TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd : Mamba 33

Perfekt familiebåd

De svenske Mamba både er kendte for høj kvalitet og gode sejlegenskaber. Mamba 33 er et glimrende valg som familiens første båd, med høj værdi til prisen, der typisk ligger mellem 250.000 og 330.000 kr.


Mamba 33 kom på vandet første gang i 1985, og er en båd, der er nem at sejle med god fart og balance. Samtidig er det en rummelig båd, der egner sig perfekt som familiebåd, fordi den næsten har plads og komfort som en moderne cruiser.
Under vandet har den et langt skæg mellem køl og ror. Det kan virke lidt gammeldags, men giver en fantastisk kursstabilitet. På minus-siden betyder det, at båden har en større venderadius end moderne både fra de sidste to årtier.
Mambaen går godt i bølger og opfører sig i det hele taget pænt på vandet. Den er nem og tryg at styre med en næsten neutral balance på roret. Vi har ikke kunnet finde fartdata i gamle testsejladser, men på en kort tur med den aktuelle ”Freja” gik vi snildt omkring 5,3 knob på kryds i let vind. Det var helt udmærket i dagens vind, og båden føles samtidig letdrevet.

I forhold til moderne både er Mamba 33 generelt 3-15 cm smallere ved midterspantet, den har forholdsvis mere sejl i forhold til vægten og har en langt højere kølprocent.
Da Mamba 33 kom på vandet første gang i 1985 fik den verbale klø i svensk bådpresse, fordi den var uden spring. Dette har nu været det normale båddesign i adskillige år, og i dag er det kun den udfaldende stævn, der for alvor viser bådens alder.
Mamba 33 er først og fremmest en cruiser med god komfort til familien. Dybe skroglinjer betyder, at der er ståhøjde under det lave, stilrene ruf.
Båden har en effektiv 7/8 rig med relativ stor overlappende genua, der umiddelbart kan virke lidt gammeldags i forhold til moderne både. Genuaen er dog forholdsvis mindre, end på f.eks. moderne semi- masthead riggede både med 106 % fok. Samtidig virker riggen højere og mere elegant.
Traditionel aptering
Apteringen i teak er en anden stil og kvalitet end i moderne både. Træet er omhyggeligt udvalgt og der er massive, tappede rammer i lågerne. Det er en fornøjelse at være omgivet af godt håndværk.
Båden har ret dybe linjer og det giver ståhøjde om læ, med et forholdsvis lavt ruf, og uden fribordet bliver helt så højt, som moderne både med fladere skroglinjer.
Mamba 33 er indrettet helt traditionelt, og egentlig også helt moderne, bortset fra at toilettet på placeret fremme i båden. Gennem tiden har mange designere og værfter eksperimenteret med andre versioner af aptering, men den klassiske aptering har vist sig at være den mest funktionelle i denne størrelse familiebåd.

Stort L-pantry
Det L-formede pantry er stort, især i forhold til bådens 33 fod, og endda i forhold til mange moderne både.
Om bagbord er en stor, fuldt moderne agterkahyt, samt en stikkøje bag pantryet om styrbord. Et godt toiletrummet med masser af lys teak. Placeringen er fremme i båden, ikke specielt praktisk at benytte i sø, men sådan placerede man toiletter dengang.

Rorsmanden kan nå skøderne
Cockpittet kan sagtens rumme en familie, og man kan ligge rimelig udstrakt på de gennemgående kistebænke. Der er agtertofte, så man nemmere kan sidde flere om cockpitbordet, end på mange moderne både.
Rorpinden er lang, så rorsmanden sidder langt fremme i cockpittet, hvor han faktisk selv kan nå storskødets trimblok, der kører på en løjgang ved nedgangen, samt nå genuaspillene. På den måde er båden nem at sejle for en duo-besætning eller singlehand.

Cockpittet er dejlig rummeligt og lige funktionelt til cruising og klub- og distancesejlads, uden at det bliver et rigtig race-cockpit.
Konsollerne til bådene veltrimmede Jefa- styring har gode, enkle konsoller til kortplotter og repeater.

·Velholdte ”Freja”

Vi fandt denne velholdte Mamba 33, ”Freja” fra 1988, til salg for 299.900 kr. hos Tempo Bådsalg i Ishøj. Byggenummeret er 86, så det er en af de nyere 33ere.
Prisen er attraktiv i forhold til prisniveauet og hvor velholdt båden fremtræder. ”Freja” har dog stadig den originale motor, der ligesom båden er 26 år, og har trukket prisen nedad.
Vi har sejlet en tur med ”Freja”, og her startede motoren prompte og kørte fint, så den kan sikkert køre en del år endnu. Båden har som standard en 18 hk motor, men ”Freja” har en 27 hk Yanmar motor.
Båden har foldepropel, og vi sejlede en fin cruisingfart på 6,3 knob for motor, samt en topfart på 6,7 knob. Det eneste minus for motor var, efter vor mening, at propellen var lige i underkanten, til at tage ordentligt og hurtigt fat i vandet i bakgear. Det er dog mest et spørgsmål om lige at lære båden at kende, og manøvrere efter det i havn. Eller måske skifte propel.

