. Ved rattet er der fuld instrumentering til at aflæse motorens data i form af brændstofmåler, fartmåler (Yamahas instrumenter), omdrejningstæller og voltmåler.
Tung trailerbåd
Allante 635 OB SC er ikke nogen billig båd. Tilbudspris for testbåden er 425.000 kr. inkl. ekstraudstyr. Med egenvægt uden motor på næsten 1300 kg, skal man op på en 2500 kg bådtrailer for at køre sikkert på landevejene. Men så kan båden også trailes med fuld tank.
Konklusion
Allante 635 OB SC er en lækker båd. Ikke kun at se på, men også at sejle med.
Design og finish kan der ikke sættes en finger på. Der er tænkt over tingene, og det kan man nok takke Leif Larsen for.
Målgruppen er sejlere, der ønsker en tur på vandet med mulighed for overnatning med familie og venner.
Det er denne båd meget velegnet til. Begge modeller er prismæssigt i den høje ende, men som i bilverdenen, så koster en lækker bil med fine køreegenskaber også noget mere end en lille mikrobil.