Fås også med sænkekøl
Jeanneau Sun Odyssey 349 fås også med en dyb, smal sænkekøl. Den fungerer i princippet på samme måde som svingkølen på joller som Pirat-jollen, Finn- jolle og OK-jollen.
Her hales kølen bare ikke op i en sværdkiste, men svinges op som en lang lav køl under båden.
Den nye sænkekøl har samme vægt som standardkølen, men med en dybgang på hele 2,54 meter, når kølen er helt sænket ned, og blot 1,26m med kølen hales helt op.
Enkel skødning af genuaen
Jeanneau har samtidig draget konsekvensen af, at mange cruisingsejlere i praksis ikke flytter nævneværdigt på forsejlets skødepunkt. Værftet har givet 349eren en enkel og billigere løsning, hvor genuaen skødes gennem en glat ring, der er monteret i en lille hanefod.
Det holder dækket rent for skødeskinner, men skødepunktet kan til gengæld ikke flyttes.
Man kan dog få ændret den yderste line i hanefoden til et trimhal, hvormed man fra cockpittet kan trække skødepunktet ned og lidt ud til siden, og på den måde give mere dybde i genuaen.
Code-sejlet trimmes helt via en fast blok agter uden barbarhal. Begge dele stiller krav til sejlenes design, men testbådens performance sejl stod fornuftigt under vores sejladser med båden.
Sun Odyssey 349 kan også leveres med en knap 7 m2 mindre triradialt skåret selvslående fok.
Rorsmanden kan skøde sejlene
Sun Odyssey 349 har et ganske traditionelt og velfungerende cockpit med to gode og behagelige hyggekroge ved skottet. Rorsmanden har også fornuftige arbejdsbetingelser ved bådens to rat, og han kan snildt nå bådens to skødespil.
Både storskødet og genuaskødet trimmes over de samme to spil på cockpitkarmen, hvor man skifter køde via to spilaflastere. Det synes vi fungerer godt til cruisingsejlads
Vi er derimod mere betænkelige ved, at storskødet også føres fra masten og til spillene via genuaens trimring. Vi vil foretrække en separering af skøderne, dels kan opstå en gensidig slidtage, dels risiko for kink skøderne imellem.
På den positive side skødes storsejlet ganske glimrende over en hanefod foran garagen. Hanefoden gør det muligt at hale sejlet mere hjem, uden at lukke toppen for meget, i forhold til mere gængs trimning af storsejlet via blokke på hver side af ruffet.
Det var i øvrigt befriende at se, at den obligatoriske vandliste i aluminium på cruisingbåde, her er erstattet med en mere pyntelig liste i teak.
Traditionel og praktisk
Om læ er 349eren også indrettet helt traditionelt. Her ligger værftets nytænkning primært i de praktiske løsninger, som f.eks. dobbeltdørene ud til forkahytten. Det giver nemmere adgang og en fin åbenhed i båden.
Kortbordet om bagbord kan meget smart vippes op foran bådens el- og instrumenttavle, så der bliver en ekstra siddeplads. Der er gode stuverum under sofaerne og bag ryghynderne er der små stuverum med skydedøre.
Det meget gængse L-pantry er rummeligt med veludnyttet stuveplads og her er ikke leflet for gammeldags bådebyggerhåndværk bag lågerne. Skufferne er i praktisk plast, så de er lette at tage helt ud og at gøre rene. Der er også et lille åbent barskab under pantrybordet. Åbningen vender ud mod salonen.
Ellers er der kun eksperimenteret designmæssigt, med at føre bordets mørke laminat videre på pantryets låger.
Toiletrummet optager fornuftigt begrænset plads og toilettet er placeret optimalt i langskibs retning. I testbåden var der separat brusekabine agten for toiletrummet.
Salonen har indbygget moderne LED-belysning, både som spots i innerlineren og som indirekte belysning bag bådens gribelister i ruffet.
Nemt at komme til søventilerne
Det er rimelig nemt at løfte dørkpladerne til sumpen i salonen, hvis man vil tjekke kølbolte, pumper eller blot betjene nogle af bådens søventiler. Der er også nem adgang til andre søventiler under toiletbordet.
Sun Odyssey 349 fås med en eller to agterkahytter. Vi sejlede versionen med en agterkahyt om styrbord og et stort stuverum om bagbord, hvor der er adgang fra både kistebænken og bådens toiletrum. På testbåden var stuverummet helt åbent, og så bliver det meget let rodet og uoverskueligt, så det vil være en fordel at indrette det med f.eks. skillerum og hylder.
Egnet som familiens første båd
Jeanneau Sun Odyssey 349 er en hurtig, velsejlende og sikker cruisingbåd, der samtidig er så enkel at håndtere, at den er velegnet som familiens første båd. Prismæssigt hører båden desuden til de mere attraktive på markedet.