Helt sejlklar
Sejlene er forholdsvis nye fra 2009, fra et sejlloft vi ikke umiddelbart kunne genkende. De har ikke længere den helt optimale facon, men sejlene kan sagtens klare en del sæsoner endnu til tursejlads, og fungerede OK på vores lille sejltur med ”Freja”. Her havde vi god føling med båden, der balancerede fint på roret, og sejlede som nævnt op til 5,3 knob på kryds.
”Freja” fremtræder i en god og velholdt stand. Skrog og dæk er tydeligt blevet plejet løbende med polering og voks. Om læ er laminatet på pantrybordet overraskende pænt efter 26 år. Det er ofte her, man kan se om der er blevet passet på en brugt båd.
Det er således tydeligt, at det er en båd, der er passet godt på. Desuden er ”Freja” i fuldstændig sejlklar stand. Tovværket er i udmærket stand og vil blive flot og lækkert igen med blot en tur i vaskemaskinen.
Ekstraudstyr i ”Freja”
• Yanmar 27 hk motor
• Spiler
• Nyere sejl fra 2009
• Bompresenning
• Stormfok
• Kortplotter fra 2007
• Autopilot fra 2011
• VHF
• Radio med CD
• 230 volt landstrøm
• Batterilader
• Bådvarme fra 2012
• Varmtvandsanlæg fra 2011
• Cockpittelt
• Cockpitbord
• Nyere hynder og Betræk
• Sprayhood
• Bompresenning
• Holdingtank
Mamba 33 er en videreudvikling af Mamba 311
Den nye Mamba 33 er reelt en 50 cm længere og 20 cm bredere udgave af Mamba 31/311, der var fra 1982. Vandlinjen er 60 cm længere, men ellers er det de samme dybe skroglinjer under vandet som forgængeren.
Midterspantet var det samme, bare bredere. Hækken blev forholdsvis bredere og mere moderne, fordi den nye 33er skulle have agterkahyt med dobbeltkøje. Den fik desuden den ekstra stikkøje om styrbord.
Den oprindelige 31er havde masthead rig, mens 311-versionen fik en forholdsvis højere 7/8 rig, der blev overført og forhøjet på 33eren.• Harken klemmer overalt

Der er passet på apteringen
Apteringen i teak står stadig rigtig flot. Båden har haft flere ejere, og det er tydeligt, at de har passet på, at båden ikke blev skrammet. Skabslågerne i salonen er med massive trærammer og så ud som nye.

Der er passet på apteringen
Apteringen i teak står stadig rigtig flot. Båden har haft flere ejere, og det er tydeligt, at de har passet på, at båden ikke blev skrammet. Skabslågerne i salonen er med massive trærammer og så ud som nye.

Toiletrummet står også flot og velholdt, slangerne til toilettet trænger til at blive skiftet. Det er typisk på både med nogle år på hækken. Heldigvis var den svage lugt kun inde i selve toiletrummet, og ikke ude i hele båden, som man desværre kan opleve på nogle lidt ældre både.
Toiletslanger bliver også nedbrudt og bør skiftes en gang i mellem, så man helt kan undgå lugtgener. Husk at slanger skal være specifikt til toiletbrug. Med billigere slanger siver lugten fra toilettet ud.

Løbende vedligeholdt
Der er ikke alene passet godt på ”Freja”. Båden er og løbende blevet opdateret med meget nyt udstyr, som f.eks. nye sejl i 2009, nyt varmeanlæg i 2012, ny varmtvandsbeholder, samt ny autopilot i 2011. Alle hynder er blevet ombetrukket, og der er nye madrasser i køjerne. ”Freja” har ikke teak-dæk og det er en klar gevinst for en båd på hendes alder. Det ville være nedslidt, med mindre det var udskiftet for nylig. Det kan være bekosteligt at fjerne et nedslidt teakdæk.

Kistebænkene er rimelig lange. Agtertoften er kun egnet til at sidde
på i havn på grund af den lange rorpind, der her er beskyttet med en lille presenning. Storskødet kan hægtes af løjgangen og placeres ude i vandlisten, når man er i havn.

Nederst til Højre
Bortset fra genuaskødeskinner, så er dækket helt rent for grej som på en moderne båd. Sprayhooden har dejligt store vinduer.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.