Aptering funktionelt optimeret
I moderne både af denne imponerende størrelse ser vi ofte, at bådenes store bredde ikke bliver anvendt rationelt til sejlads med krængning i bølger. Der er simpelthen for meget åbent dørkareal mellem nedgangen og sofagruppen.
I Bavaria Cruiser 51 kan man derimod nemt få støtte eller finde holdepunkter, blot ved at træde et skridt til siden nedenfor trappen. Det har også givet mulighed for øget rummelighed i agterkahytterne og de to toiletrum agter.
Der er i det hele taget gjort meget for at udnytte den store båds rummelighed til bedst mulig komfort. Cockpittet er gjort større ved at flytte skottet lidt længere frem, og forkahytten med toiletrum er blevet lidt større ved at flytte hovedskottet 20 cm tilbage.
Helt generelt er al pladsen om bord blevet bedre udnyttet. Stuverummene er blevet dybere, og ruffets højde er bedre udnyttet med en optimering af den bærende struktur i innerlineren.
Det tidligere lidt gammeldags kortbord er nu blevet til en kombination af et morgenmadsbord og et arbejds- og navigationsbord, hvor man kan sidde komfortabelt med en bærbar computer eller en tablet. Her finder man også kontrollen med bådens mange el-installationer. Det er i øvrigt også en nyhed, at båden som standard har tre store AGM forbrugsbatterier.
Overraskende livlig i let vind
Cruiser 51 deler skrog og rig med den kun tre år gamle velsejlende 50’er, og er ligeledes en rendyrket cruiser, der på ingen måde er overrigget. Testbåden var udstyret med en rullemast fra Seldén.
Alligevel sejlede den overraskende hurtigt og reagerede livligt på styringen i dagens lette vind. Det skyldes ikke mindst bådens letdrevne skrog, men også sejlgarderoben fra Elvström Sails i lamineret og formstabil Epex.
God følelse af at sejle
Farten var naturligvis ikke overvældende, men følelsen af vores 3-6 knob på kryds var langt større om bord, end sejlbillederne giver indtryk af. Vi følte virkelig, at vi sejlede, trods dagens til tider meget lette vind.
Da vi skar med gennakeren svarede vores fart også meget godt til bådens VPP og var generelt næsten på højde med vores fart for motor ved cruisingfart. Med Epex-sejl på Bavaria Cruiser 51 er der kun ringe undskyldning for ikke at nyde sejladsen for sejl.
Tryk på knappen og drej rattet
Den gode sejloplevelse blev styrket af en næsten friktionsfri styring med den danske ratstyring fra Jefa og et næsten neutralt rorpres. Kun når båden krængede let i et pust, kunne vi fornemme en anelse rorpres.
På kryds kunne vi slå over 87 grader med bådens ”push-button” vendinger, hvor fokken blev slækket og hales hjem, med blot et tryk på en knap. Efter et tryk på knappen, fulgte vi bare fokken gennem vendingen med rattet. Derfor var det ganske let at krydse og vores højde var helt tilfredsstillende for en cruisingbåd.
Simpel skødning
Storsejlet trimmes meget enkelt med et storskøde med bundblok i en fast hanefod af spectra-line foran skydekappen. Skødet er selvfølgelig ført tilbage til cockpittet.
Det er en opdateret version af en meget traditionel skødning på cruisingbåde. Sejlets tvist kan styres med kickingstrappen. Denne løsning er en tilvalgsløsning, og den er meget enklere at betjene end Bavarias special storsejlskødning med to storskøder.
Konklusion
Bavaria Cruiser 51 er en velsejlende båd til afslappet cruising og er et meget vellykket og gennemgribende facelift. Vi har ikke fundet andet end småting at kritisere, for båden virker meget gennemarbejdet af erfarne sejlere. Den følger tæt i den gode kvalitetsudvikling vi har set i værftets nyeste generation.
Det er også et plus, at man næsten har en fornemmelse af superyacht for ”blot” ca. 3 millioner kr. Ganske vist er båden bygget som en industriel serieproduceret båd, men kvaliteten er faktisk ret god indenfor dette koncept og er løftet markant i forhold til især Bavaria-både fra over et halvt årti siden.