TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN

Jeanneau Sun Odyssey 349

Spændende nytænkning CRUISER – uden hækstag

Franske Jeanneau går helt nye veje med en rig uden hækstag og andre ideer i værftets nye cruiser Sun Odyssey 349. Vi har sejlet båden på Middelhavet, og prøvet hvordan det fungerer i praksis.


Med den nye 35 fods Sun Odyssey 349 har franske Jeanneau vovet at bevæge sig væk fra det traditionelle koncept for familiebåde og har i stedet taget udgangspunkt i, hvordan cruisingsejlere i praksis bruger båden.
De fleste cruisingsejlere vil gerne have en så let håndtering af båden som muligt, og de færreste trimmer i praksis på bådens hækstag under sejladsen. Derfor har Sun Odyssey 349 fået en stabil og enkel rig helt uden hækstag eller bagstag.
Masten og forstaget holdes simpelthen tot med hårdt satte overvant på to sæt brede og 30 grader bagudvendte salinger. Rigge uden hækstag er set før på f.eks. de amerikanske Hunter-både, men her er det bare udført mere enkelt på en let modificeret traditionel rig.

Vi har sejlet Sun Odyssey 349 ved Cannes i Frankrig i helt let vind og i en perfekt mellemluft til cruising på 6 m/sek, med pust på op til 7 m/sek, og her mærkede vi ingen reel forskel fra en traditionel rig. Kun på meget dybe kurser, hvor storsejlet hænger lidt tidligere på salingerne. Vi holdt forstaget fint tot på halvvind og kryds.
Blæsevejr og høj sø er dog den bedste test for en rig uden hækstag og heldigvis nåede vi at overvære båden sejle i 12-14 m/sek og en barsk krap sø.

Her klarede riggen sig fint med rebet storsejl og en halvt oprullet 110 % genua. Storsejlet var bygget til riggen og åbnede fint i den friske vind. Vi fik dog aldrig den ultimative test af riggen med et flyvende forsejl på en agten-for-tværs i hård luft, men det er de færreste cruisingsejlere, der udfordrer sig selv og båden på den måde.
Eric Stromberg, Jeanneau, har haft ansvaret for udviklingen af Sun Odyssey 349. Han fortalte Bådmagasinet, at hans egen lille skepsis blev blæst overbord på en tur fra Marseilles til Cannes:
”Vi har stor erfaring fra andre både uden hækstag og vi vurderer også, at det er en sikker rig.”
Ved at droppe hækstag fik Jeanneau desuden mulighed for at levere et større storsejl til den samme rig. Storsejlet i bådens Performance-pakke har ”fathead”, der giver 3,4 m2 ekstra sejlareal i toppen og den agterste del af sejlet. Bådens 110 % rullegenua har samme areal i standard- og performance-riggen.

Forskellen mellem standard- og performance-sejl er især, at standardsejlene er horisontalskåren Dacron, mens Performance-sejlene er i Mylar med X-Grid, polyester scrim og gråt beskyttende taffeta.
Vi sejlede med Performance-sejl fra Elvström Sails i Frankrig og på kryds sejlede vi snildt 3,3 knob i 2-3 m/sek, 4,8 knob i knap 4 m/sek og op til 6,3 knob i ca. 6 m/sek. Alt sammen på en skarp højde omkring 40 grader til vinden. Det stemmer fint med bådens VPP. Topfarten er ifølge samme VPP på ca. 10 knob på agten-for-tværs i 12 m/sek.

Code sejl på bovspryd
Testbåden var desuden udstyret med et 25,7 m2 Code cruisingsejl på aftageligt rulleforstag, der monteres på et lille støbt bovspryd i glasfiber. Værftet kalder sejlet en Code 0, men det svarer i størrelse mere til, hvad nogen kalder Code One, der er et dedikeret cruisingsejl.
Det giver ekstra fart og sjovere sejlads i let vind. Ifølge bådens VPP giver sejlet dog blot 0,3 til 0,6 knob i 2-5 m/sek på foran-for-tværs kurser, men vi oplevede at Code-sejlet gav mere ekstra fart. Vinden var dog for ustabil til, at vi kunne efterprøve det med kolde facts. Reelt er Code-sejlet kun 1,1 m2 større end genuaen.
Sejlet gav mest ekstra fart på kurser tæt på bidevind i helt let vind og derefter på dybere og dybere kurser på op til 6 m/sek, hvor vi lige kunne snitte 8 knob på halvvind. Denne vindstyrke sætter også den øvre vindstyrke for at bruge Code-sejlet.

Salonen er rummelig og funktionelt indrettet med L-sofa om styrbord.
Her er taburetten under kortbordet placeret agter ved salonbordet og kan anes ved pantryet.

Fås også med sænkekøl
Jeanneau Sun Odyssey 349 fås også med en dyb, smal sænkekøl. Den fungerer i princippet på samme måde som svingkølen på joller som Pirat-jollen, Finn- jolle og OK-jollen.
Her hales kølen bare ikke op i en sværdkiste, men svinges op som en lang lav køl under båden.
Den nye sænkekøl har samme vægt som standardkølen, men med en dybgang på hele 2,54 meter, når kølen er helt sænket ned, og blot 1,26m med kølen hales helt op.

