TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Tango 30

En fyrig og fyldig cruiser

Tango 30 er mere rummelig end næsten alle andre familiebåde i sin klasse. Samtidig har båden et herligt og fyrigt temperament til sjov og hurtig dans på bølgerne, og den fås brugt til skarpe priser.


Polske Tango 30 er en ægte familiebåd med masser af plads og fuld cruisingkomfort. Bådens usædvanlige bredde agter giver plads til en agterkahyt med dobbeltkøje om bagbords og god stuveplads om styrbord.
Salonen er hyggelig i nordisk stil med masser af træ, der er forarbejdet med en rimelig god standard. Man skal bare helst kunne lide tydelig åretegning i træet. Med hensyn til træarbejdet, så står absolut Tangoen ikke tilbage for de mere populære serieproducerede både fra Vesteuropa.

I det hele taget er polsk bådebyggerhåndværk generelt fuldt på højde med den øvrige europæiske standard. Heldigvis for mange både fra det vestlige Europa er faktisk støbt i Polen, der efter vores oplysninger bygger ca. 70 % af alle de både, der sælges i Europa.
Om læ er der desuden en dobbeltkøje i forkahytten og et usædvanligt stort toilet for bådstørrelsen.
Det let L-formede og afrundede pantry er størrelsesmæssigt også over, hvad der er normalt for en 30 fods båd. Her er der især megen bordplads, gode stuvemuligheder og så er der endda blevet plads til en lille vinreol.
Til søs er Tangoen en fyrig danser, der sejler letdrevet og livligt. På bidevind sejler den snildt knap 6 knob i mellemluft, når man slår over 85 grader på kryds. I halvvindsområdet når den 7 knob i mellemluft. Det er glimrende for en familiecruiser.
Rorbalancen er også fin, så rorgængeren kan sejle båden på det lette rortryk alene. Bare man ikke lader Tangoen krænge for meget. Nok er bådens linjer brede og letdrevne, men Tangoen fra 2007 er lige en generation for gammel til at kunne sejles med stor krængning, som flere af de helt nye både som f.eks. Seascape og den nye Jeanneau Sun Odyssey 349. Derfor er det en god ide at rebe storsejlet i tide.

Tangoen skal nemlig sejles med moderat krængning, lidt i stil med f.eks. de gode gamle danske ”flyvepap”. Den mere moderne polak er dog langt mere tilgivende for krængning og skærer mere moderat op, når den krænger for meget.

Næsten som ny
Med en særdeles skarp pris på 399.000 kr får man utrolig meget båd for penge med den syv år gamle Tango 30 ”Nina”. Vi fandt ”Nina” til salg hos Dansk Sejl og Motor i Brøndby, og har gennemgået båden på dens havneplads i Nykøbing Sjælland, hvor den nu står på land.
”Nina” har været benyttet som udstillings- og demo-båd fra 2007 og indtil den nuværende ejer købte ”Nina” i 2009. Efter kritik af masteprofilet og rorlejerne i en bådtest fik ”Nina” både nye selvoprettende rorlejer og en ny mast fra Sparcraft.
Det betyder at båden kun har sejlet i privat eje i 6 sæsoner, hvor der er passet ualmindeligt godt på båden. Motoren har fået et professionelt serviceeftersyn hvert år, og apteringen så lige så ny ud, som da præcist samme båd blev testet i Bådmagasinet i 2007.
'Der var ingen synlig slid på aptering eller hynder i forhold til 2007, bortset fra et par få mindre trykmærker på to kanter.
Den mest synlige forskel fra dengang og nu, er at der er monteret en stationær M-Tech VHF og et TV i salonen.
Da vi så ”Nina” i Nykøbing Sjælland trængte bådens teak på dørk og kistebænke til at blive renset for en smule grønalger. De trives bedst i næringsrigt ferskvand, hvor hovedparten af de ca. 10.000 arter af grønalger lever.
Teak-træet er blevet let ”rillet” ved at blive vasket og behandlet med en børste på langs af årene. Det har heldigvis været en blød børste, så skaden er ikke større end, at man kan slibe teaken plan igen.
Båden har nyere sejl i hvid polyestersejldug fra 2009 og har desuden en gennaker, der sættes med en snuffer. I forhold til en standard Tango 30 rummer ”Nina” ekstraudstyr for en nypris på ca. 230.000 kr. Det er dels ekstraudstyr som var monteret på båden i 2009, dels udstyr som ejeren har købt og monteret.

