TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd : Yngling

Ideel lille og sporty dagsejler

Yngling er rendyrket sejlglæde til dagsejlads og kapsejlads for alle aldersklasser. Det er en solid og billig båd, med brugtpriser fra typisk 20.000 kr. for en brugbar og sejlklar båd og op til 60.000 kr.


Ynglingen opfattes af mange sejlere som en ungdomsbåd, men den er også en fremragende lille dagsejler for voksne seniorsejlere, der gerne vil nyde den elementære sejlglæde i en velsejlende og hurtig sejlbåd, hvor man er i tæt kontakt med vind og vand.

Båden er nem at håndtere, og kan sejles singlehand i ikke alt for hård vind. Samtidig er den hurtig at rigge til og rigge af. Derfor er det nemt, bare at tage en kort og forfriskende tur på vandet med en Yngling, som man også kan sejle i, sammen med sine børn.
Yngling er også på grund af sin robuste konstruktion meget overkommelig at vedligeholde. Derfor er det på mange punkter en ideel båd til fx den travle familiefar, der ellers ikke har tid til at sejle, fordi det tager tid at vedligeholde en større familiebåd, der sjældent er ideel til at tage en hurtig og afslappende aftentur på vandet med.

Med en billig brugt Yngling, der ikke overbelaster familiebudgettet, behøver man ikke helt at lægge sejlsporten på hylden, men kan fortsat nyde den enkle sejlglæde. Den er også fin til at tage sine børn med ud at sejle.
Samtidig kan en Yngling let tages med på weekend- og ferieture til nye farvande på en landevejstrailer, der også kan brugers til at traile båden til kapsejladser. En Yngling kan søsættes med en mastekran, og med båden på trailer behøver man ikke en havneplads.
En trailer giver også mulighed for at deltage i internationale kapsejladser i vores nabolande.
Yngling’en er især fremragende på kryds, med sine rene, letdrevne klassiske linier og skarpe stævn. Den går på kryds, som sin storesøster Solingen. I blæsevejr kræver den rå hængning i stropperne, hvis man vil opnå optimal fart, men man kan sagtens tumle båden fornuftigt uden at hænge direkte. På læns kan den komme op at plane med spiler i meget luft, men den mangler bredde i agterskibet til at komme tidligt op at plane som moderne og langt dyrere sportsbåde.

Ynglingen har strenge klasseregler som entype-klasse, men alligevel er der meget frie tøjler for indretningen af båden og dens trimfunktioner.
Der er fx divergerende holdninger til, om hvor mange trimhal, der er nødvendige, og hvorvidt man skal have et fast skødepunkt på agterdækket til storskødet, og bruge kick’en i stedet for løjgang, eller om man skal kunne trimme storsejlet med både skøde og løjgang. I sidste ende er det et spørgsmål om temperament.
De fleste ældre både har lav dørk, der giver mere plads og dybde i cockpittet, men nyere både har typisk en høj dørk, der giver mindre volumen og højde til bommen i vendinger. Til gengæld rummer de mindre vand efter en kæntring og man kommer nemmere ud i hængestropperne igen efter en vending. Regnvand løber også bare ud i en båd med høj dørk, når man lader bailerne stå åbne i havnen. Flere ældre både er ombygget til høj dørk, med et monteringsklart ombygningssæt fra værft. Det er dog normalt ikke noget problem at sejle med lav dørk.

Aftenmatch med Yngling
Hvis man synes, at det er for bøvlet at skaffe gaster til familiebåden til at sejle aftenmatch i klubben, så kan anskaffe en Yngling til aftenmatch efter DH. Ynglingen sejler samme fart som større både og derfor er det sjovt og konkurrencedygtigt at sejle mod større både i en Yngling.
I klubber som fx Hobro, Hadsund, Farum, Birkerød og Furesøen er der nu felter af seniorsejlere, og der kan være op til 10 Ynglinge til en aftenmatch i nogle klubber.

