Forkahytten har en V-formet dobbeltkøje, og her er der desuden et garderobeskab og bådens toilet. I salonen er der to sofakøjer på 2,1 m. Køjen om bagbord er dog umiddelbart kortere, men den fortsætter ind i et rum under pantryet, hvor man stikke fødderne ind. Endelig
har Junker 26 en femte soveplads på 2,1 m. Det er en stikkøje om styrbord under cockpittet. Om bagbord er der et overraskende stort L-pantry med god stuveplads og køleboks. På Amanda er pantryet meget velholdt og måske ikke benyttet så meget.
Velholdt og sejlklar
Vi fandt Junker 26 ”Amanda” på Boatindex.dk, hvor den er til salg for 99.900 kr. hos Tempo Bådsalg. Båden er fra 1978 og har byggenummer 50.
Amanda er en meget velholdt båd, hvor alt træværket om læ er i fineste stand. Vi fandt ingen tegn på fugtskader i selve båden, der også virkede helt lugtfri. Der var dog mindre mugskader på de ellers rene og velholdte hynder med hestedækken.
Vi fandt også små prikker af mørk svampedannelse på glasfiberen i ruffet ved nedgangen om læ. Det er dog meget lidt og kan hurtigt vaskes af.
Amanda er helt sejlklar og behøver blot et par timers vask og rengøring for at fremtræde som en nyere båd og være klar til en sommertur.
Tovværket bør også lige have en tur i vaskemaskinen, men ser ellers ud til at være i fin stand. Brug blot almindeligt vaskemiddel og husk endelig at lukke tovværket forsvarligt inde i en stofpose, eksempelvis et dynebetræk, så det ikke kan snige sig ud gennem vaskemaskinens gummimuffe.
Motoren startede lystigt
Amanda ligger prismæssigt over gennemsnittet af Junker 26, fordi den er velholdt, og fordi den har fået ny motor i 2002. Det er en Yanmar Motortype 1GM10 Motor, der yder ni hk. Motoren startede lystigt og prompte, da vi trykkede på startknappen. Det var endda første gang, motoren blev startet efter vinteren.
Amanda har nyere storsejl og rullegenua fra 2008 og har fået et ”andenæb”, et kombineret bovspryd/landgang, hvorfra Amandas gennaker fra 2000 sættes på rulle.
Der også landstrøm med 220 volt udtag i pantryet og masser af lidt ældre elektronisk navigationsudstyr. Autopiloten er dog fra 2014 og således helt ny, ligesom bådens Easy spilaflastere er næsten nye. Båden har også et cockpittelt fra 2000 og et elektrisk køleaggregat fra 2009 til køleboksen. Amanda har desuden et fint instrumentpanel i teak bag bådens uoriginale vindspejl.
Amanda har vindspejl
Dette vindspejl er både et plus og et minus. Det passer fint til båden og den stadig udmærkede sprayhood, men det buede plastvindue er blevet mat og brunligt, så man ikke kan se gennem vindspejlet. Det er dog næsten den eneste ting, der umiddelbart bør udskiftes på Amanda. Plexiglasset på et enkelt instrument er krakeleret.
Bådens spritkomfur i rustfri stål er heller ikke i bedste stand, og bør enten udskiftes eller poleres op med gratis knofedt. Til gengæld har vi sjældent ses et så fint pantry. Det virker modsat komfuret næsten ubrugt.
Fordel med højere pris
Med Amanda giver man en højere pris end gennemsnittet, fordi den er hurtig at få helt tip-top med meget få midler. En mindre velholdt båd kræver også en del arbejde og udskiftning af grej.