TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd Junker 26

Sødygtig familiebåd til UNDER 100.000 kr.

Junker 26 er rummelig med fem køjepladser og velegnet som familiens første båd. Den fås brugt fra 65.000 kr. og op til 100.000 kr., for en velholdt og veludstyret båd, der er helt sejlklar til en sommertur.


Der er overraskende god plads i cockpittet og om læ i den blot 26 fods Junker 26 fra 1977, og det er lykkedes for den kendte danske bådkonstruktør Arne Borghegn at give den lidt buttede Junker nogle ganske kønne skroglinjer og glimrende sejlegenskaber.

I forhold til flertallet af den tids både, så er Junker 26 mere langkølet med et forholdsvis bredt kølprofil, der især giver god kursstabilitet.
En køl, der er semi-langkølet, har en større våd overflade, men når kølen er designet med det rigtige hydrodynamiske profil som på Junker 26, så koster det ikke nær så meget på farten, som man umiddelbart skulle tro. Den længere køl giver dog en større venderadius.
Junkeren sejler godt og rimelig hurtigt på bidevind i jævn til hård vind, og den går godt i grov sø uden nævneværdigt ”huggeri” – trods sit korte og lidt buttede skrog. Det hænger sammen med, at båden har et lavt tyngdepunkt, der også giver båden en høj stabilitet. Samtidig har båden et vægt/sejlareal forhold på knap 90, og det er glimrende til tryg og rimelig komfortabel sejlads i selv frisk vind.
Tanke og batterier i kølen
Skrog og køl er helstøbt med 1250 jern placeret dybest nede i den brede støbte køl. Over jernet og dybt under vandlinjen er bådens vandtank, brændstoftanke og batterier også placeret nede i kølen. Disse tunge elementer medvirker også til bådens gode stabilitet. Der er yderligere plads i køl og sump til eksempelvis flasker og konserves.

Bådens finish på skrog, dæk og ruf var i top dengang i 1978, da båden for alvor kom på markedet. Der blev solgt over 50 både det første år. Skrog- og dæksformene var fremstillet på Børresens Bådebyggeri i Vejle, der var kendt for en meget høj kvalitet.

Fuld komfort om læ
Junker 26 har et stort, enkelt og familievenligt cockpit på 2,1 meter, hvor man kan ligge udstrakt i begge sider. Om læ er Junker 26 traditionelt apteret med samme komfort som i helt nye cruisingbåde. Den i dag beskedne plads på 26 fod er nærmest genialt udnyttet. Bortset fra køjelængderne, så er hele apteringen bare mere kompakt udformet.

Forkahytten har en V-formet dobbeltkøje, og her er der desuden et garderobeskab og bådens toilet. I salonen er der to sofakøjer på 2,1 m. Køjen om bagbord er dog umiddelbart kortere, men den fortsætter ind i et rum under pantryet, hvor man stikke fødderne ind. Endelig
har Junker 26 en femte soveplads på 2,1 m. Det er en stikkøje om styrbord under cockpittet. Om bagbord er der et overraskende stort L-pantry med god stuveplads og køleboks. På Amanda er pantryet meget velholdt og måske ikke benyttet så meget.

