Bundsolidt masteprofil
Den klassiske 7/8s rig på Luffe 37 er ifølge vores oplysninger meget veldimensioneret med et bundsolidt 430-profil fra Nordic Mast. Det kan næsten leve evigt, og det kan tåle, at man bommer uden bagstagene er sat. Riggen er ellers lidt gammeldags efter nutidens standard, med næsten lige salinger, bagstag og et ekstra undervant, der går frem foran masten og forhindrer profilet i at pumpe i sø.
Vi har kun kendskab til få svage punkter på Luffe 37. Nogle både kan f.eks. blive lidt utætte i fugerne ved samlingen af cockpittet og ruffet ved nedgangen. Her skal fuger blot udbedres. Ellers er båden normalt helt tæt.
Selve skroget og agterspejlet kan virke spinkelt og ligefrem blødt over vandlinjen, men det er fordi båden er bygget let, og det betyder ikke noget i praksis. Luffe 37’erne er tilstrækkelig solide, hvor det betyder noget. Agterspejlet kan let forstærkes, hvis man f.eks. gerne vil montere en badestige til familiesejlads.
I cockpittet skal man tjekke om stålrørene under rorsmandens tofte sidder ordentligt fast. Ellers kan man risikere at havne nede på dørken.
Man skal ved køb af brugt Luffe 37 også være opmærksom på, at nogle af de tidlige Luffe 37er er leveret med en en-cylinderet motor på blot 10 hk. Den kan mangle kraft til at sejle effektivt mod vinden og ved havnemanøvrer i blæsevejr.
Fuldt moderne aptering
Cockpittet er traditionelt for den tid, med korte kistebænke, der giver god arbejdskomfort, og en flot svunget bænk til rorgængeren som kan skubbes frem og tilbage. Han vil dog ofte sidde oppe på sidedækket.
Luffe 37 er om læ præget af at være en slank båd, men har alligevel næsten samme indretning og komfort som en moderne båd. Her er to sovesofaer, med ryglæn, der kan sættes på køjeforsiderne som slingregrej.
Her er også et mere moderne L-pantry kogeblus og vask placeret under nedgangen. Luffe 37 har desuden et kortbord om bagbord over en stikkøje. Det kan skubbes ind under cockpittet, når det ikke benyttes.
Der er stort klapbord med flaskebar i salonen, og der er et stort toiletrum med klædeskab og stuverum mellem salonen og forkahytten, som har valgfrihed mellem med to enkeltkøjer eller en dobbeltkøje.
Apteringen er bygget let, men hyggelig og flot med masser af flot forarbejdet træværk.
Renoveret dæk og Awlgrip malet fribord
Vi har fundet Luffe 37 ”Momo” DEN 53 til salg hos Tempo Bådsalg for 299.900 kr. Det er den gængse brugtpris for en 30 årig Luffe 38 mk I, der i dette tilfælde er blevet renoveret og opgraderet indenfor de sidste par år til både tur- og kapsejlads.
Plussiden
Det tæller tungt på plussiden, at bådens originale teakdæk er fjernet og dækket er renoveret med epoxy. Teakdæk på over 15-20 år er typisk nedslidte og bør trække fra på brugtprisen, fordi det er tidskrævende at fjerne.
Desuden er fribordet på ”Momo” blevet malet med Awlgrip maling, der forhindrer vand i at trænge ind i gelcoat og laminatet. Awlgrip malingen betyder også, at fribordet aldrig skal vokses igen.
Båden fremstår helt sejlklar og er generelt i pæn og god stand over dæk, bortset fra enkelte slidmærker på cockpitkarmen. Spil og grej er i udmærket stand, og hækstaget hales f.eks. effektivt med taljer af nyere Ronstan- blokke og afstrømpet spectra-line.
”Momo” fremtræder rimelig godt rengjort og er lugtfri. Det må også nævnes, at båden har nyt toilet og en del nyere grej, der tydeligvis er udskiftet løbende, så båden er velfungerende.
Minussiden
På minussiden tæller det med, at ”Momo” bærer præg af, at have sejlet meget kapsejlads. Det ses også især i nedgangsområdet ved pantryet og kortbordet. Her er båden noget slidt, men absolut ikke ødelagt. Knofedt, sandpapir og lak vil hurtigt gøre underværker.
Resten af bådens aptering virker lidt slidt, og vi gætter på, at båden ikke har været lakeret siden den blev bygget.
Derfor vil slibning og lakering gøre underværker, for det er primært lakken, der er slidt. Generelt er selve træværket i en rigtig god stand.
Motoren er den kraftigere 18 hk Volvo Penta, der har tilstrækkelig trækkraft til, at man kan håndtere båden under alle forhold. ”Momo”s motor er dog dem originale fra 1985, og en 30-årig motor tæller sjældent på plussiden. Da vi så ”Momo” var motoren vinterkonserveret, så vi kunne ikke forsøge at starte den. Pantryets primus-kogeapparat virker noget brugt og slidt.
Sammenfattende kan vi roligt sige: Med ”Momo” får man en helt sejlklar båd, man straks kan stikke på ferietur med eller tage ud og sejle kapsejlads. Alt virker til at være i en god og solid stand. Bortset fra den 30-årige motor, så hører resten til i den mere kosmetiske afdeling, hvor man primært skal ofte knofedt, sandpapir og lak.
Ekstra udstyr til ”Momo”
° Awlgrip malet fribord
° Nyt dæk med epoxy
° Nyere teakdørk i cockpit fra '12
° Ny sprayhood fra '13
° Nyt cockpittelt fra '13 North sejl fra '09
° Nyere bompresenning fra '10
° Nye søventiler
° Nyt toilet fra '14
° Køleaggregat fra '00
° Nye madrasser i forkahyt
° Nyere autopilot fra '13
° Kortplotter
° Log
° VHF fra '00
° Radio
° Højtaler i cockpit
° Landstrøm
° To nyere batterier fra '13