”Nina”s ejer er stadig meget glad for sin båd, men familien er vokset med flere børnebørn og derfor er han nu på jagt efter en større brugt båd på 36-40 fod, der bedre kan rumme hele familien.

Ekstra udstyr til ”Nina”
• Mørkeblåt skrog
• Gennaker med snufler
• Yanmar 21 hk motor
• Flex-O-fold foldepropel
• Raycharge kortplotter
• Raymarine ST40 vind
• M-Tech VHF
• Autopilot
• Teak i cockpit
• Cockpitbord
• Sprayhood
• Teaksæder i agterpulpit
• Harken spil og trimgrej
• ”Andenæb” i stål og teak
• Quick el-ankerspil
• Hækanker
• Dækslys
• Webasto bådvarme
• Varmt vand
• TV med DVD
  • Salonen er rummelig med klapbord, hylder, en køje i fuld længde om styrbord og en kortere køje om bagbord. Den håndsværksmæssige kvalitet er fin.

  • ”Nina” fremstår helt som ny om læ. Den eneste reelt synlige forskel fra båden var ny i 2007, det er VHF ved el-panelet og monteringsbeslaget til et TV.

  • Pantryet har usædvanlig megen bordplads for en 30 fods båd. Der er desuden Eno komfur med ovn, der næsten ikke bærer præg af brug i ”Nina”. Dog trænger bradepladen til en svejsning. Køleboksen med kompresser er på 100 liter.

  • Det usædvanlige cockpit bliver til en hel dansehal med en cockpitkaleche. Bemærk at det er meget åbent agter, så små børn kan smutte under søgelænderet. Agter der er gode små sæder i agterpulpitterne.

Lad båden følge vinden
Fidusen til let og udramatisk sejlads på bidevind med både som Tango 30, er at lade båden selv søge lidt højere til vinden i pustene. Man skal kunne holde moderat igen på rorpinden eller rattet, når der kommer tryk på roret, og ikke holde kursen fast med stort rortryk.

Tango 30 har fået sine brede og letdrevne linjer fra den polske konstruktør Andrzej Skrzat, der har været en del af designer-teamet hos det verdensberømte tyske Judel/Vrolijk Yachtdesign.
Cockpittet er helt usædvanligt stort og næsten lige så bredt, som det er langt. Her er rigelig plads til en tango. Cockpittet fungerer fint, men rorsmanden skal lige vænne sig til, at han i vendingerne skal over rorpinden. Der er ikke plads til at smutte mellem rorpinden og storskødet.

Når man sejler med små børn, så vil det være en god ide at afskærme den åbne hæk bedre. Agter er der et par trin ned til badeplatformen og små børn kan i uheldige tilfælde smutte under de wirer, der ”lukker” hækken i mellem de to agterpulpit’s.
Trimfunktionerne er fornuftige og der er rigelig trimmuligheder på den lange løjgang i cockpittet. Der er monteret et andenæb i stål og teak i stævnen til nemmere adgang i havn og til at montere tack- linen til en gennaker.

Tango danser især i Polen
Der er internationalt en hurtig omsætning af brugte Tango 30, der også benyttes som charterbåde, især i hjemlandet Polen. Tango 30 produceres stadig med en let ændret aptering, og hvis man er interesseret i at købe en brugt Tango 30 i udlandet, er det en god ide at kontakte værftet i Polen.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.