I kølvandet af Junker 22 og Naver 29
Junker 26 blev tegnet i 1977 af Arne Borghegn som en båd i mellem Holstebro Plastværks to succesbåde Junker 22 og Naver 29, der senere blev omdøbt til Junker 29.
Den klassisk langkølede Junker 22 var oprindelig tegnet i tresserne af Knud Olsen, Bandholm, der kaldte båden Scan 20. Holstebro Plastværk overtog senere båden og byggede den som Hopla med klassisk hæk, inden værftet i 1971 lod Arne Borghegn om at modernisere båden til rationel masseproduktion i glasfiber med forlænget negativ hæk, nyt ruf og cockpit. Først blev båden døbt Hopla, men fik hurtig sit kendte navn Junker 22. Båden blev en kæmpesucces med 70 solgte både første år og over 500 solgte både i løbet af 70erne.
I 1974 tegnede Arne Borghegn succesbåden Naver 29, og endelig tre år senere ønskede værftet at udvide med en meget stabil og meget rummelig 26 fods familiebåd. Arne Borghegn gav båden en moderat begyndelsesstabilitet, så den kan krænge i let vind. Derved mindskes bådens våde overflade. Junker 26 fik også en moderne 7/8s rig, med lettere sejlhåndtering end mange af datidens turbåde med mastheadrig og stor genua.
Junker 26 blev til Hurley 800
Holstebro Plastværk A/S producerede Junker 26, indtil værftet gik konkurs i 1979. Derefter blev produktionen videreført af Sydthy Bådaptering ApS i Hurup, der hidtil havde apteret bådene. Produktionen af Junker 26 forsatte her frem til omkring 1982, hvor 26eren havde skiftet navn til Junker 800.
Efter produktionen stoppede hos Sydthy Bådaptering, blev formene solgt til Holland, hvor Junker 800 blev bygget under navnet Hurley 800 indtil for få år siden. Båden blev senere modificeret som Hurley 830. Derfor er der altid en del nyere brugte Hurley 800 og 830 til salg i Europa.

Velholdt og sejlklar
Vi fandt Junker 26 ”Amanda” på Boatindex.dk, hvor den er til salg for 99.900 kr. hos Tempo Bådsalg. Båden er fra 1978 og har byggenummer 50.
Amanda er en meget velholdt båd, hvor alt træværket om læ er i fineste stand. Vi fandt ingen tegn på fugtskader i selve båden, der også virkede helt lugtfri. Der var dog mindre mugskader på de ellers rene og velholdte hynder med hestedækken.
Vi fandt også små prikker af mørk svampedannelse på glasfiberen i ruffet ved nedgangen om læ. Det er dog meget lidt og kan hurtigt vaskes af.
Amanda er helt sejlklar og behøver blot et par timers vask og rengøring for at fremtræde som en nyere båd og være klar til en sommertur.
Tovværket bør også lige have en tur i vaskemaskinen, men ser ellers ud til at være i fin stand. Brug blot almindeligt vaskemiddel og husk endelig at lukke tovværket forsvarligt inde i en stofpose, eksempelvis et dynebetræk, så det ikke kan snige sig ud gennem vaskemaskinens gummimuffe.

Motoren startede lystigt
Amanda ligger prismæssigt over gennemsnittet af Junker 26, fordi den er velholdt, og fordi den har fået ny motor i 2002. Det er en Yanmar Motortype 1GM10 Motor, der yder ni hk. Motoren startede lystigt og prompte, da vi trykkede på startknappen. Det var endda første gang, motoren blev startet efter vinteren.
Amanda har nyere storsejl og rullegenua fra 2008 og har fået et ”andenæb”, et kombineret bovspryd/landgang, hvorfra Amandas gennaker fra 2000 sættes på rulle.
Der også landstrøm med 220 volt udtag i pantryet og masser af lidt ældre elektronisk navigationsudstyr. Autopiloten er dog fra 2014 og således helt ny, ligesom bådens Easy spilaflastere er næsten nye. Båden har også et cockpittelt fra 2000 og et elektrisk køleaggregat fra 2009 til køleboksen. Amanda har desuden et fint instrumentpanel i teak bag bådens uoriginale vindspejl.

Amanda har vindspejl
Dette vindspejl er både et plus og et minus. Det passer fint til båden og den stadig udmærkede sprayhood, men det buede plastvindue er blevet mat og brunligt, så man ikke kan se gennem vindspejlet. Det er dog næsten den eneste ting, der umiddelbart bør udskiftes på Amanda. Plexiglasset på et enkelt instrument er krakeleret.
Bådens spritkomfur i rustfri stål er heller ikke i bedste stand, og bør enten udskiftes eller poleres op med gratis knofedt. Til gengæld har vi sjældent ses et så fint pantry. Det virker modsat komfuret næsten ubrugt.

Fordel med højere pris
Med Amanda giver man en højere pris end gennemsnittet, fordi den er hurtig at få helt tip-top med meget få midler. En mindre velholdt båd kræver også en del arbejde og udskiftning af grej.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.