Flot og funktionel aptering
Arcona er kendte for en veludført aptering i mahogni, og 380eren lever op til værftets ry. Bådene bliver bygget i Estland, der har en god og gammel bådebyggertradition.
Skrog og dæk er vacuumstøbt i Vinylester, og alle de belastende kræfter fra rig og køl er samlet over en kraftig stålramme, der går helt ud agter til motorrummet. Stålrammen er ikke glasset ind i båden, men er boltet til skot og indersektionen, og kan dermed ikke løsne sig.
Indretningen er enkel og helt traditionel, fordi det er en aptering der virker. Også ude til søs i bølger. Udførelsen, og ikke mindst den vigtige udvælgelse af træ, er meget fint håndværk.
Pantryet er dejligt stort og let U-formet, som giver god støtte. Den tværskibs sektion af pantryet har god bordplads og med en lidt smallere passage overmod skottet ved toilettet, bliver det nemmere at finde støtte i hofteniveau, når båden krænger.
Der er seks køjepladser i tre kahytter, og der er rigeligt plads til alle seks omkring salonbordet. Under bordet er der skuffer til flasker og glas.
Kortbordet er fleksibelt ved at man kan skubbe det frem som en gammeldags navigationsplads, eller skubbe det tilbage mod skottet, så det fylder mindst muligt.
Konklusion
Det er meget ros og meget lidt kritik i denne test, men Arcona 380 er også en vellykket og gennemarbejdet båd i design og udførelse. Det er sjældent at opleve at fart, funktionalitet og nem cruiser-håndtering går så godt i spænd.
For alvor en båd, der er lige velegnet til race og cruising. Den hører ikke til 38 fods klassens billigste både, men det er fordi den håndværksmæssigt hæver sig over markedets gennemsnitlige standard.