Slovenske Seascape
Det er de to slovenske mini-Transat solo- sejlere Andraz Mihelin og Kristian Hajnsek, der står bag de Seascape 18 og 27. De krydsede Atlanten to gangen for et årti siden i hver deres hjemmebyggede Mini 650’er.
Da de kom tilbage efter deres anden mini-Transat, besluttede de at udvikle en sjov, hurtig og planende tur- og kapsejladsbåd i stil med en Mini 650er. Den skulle bare være meget nemmere at sejle.
De fik franske Samuel Manuard fra La Rochelle i Frankrig til først at tegne den banebrydende Seascape 18 og senere storesøsteren, den nye Seascape 27. Manuard har stor erfaring med at designe hurtige planende både med gennaker på langt bovspryd.
Bådens overlegne stabilitet fra den dybe køl og høje kølprocent betød, at den aldrig viste tendenser til at skære op på kryds, og at vi også i pustene kunne håndtere det enorme krydsstel på 48 m2 til de blot 27 fod.
Havhegnet var i vejen
Seascapen var ikke specielt følsom på rorbalancen overfor trimningen af storsejlet. Trimningen af sejlets facon og tvist betød derimod meget for at nå de sidste tiendedele på krydsfarten.
Det eneste skår i vores sejlglæde var bådens ”havhegn”, søgelænderet, der ikke gav os mulighed for at sidde optimalt og styre, når båden krængede på kryds. Det kunne klares ved at slække den øverste line i søgelænderet. Vi ville faktisk have følt os bedre tilpas med de hængestropper, der er i Seascape 18.
Forrygende acceleration
Mens vi skulle arbejde med ror og trim, for at opnå den god fart på kryds, så spandt Seascape 27 anderledes lystigt og hurtigt, da vi faldt af, hev bovsprydet frem og hejste testbådens 80 m2 monster-gennaker. Lad lige den stå lidt i tankerne: 80 m2 flyvesejl til 27 fod og blot 1380 kg!
Vi var derfor også en anelse nervøse, da vi fik det første pust, men så forsvandt al nervøsitet, som med et trylleslag. Al vindkraften blev prompte omsat til en forrygende acceleration, og vi mærkede, at båden var supernem at styre og kontrollere.
GPSen viste mellem 7 og 9 knob på skæring i de flove perioder og fløj hurtigt op mellem 10 og 11 knob i gode pust. Når vi ramte pustene og bølgerne helt rigtigt, så planede vi med 12-13 knob. Hele tiden med en formidabel kontrol. Det var ren fart uden drama.
Hydraulisk sænkekøl
27eren har en sænkekøl, der kan vippes op under bunden med en hydraulisk løftestang, når båden skal på traileren. Det dybe kølprofil har en lille buttet bulb, med hovedparten af kølvægten på 610 kg.
Det er derfor en sænkekøl. der hverken er egnet eller
Konklusion
Seascape 27 har så god stabilitet og så godt et rorgreb, at en bredere skare af sejlere kan få fantastiske fart, plane og surf-oplevelser, fordi man ikke skal være supersejler for at sejle båden.
Helt almindelige tursejlere kan hurtigt lære at tumle bådens store fartpotentiale, fordi vindens kræfter prompte bliver omsat til fart over vandet og ikke til vildskab.
Vi var ganske vist ikke ude i hårdt vejr med Seascapen, men vores timer på vandet med båden, overbeviste os om, at den også er solidt og fornuftigt skruet sammen. Bådens lette vægt er anvendt med stor omtanke.
Det betyder til gengæld også, at båden ikke er billig, men giver alligevel god værdi, og navnlig stor umiddelbar sejlglæde, til prisen. Der i dag solgt to Seascape 27 i Danmark og 5 i Sverige.