Ekstraudstyr i den testede Jeanneau Sun Odyssey 349

Trim level Premiere pakke:
• Klamper midtskibs
• LED-lanterner
• 220 V landstrøm
• Batterilader
• Ekstra batteri
• Rullegardiner
• 25 l vandvarmer
• Plexiglasdør i brusekabine
• Dør til bagbord stuverum
• Sonichub med bluetooth
• Højtalere om læ og i cockpit
• Cockpitbord
• Varm og kold bruser i cockpit
• Full cover transportpresenning
• TV med DVD

Elektronikpakke:
• B&G Triton 41 multidisplay
• Log, ekkolod og vindsensor


Performancepakke:
• Dyneema i løbende rig
• Justerbar ring til genua-skøde
• Spilergrej
• Poser til tovværk i cockpit
• Windex
• Ekstra faldspil med aflastere


Desuden:
• Foldepropel
• Bovspryd i glasfiber
• Lazybag med lazyjacks
• Sejl i Mylar, X-Grid og taffeta
• Sprayhood
• Hækken som badeplatform
• Teleskop-badestige
• Ekstra stol i salonen
• B&G Zeus T7 multidisplay
• B&G AC42 autopilot
• Træ på cockpitdørken.
• Ambiance betræk

Enkel skødning af genuaen
Jeanneau har samtidig draget konsekvensen af, at mange cruisingsejlere i praksis ikke flytter nævneværdigt på forsejlets skødepunkt. Værftet har givet 349eren en enkel og billigere løsning, hvor genuaen skødes gennem en glat ring, der er monteret i en lille hanefod.
Det holder dækket rent for skødeskinner, men skødepunktet kan til gengæld ikke flyttes.
Man kan dog få ændret den yderste line i hanefoden til et trimhal, hvormed man fra cockpittet kan trække skødepunktet ned og lidt ud til siden, og på den måde give mere dybde i genuaen.
Code-sejlet trimmes helt via en fast blok agter uden barbarhal. Begge dele stiller krav til sejlenes design, men testbådens performance sejl stod fornuftigt under vores sejladser med båden.
Sun Odyssey 349 kan også leveres med en knap 7 m2 mindre triradialt skåret selvslående fok.

Rorsmanden kan skøde sejlene
Sun Odyssey 349 har et ganske traditionelt og velfungerende cockpit med to gode og behagelige hyggekroge ved skottet. Rorsmanden har også fornuftige arbejdsbetingelser ved bådens to rat, og han kan snildt nå bådens to skødespil.
Både storskødet og genuaskødet trimmes over de samme to spil på cockpitkarmen, hvor man skifter køde via to spilaflastere. Det synes vi fungerer godt til cruisingsejlads
Vi er derimod mere betænkelige ved, at storskødet også føres fra masten og til spillene via genuaens trimring. Vi vil foretrække en separering af skøderne, dels kan opstå en gensidig slidtage, dels risiko for kink skøderne imellem.
På den positive side skødes storsejlet ganske glimrende over en hanefod foran garagen. Hanefoden gør det muligt at hale sejlet mere hjem, uden at lukke toppen for meget, i forhold til mere gængs trimning af storsejlet via blokke på hver side af ruffet.
Det var i øvrigt befriende at se, at den obligatoriske vandliste i aluminium på cruisingbåde, her er erstattet med en mere pyntelig liste i teak.

Traditionel og praktisk
Om læ er 349eren også indrettet helt traditionelt. Her ligger værftets nytænkning primært i de praktiske løsninger, som f.eks. dobbeltdørene ud til forkahytten. Det giver nemmere adgang og en fin åbenhed i båden.
Kortbordet om bagbord kan meget smart vippes op foran bådens el- og instrumenttavle, så der bliver en ekstra siddeplads. Der er gode stuverum under sofaerne og bag ryghynderne er der små stuverum med skydedøre.
Det meget gængse L-pantry er rummeligt med veludnyttet stuveplads og her er ikke leflet for gammeldags bådebyggerhåndværk bag lågerne. Skufferne er i praktisk plast, så de er lette at tage helt ud og at gøre rene. Der er også et lille åbent barskab under pantrybordet. Åbningen vender ud mod salonen.
Ellers er der kun eksperimenteret designmæssigt, med at føre bordets mørke laminat videre på pantryets låger.
Toiletrummet optager fornuftigt begrænset plads og toilettet er placeret optimalt i langskibs retning. I testbåden var der separat brusekabine agten for toiletrummet.
Salonen har indbygget moderne LED-belysning, både som spots i innerlineren og som indirekte belysning bag bådens gribelister i ruffet.

Nemt at komme til søventilerne
Det er rimelig nemt at løfte dørkpladerne til sumpen i salonen, hvis man vil tjekke kølbolte, pumper eller blot betjene nogle af bådens søventiler. Der er også nem adgang til andre søventiler under toiletbordet.
Sun Odyssey 349 fås med en eller to agterkahytter. Vi sejlede versionen med en agterkahyt om styrbord og et stort stuverum om bagbord, hvor der er adgang fra både kistebænken og bådens toiletrum. På testbåden var stuverummet helt åbent, og så bliver det meget let rodet og uoverskueligt, så det vil være en fordel at indrette det med f.eks. skillerum og hylder.

Egnet som familiens første båd
Jeanneau Sun Odyssey 349 er en hurtig, velsejlende og sikker cruisingbåd, der samtidig er så enkel at håndtere, at den er velegnet som familiens første båd. Prismæssigt hører båden desuden til de mere attraktive på markedet.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.