Ungdomsbåden blev OL-båd for kvinder
Ynglingen blev tegnet af den norske konstruktør Jan Herman Linge i 1967, som en mindre udgave af den Soling, han havde tegnet blot to år forinden.
Den mindre Yngling skulle være lettere at sejle, for en bredere skare af sejlere, og samtidig appellere til juniorsejlerne. Linge havde især sin egen søn på 15 år i tankerne, og ville skabe en god og udfordrende båd til nye generationer af sejlerungdom.
Herman Linge fik en stor og hurtig succes med både Soling og Yngling. Solingen blev allerede i 1969 valgt som ny olympisk klasse til OL 1972. En status den bevarede til og med OL 2000 i Sydney i Australien, hvor Jesper Bank vandt guld. Ynglingen fik også en kortvarig status som OL-klasse over to olympiader som bådtype for kvindernes matchrace i 2004 og 2008.
Ynglingen fik en fantastisk start. På blot to år byggede og solgte det norske værft Bringsværd ca. 150 både. Siden er der bygget mange tusinde både på værfter i Norge, Danmark, Schweiz, Australien og USA.
I 1979 var Ynglingen blevet en stærk international klasse og fik ISAF’s blå stempel som officiel VM-klasse. Ynglingen er i dag især udbredt i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Holland, Østrig, Schweiz, Australien, USA og Canada.
I Danmark er Ynglingen fortsat en blandet klasse af mange privatejede og klubejede både, der stadig er rygraden i del klubbers juniorafdelinger.
Ynglingen er heldigvis en bundsolid båd, så man kan ofte få en glimrende båd ud af et sådant ”lig”.
Brugtprisen for en brugbar, sejlklar brugt Yngling ligger i Danmark typisk mellem 20.000 kr. til 60.000 kr., alt efter bådens og sejlenes stand. De fleste både på det danske marked er ældre både. De fleste nyere danske både er solgt til udlandet.
Internationalt ligger prisniveauet for nyere både fra 90.000 kr. og helt op til 190.000 kr. for fx en OL-båd fra 2008 fra britiske Petticrow, der med en nypris på ca. 450.000 kr. suverænt er de dyreste Ynglinge, der nogensinde er produceret.
Nyere både skal forstås som både fra nullerne, og tidligt i dette årti, for selvom man stadig kan bestille en ny Yngling fra fx Mader i Tyskland, så er der kun bygget meget få nye Ynglinge siden båden mistede sin OL-status. Dette hænger også sammen med, at Ynglingen er så langtidsholdbar at selv 40 år gamle både stadig er konkurrencedygtige, blot båden og sejlgarderoben bliver vedligeholdt. Selve skroget er næsten ikke til at splitte ad.
Traditionel og praktisk
Om læ er 349eren også indrettet helt traditionelt. Her ligger værftets nytænkning primært i de praktiske løsninger, som f.eks. dobbeltdørene ud til forkahytten. Det giver nemmere adgang og en fin åbenhed i båden.
Kortbordet om bagbord kan meget smart vippes op foran bådens el- og instrumenttavle, så der bliver en ekstra siddeplads. Der er gode stuverum under sofaerne og bag ryghynderne er der små stuverum med skydedøre.
Det meget gængse L-pantry er rummeligt med veludnyttet stuveplads og her er ikke leflet for gammeldags bådebyggerhåndværk bag lågerne. Skufferne er i praktisk plast, så de er lette at tage helt ud og at gøre rene. Der er også et lille åbent barskab under pantrybordet. Åbningen vender ud mod salonen.
Ellers er der kun eksperimenteret designmæssigt, med at føre bordets mørke laminat videre på pantryets låger.
Toiletrummet optager fornuftigt begrænset plads og toilettet er placeret optimalt i langskibs retning. I testbåden var der separat brusekabine agten for toiletrummet.
Salonen har indbygget moderne LED-belysning, både som spots i innerlineren og som indirekte belysning bag bådens gribelister i ruffet.
Nemt at komme til søventilerne
Det er rimelig nemt at løfte dørkpladerne til sumpen i salonen, hvis man vil tjekke kølbolte, pumper eller blot betjene nogle af bådens søventiler. Der er også nem adgang til andre søventiler under toiletbordet.
Sun Odyssey 349 fås med en eller to agterkahytter. Vi sejlede versionen med en agterkahyt om styrbord og et stort stuverum om bagbord, hvor der er adgang fra både kistebænken og bådens toiletrum. På testbåden var stuverummet helt åbent, og så bliver det meget let rodet og uoverskueligt, så det vil være en fordel at indrette det med f.eks. skillerum og hylder.
Egnet som familiens første båd
Jeanneau Sun Odyssey 349 er en hurtig, velsejlende og sikker cruisingbåd, der samtidig er så enkel at håndtere, at den er velegnet som familiens første båd. Prismæssigt hører båden desuden til de mere attraktive på markedet.