TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd : Beneteau Ocean Clipper 331

Komfort-båd med ægte sejlglæde

Da Beneteau Ocean Clipper 331 kom på markedet i 1999 var den blandt de første, der for alvor kombinerede en dengang overvældende rummelighed med rigtig gode sejlegenskaber.


Der er fut i sommerhuset. Sådan lød en karakteristik af den nye Beneteau Ocean Clipper 331 i en tid, hvor rummelige cruisingbåde overbærende blev kaldt campingvogne, fordi sejlegenskaberne sjældent matchede den gode bo-komfort.
Sejlegenskaber matcher til gengæld med 331erens gode bo-komfort. Her forenes ægte sejlglæde fint med sommerhus-agtig komfort om læ.
Umiddelbart virker masthead riggen ganske vist noget lav, og i forhold til dagens cruisere, så er den store genua noget gammeldags.

Alligevel er båden rimelig hurtig, med op til 6,4 knob på kryds i en god 6 m/sek mellemluft og ca. 7 knob på halvvind. Det kan næsten ikke gøres hurtigere for motor.
Samtidig er Ocean Clipper 331 overraskende levende at styre, med en god føling med balance og rortryk. 331eren har en udmærket balance på roret i let og mellemluft, men i frisk vind bør en bred både fra denne generation af cruisingbåde ikke krænge for meget.

Reb sejlene tilstrækkeligt i tide, og få en behagelig sejlads uden for megen krængning. Det er vores erfaring, at det ikke koster på farten. Snarere tværtimod. Hvis man presser denne type båd for meget, kan man risikere at den skærer op og mister rorgrebet på kurser fra bidevind og ned omkring halv vind.

Vi er ikke begejstrede over riggens babystag, der sandsynligvis kun er nødvendig, når man sejler i høj sø. Det kan en professionel rigger bedre bedømme, men hvis man kan lide at krydse, så er det i vejen for den store genua.
Til gengæld har båden en særdeles kraftig og tillidsvækkende montering af røstjernene i indersektionen. Den kan inspiceres bag ryghynderne i sofaerne om læ.
Cockpittet er dejligt stort, med kistebænke, hvor voksne kan ligge udstrakt. Der er dog højst plads til fire omkring klapbordet. Rattet har en passende størrelse, der giver god gennemgang i cockpittet, og hvor rorsmanden kan sidde i borde og nå det.
God salon og kompakte kahytter
Apteringen er funktionel og hyggelig i kirsebærtræ, der er bejdset op til en mørkere lød. Alligevel er kahytten rimelig lys fra luger i ruffet og vinduer i rufsiderne og i fribordet.
Der er en imponerende ståhøjde i salonen på 1,92 m, og sovekabinerne for og agter er tilpas kompakte, så der netop er god plads hvor man opholder sig i vågen tilstand; i cockpittet og salonen.
Pantryet er enkelt og velfungerende med stor elektrisk køleboks og halvkardansk komfur med ovn. Dog er det lidt upraktisk med en stor låge på hængsler lige bag komfuret. Det ville have været bedre med en skydelåge. Der er god beskyttelsestang foran komfuret.
Toiletrummet er også stort og funktionelt, uden at optage for meget plads i båden. Her er et godt toiletbord med gribeliste, kombineret vandhane og bruser, samt et lille rum bag toilettønden til vådt sejlertøj.
Beneteau Ocean Clipper 331 kunne fås i to versioner med en eller to agterkahytter. I den første version har båden et meget ekstravagant pantry for en 33 fods båd, med en ekstra sektion med pantrybord inde i det, der ellers var den ekstra bagbords agterkahyt.

Masser af komfort-udstyr
Ocean Clipper 331 var som standard fint udrustet med f.eks. teak på på cockpitbænkene, badestige, cockpitbruser, søgelampe i cockpittet, anker med kæde, landstrømsanlæg, CD-stereoradio, elektrisk køleboks, trykvandssystem med vandvarmer, lazy-jacks og zippack. Der findes også en model med sænkekøl. 331eren blev produceret frem til 2005.
Der er normalt kun få Ocean Clipper 331 på brugtmarkedet i Danmark, men båden er let at finde i vores nordeuropæiske nabolande.