Priser ned til 5.000 kr.
Bunden af prisniveauet for en ældre brugt Yngling er omkring 5.000 kr., men det er for meget ”trætte” både, hvor man skal bruge en del knofedt, polish og nyt grej.

Ungdomsbåden blev OL-båd for kvinder
Ynglingen blev tegnet af den norske konstruktør Jan Herman Linge i 1967, som en mindre udgave af den Soling, han havde tegnet blot to år forinden.
Den mindre Yngling skulle være lettere at sejle, for en bredere skare af sejlere, og samtidig appellere til juniorsejlerne. Linge havde især sin egen søn på 15 år i tankerne, og ville skabe en god og udfordrende båd til nye generationer af sejlerungdom.

Herman Linge fik en stor og hurtig succes med både Soling og Yngling. Solingen blev allerede i 1969 valgt som ny olympisk klasse til OL 1972. En status den bevarede til og med OL 2000 i Sydney i Australien, hvor Jesper Bank vandt guld. Ynglingen fik også en kortvarig status som OL-klasse over to olympiader som bådtype for kvindernes matchrace i 2004 og 2008.

Ynglingen fik en fantastisk start. På blot to år byggede og solgte det norske værft Bringsværd ca. 150 både. Siden er der bygget mange tusinde både på værfter i Norge, Danmark, Schweiz, Australien og USA.
I 1979 var Ynglingen blevet en stærk international klasse og fik ISAF’s blå stempel som officiel VM-klasse. Ynglingen er i dag især udbredt i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Holland, Østrig, Schweiz, Australien, USA og Canada.
I Danmark er Ynglingen fortsat en blandet klasse af mange privatejede og klubejede både, der stadig er rygraden i del klubbers juniorafdelinger.

Avancerede trimfunktioner
Vi har fundet Yngling DEN 215 fra 2001 ved Furesøen, hvor Yachtbroker Nordsjælland har den til salg for 84.000 kr. DEN 215 blev nr. 4 ved årets DIF- DM i Tårbæk.
Den hører til i den høje ende af prisskalaen for brugte danske Ynglinge, men det er også en ekstremt veludrustet og helt kapsejladsklar båd med en velholdt Harbeck landevejstrailer.
Nummeret DEN 215 kan umiddelbart indikerer, at det er en af de nyeste Ynglinge i Danmark, fordi DEN 216 er det højeste danske nummer. Det viser dog kun, at båden er købt i udlandet indenfor de senere år, og har fået nyt dansk sejl/ bådnummer.

Det er en mere velholdt båd, end de viste efterårsbilleder umiddelbart indikerer. Den trænger lige til at få vasket begyndende grønalger af, ligesom efterårsløvet faldt jævnt ned over båden under fotograferingen på jollepladsen ved Yachtklubben Furesøen.
Der er ryddet nogenlunde op i bådens tovværk, men helt ryddelig får man aldrig en båd med så mange liner. Især når der også er endeløse hal.
Alt bådens trimgrej er af høj kvalitet, hvor alle klemmerne er fra Harken. Båden har mange trimmuligheder og mange Ynglinge-sejlere vil mene, at der er for mange. De fleste danske Ynglinge har mere enkle trimfunktioner, og har fx en bøjle i rustfri stål i stedet for en løjgang på agterdækket. I sidste ende er det mest et spørgsmål om temperament, og hvor mange trimhal man selv føler, at man er i stand til at håndtere.

Trimhalene er fornuftigt placeret til kapsejlads, lige ved hver gasts placering, så de også kan betjenes, når besætningen er ude at hænge. Alle hal på dækket er placeret, så de kan betjenes, mens besætningen hænger i de justerbare hængestropper.

