Næsten som ny
Med en særdeles skarp pris på 399.000 kr får man utrolig meget båd for penge med den syv år gamle Tango 30 ”Nina”. Vi fandt ”Nina” til salg hos Dansk Sejl og Motor i Brøndby, og har gennemgået båden på dens havneplads i Nykøbing Sjælland, hvor den nu står på land.
”Nina” har været benyttet som udstillings- og demo-båd fra 2007 og indtil den nuværende ejer købte ”Nina” i 2009. Efter kritik af masteprofilet og rorlejerne i en bådtest fik ”Nina” både nye selvoprettende rorlejer og en ny mast fra Sparcraft.
Det betyder at båden kun har sejlet i privat eje i 6 sæsoner, hvor der er passet ualmindeligt godt på båden. Motoren har fået et professionelt serviceeftersyn hvert år, og apteringen så lige så ny ud, som da præcist samme båd blev testet i Bådmagasinet i 2007.
'Der var ingen synlig slid på aptering eller hynder i forhold til 2007, bortset fra et par få mindre trykmærker på to kanter.
Den mest synlige forskel fra dengang og nu, er at der er monteret en stationær M-Tech VHF og et TV i salonen.
Da vi så ”Nina” i Nykøbing Sjælland trængte bådens teak på dørk og kistebænke til at blive renset for en smule grønalger. De trives bedst i næringsrigt ferskvand, hvor hovedparten af de ca. 10.000 arter af grønalger lever.
Teak-træet er blevet let ”rillet” ved at blive vasket og behandlet med en børste på langs af årene. Det har heldigvis været en blød børste, så skaden er ikke større end, at man kan slibe teaken plan igen.
Båden har nyere sejl i hvid polyestersejldug fra 2009 og har desuden en gennaker, der sættes med en snuffer. I forhold til en standard Tango 30 rummer ”Nina” ekstraudstyr for en nypris på ca. 230.000 kr. Det er dels ekstraudstyr som var monteret på båden i 2009, dels udstyr som ejeren har købt og monteret.
”Nina”s ejer er stadig meget glad for sin båd, men familien er vokset med flere børnebørn og derfor er han nu på jagt efter en større brugt båd på 36-40 fod, der bedre kan rumme hele familien.
Lad båden følge vinden
Fidusen til let og udramatisk sejlads på bidevind med både som Tango 30, er at lade båden selv søge lidt højere til vinden i pustene. Man skal kunne holde moderat igen på rorpinden eller rattet, når der kommer tryk på roret, og ikke holde kursen fast med stort rortryk.
Tango 30 har fået sine brede og letdrevne linjer fra den polske konstruktør Andrzej Skrzat, der har været en del af designer-teamet hos det verdensberømte tyske Judel/Vrolijk Yachtdesign.
Cockpittet er helt usædvanligt stort og næsten lige så bredt, som det er langt. Her er rigelig plads til en tango. Cockpittet fungerer fint, men rorsmanden skal lige vænne sig til, at han i vendingerne skal over rorpinden. Der er ikke plads til at smutte mellem rorpinden og storskødet.
Når man sejler med små børn, så vil det være en god ide at afskærme den åbne hæk bedre. Agter er der et par trin ned til badeplatformen og små børn kan i uheldige tilfælde smutte under de wirer, der ”lukker” hækken i mellem de to agterpulpit’s.
Trimfunktionerne er fornuftige og der er rigelig trimmuligheder på den lange løjgang i cockpittet. Der er monteret et andenæb i stål og teak i stævnen til nemmere adgang i havn og til at montere tack- linen til en gennaker.
Tango danser især i Polen
Der er internationalt en hurtig omsætning af brugte Tango 30, der også benyttes som charterbåde, især i hjemlandet Polen. Tango 30 produceres stadig med en let ændret aptering, og hvis man er interesseret i at købe en brugt Tango 30 i udlandet, er det en god ide at kontakte værftet i Polen.