Vi fandt Beneteau Ocean Clipper 331 ”Line” fra 2003 til salg hos Kronborg Marine i Helsingør for 429.000 kr. Det er under der halve af prisen for en tilsvarende ny båd i dag, der koster omkring en million med nogenlunde tilsvarende udstyr.
Der er altså rigtig mange penge at spare, hvis man vil have en god, nyere brugt og rummelig familiebåd. Man skal bare være opmærksom på, at når man køber brugt, så skal der også være luft i budgettet til udskiftning af f.eks. sejl og de mindre reparationer, der er næsten uundgåelige, når man køber en båd, der har sejlet i flere sæsoner.
”Line” virker som en pæn og velholdt båd, og bådens teak-dæk er i udmærket stand efter 11 års sejlads. Båden har også en fin, høj og moderne sprayhood med store vinduer. Den bærer dog præg af at være slidt.
Der er lidt lakskader på hjørnerne af klapbordet på ratkonsollen, men ellers virker alt fint og velholdt her. Tovværket er ikke for slidt og skal højst en tur i vaskemaskinen. ”Line” har elektrisk ankerspil og det er dejligt og nyttigt grej på en cruisingbåd.
Vi har ikke haft sejlene ude. Det er bådens originale sejl i Dacron. Vi kunne dog se på rullegenuaens nederste del af agterliget, at det bør repareres inden for længe for slid mod bådens babystag.
Om læ står båden næsten helt original, bortset fra at pantryet har fået tilføjet en ekstra gribeliste i rustfri stålrør. Den er monteret udenpå den originale gribeliste i kirsebærtræ, der omkranser det L-formede pantrybord.
Desuden er der tilføjet god ekstra beskyttelse mod komfurets flammer med tynde plader i rustfri stål. Det var oprindeligt noget mangelfuldt på standardbåden.
Alle hynder og ryghynder er i god stand. Alt står meget originalt og apteringen er generelt i virkelig god stand. Vi bemærkede dog, at der flere steder var små ridser i lakken på det mørke træ, og der er synlige skæremærker i laminatet på pantrybordet.
Alt i alt mindre skønhedsfejl på en generelt pæn båd efter 11 års brug, der i øjeblikket benyttes af to familier på skift.
Både i ”Line”s generation havde relativt små ror, som kan miste grebet i vandet, når båden krænger alt for meget i et pust, men ”Line” har fået et nyt og dybere ror i 2008, så det burde ikke være et problem længere.
”Line” er en version med to agterkahytter og har således 6 faste køjepladser i tre gode dobbeltkøjer.

Efter en gennemgang af “Line” har Mette og Vagn skrevet pro et contra listen til venstre, til brug i deres overvejelser og til at vurdere, hvor meget de skal bruge ekstra til nyanskaffelser og renovering.
Ekstraudstyr i ”Line”
• Teak-dæk
• Garmin 620 GPS m. søkort
• Furuno GP1650 GPS kortplotter
• Sailor VHF uden DSC
• Log og ekkolod
• HFI-relæ
• Sprayhood
• Bompresenning
• Bruser på toilet
• Elektrisk ankerspil
• Redningskranse
• Pulverbrandslukkere • Tågehorn
• Nyt dybere ror fra 2008
• Bådstativ• TV med DVD
Plus
• Kanongod plads om læ
• Godt og stort cockpit
• Fin ratstørrelse
• Udmærket pantry
• Praktisk og stort toilet
• Lav dybgang
• Teak-dækket er pænt endnu
• Motoren så pæn ud
• Fin el-installation
• Perfekt gasinstallation med 2 gasflasker agter
• God trin-afstand på trappen
• Andre små gode detaljer• Bådstativ• TV med DVD
Minus
• Lav rig med stor genua
• Babystaget
• Motoren kun på 19 hk
• Dækket knagede ved samlingen
• Glasfiberen trænger til polering
• Vinduerne i ruffet er krakeleret
• For mange ridser i lakeringen
• Apteringen er bejdset• Andre små gode detaljer• Bådstativ• TV med DVD

Større båd til børnebørn om bord
Bådmagasinet har haft et meget erfarent sejlerpar med om bord i ”Line”. Mette og Vagn Olesen har en særdeles velholdt Mermaid 315, som de er meget glade for, men nu er der kommet børnebørn, og derfor vil de gerne have mere plads i båden.
Vagn har sejlet siden han var syv år og har sejlet meget kapsejlads. Derfor lægger han også stor vægt på, at en ny brugt båd også sejler godt.
Deres ønske om mere plads til også at kunne have børnebørn komfortabelt med om bord, er meget generelt for Mette og Vagns sejlergeneration. Den aktuelle Beneteau Ocean Clipper 331 “Line” er indenfor parrets søgefelt og budget, hvor der også er plads til forbedringer på en ny brugt båd.
Efter en gennemgang af “Line” har Mette og Vagn skrevet denne pro et contra liste, til brug i deres overvejelser og til at vurdere, hvor meget de skal bruge ekstra til nyanskaffelser og renovering.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.