Der er herhjemme generelt en konsensus om at have få og overskuelige trimfunktioner, men der er også sejlere, som gerne vil kunne justere alt om bord, når man fx er ude at hænge. DEN 215 henvender sig især til sidstnævnte sejlere.• Harken klemmer overalt
Ekstraudstyr til DEN 215
• Harbeck landevejstrailer
• Proctor mast fra 2007
• Spilerstage i kulfiber
• Tacktick kompas
• Hængestropper
• To hængeveste
• Ekstra storsejl
• Tre ekstra fokke
• Ekstra spiler
• Heldækkende presenning
• Cockpitpresenning
• Harken klemmer overalt

Ynglingen er heldigvis en bundsolid båd, så man kan ofte få en glimrende båd ud af et sådant ”lig”.
Brugtprisen for en brugbar, sejlklar brugt Yngling ligger i Danmark typisk mellem 20.000 kr. til 60.000 kr., alt efter bådens og sejlenes stand. De fleste både på det danske marked er ældre både. De fleste nyere danske både er solgt til udlandet.
Internationalt ligger prisniveauet for nyere både fra 90.000 kr. og helt op til 190.000 kr. for fx en OL-båd fra 2008 fra britiske Petticrow, der med en nypris på ca. 450.000 kr. suverænt er de dyreste Ynglinge, der nogensinde er produceret.

Nyere både skal forstås som både fra nullerne, og tidligt i dette årti, for selvom man stadig kan bestille en ny Yngling fra fx Mader i Tyskland, så er der kun bygget meget få nye Ynglinge siden båden mistede sin OL-status. Dette hænger også sammen med, at Ynglingen er så langtidsholdbar at selv 40 år gamle både stadig er konkurrencedygtige, blot båden og sejlgarderoben bliver vedligeholdt. Selve skroget er næsten ikke til at splitte ad.

Traditionel og praktisk
Om læ er 349eren også indrettet helt traditionelt. Her ligger værftets nytænkning primært i de praktiske løsninger, som f.eks. dobbeltdørene ud til forkahytten. Det giver nemmere adgang og en fin åbenhed i båden.
Kortbordet om bagbord kan meget smart vippes op foran bådens el- og instrumenttavle, så der bliver en ekstra siddeplads. Der er gode stuverum under sofaerne og bag ryghynderne er der små stuverum med skydedøre.
Det meget gængse L-pantry er rummeligt med veludnyttet stuveplads og her er ikke leflet for gammeldags bådebyggerhåndværk bag lågerne. Skufferne er i praktisk plast, så de er lette at tage helt ud og at gøre rene. Der er også et lille åbent barskab under pantrybordet. Åbningen vender ud mod salonen.
Ellers er der kun eksperimenteret designmæssigt, med at føre bordets mørke laminat videre på pantryets låger.
Toiletrummet optager fornuftigt begrænset plads og toilettet er placeret optimalt i langskibs retning. I testbåden var der separat brusekabine agten for toiletrummet.
Salonen har indbygget moderne LED-belysning, både som spots i innerlineren og som indirekte belysning bag bådens gribelister i ruffet.

Nemt at komme til søventilerne
Det er rimelig nemt at løfte dørkpladerne til sumpen i salonen, hvis man vil tjekke kølbolte, pumper eller blot betjene nogle af bådens søventiler. Der er også nem adgang til andre søventiler under toiletbordet.
Sun Odyssey 349 fås med en eller to agterkahytter. Vi sejlede versionen med en agterkahyt om styrbord og et stort stuverum om bagbord, hvor der er adgang fra både kistebænken og bådens toiletrum. På testbåden var stuverummet helt åbent, og så bliver det meget let rodet og uoverskueligt, så det vil være en fordel at indrette det med f.eks. skillerum og hylder.

Egnet som familiens første båd
Jeanneau Sun Odyssey 349 er en hurtig, velsejlende og sikker cruisingbåd, der samtidig er så enkel at håndtere, at den er velegnet som familiens første båd. Prismæssigt hører båden desuden til de mere attraktive på markedet.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.