TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd Omega 30A

Nem, rummelig og hurtig familiebåd

Omega 30 er et glimrende bud på familiens første båd, fordi det er en velsejlende og hurtig båd, der er bygget i god kvalitet. Den holder sin brugtpris rimelig godt og fås i dag fra 150.000 kr. til knap 300.000 kr.


Svenske Omega 30 kom til verden i 1983 på den irske succesdesigner Ron Hollands tegnebord, på bestilling fra Familjebåtar AB i Sverige, der gav ham frie hænder til at designe en køn og velsejlende familiebåd med tidsløse linjer, og uden hensyn til måleregler.

Nyheden blev hurtigt en succes på grund af sin gode indretning og især sine fine, hurtige sejlegenskaber. Omega 30 sejlere har fortalt os, at de synes båden sejler gudsbenådet godt, og at Omega’en er en næsten perfekt lille turbåd.
Omegaen balancerer fint på roret, er nem at styre og vender nærmest på en tallerken. Derfor er det en god båd til såvel helt nye sejlere som mere erfarne kap- og tursejlere.
Omega 30 var ganske moderne for sin tid. Fok og selftacker var standard udrustning, der gør det nemt for tursejlere at krydse. Nogle Omega 30 ejere vil dog hellere sejle med genua, og flere har helt fjernet selftackeren. Andre har i stedet udrustet båden med en 6-7 m2 større fok, fordi den originale fok er for lille i let vind.
På kryds kan Omega 30 ikke lide, at man piner højde ud af den. Man får en meget bedre VMG på kryds, den kombinerede fart af fart gennem vandet og højden, ved at gå et par grader lavere og lade sejlene ånde lidt, i stedet for at hale dem for hårdt.

På den måde er båden også nemmere at styre for tursejlere. En båd bliver altid mere tilgivende at styre og hurtigere for knap så rutinerede rorsmænd, når man ikke presser den absolutte højde ud af båden.

Riggen er enkel og generelt også nem at håndtere for tursejlere. Især fordi den er uden datidens typiske bagstag. Mastefoden har en fast placering nede på bundstokken foran hovedskottet. Hvis blot forstagets længde er identisk med den originale længde, så står masten korrekt, blot man spænder overvantene virkelig hårdt og trimmer masten snorlige tværskibs. Samtidig skal masteprofilet altid stå med en forkrumning på en ca. halv profilbredde.

Høj kvalitet med få svagheder
Omega 30 er også en velbygget og robust båd i høj kvalitet med kun ganske få svagheder. Den største svaghed er de originale Isomat-master med kun én saling, som der er knækket en del af.
Flere Omega 30ere har fået en ny og mere stabil rig med et bedre profil og to salinger, når det knækkede masteprofil alligevel skulle udskiftes. Hvis den originale Isomat mast stadig sidder på båden, så har den nok været sat korrekt gennem bådens levetid.
Desuden er skydekappen udformet lidt uheldigt, så regn- og røgvand kan løbe frem i garagen og dryppe ned i kahytten. Det kan bedst afhjælpes ved at lade skydekappen være dækket med en sprayhood eller med en ny skydekappe, der lukker bedre af for vandet.

Vi kender til sejlerfamilier, der har haft deres Omega 30 i mange år, så markedet vrimler ikke med brugte Omega’er. Vi har fundet fire Omega 30 til salg i Danmark til udbudte priser fra 180.000 til 310.000 kr, men i disse tider er de fleste ejere og sælgere oftest villige til en forhandling om den endelige pris.

Bygget hos Vindö
Der blev bygget 300 Omega 30ere over fire år, og de fleste er bygget på det berømmede Vindö værft, der især var kendte for deres Vindö turbåde i glasfiber med flotte mahogni-ruf.
Vindö var blandt de svenske værfter, der bukkede under i 1989 for den finansielle krise i Sverige i 80’erne, som førte til en voldsom devaluering af den svenske krone. Både Familjebåtar AB og Vindö var kendte for høj kvalitet, og havde også succes med storesøsteren Omega 34. Den slankere Omega 42, der er designet af Peter Norlin, blev også bygget hos Vindö, mens storesøsteren Omega 36 blev bygget på Brdr. Börjesons værft.

Børn elsker agterkahytten
Omega 30A har et lille agterdæk, hvorunder der er en separat nedgang agter i cockpittet til bådens to enkeltkøjer agter. Den bagbord agterkøje er desuden åben ud mod salonen.
De fleste børn elsker denne halvåbne agterkahyt på weekend- og sommerture, fordi de her har en lukket hulelignende voksenkøje om styrbord og har deres egen udgang til cockpittet.
Om bagbord har 30A et for den tid usædvanligt stort og velindrettet L-pantry med kardansk ophængt ovn og komfur. Desuden har pantryet en udtræksplade, der giver ekstra bordplads.
Omega 30A har en sofakøje om bagbord, som kan udvides til en dobbeltkøje med ryglænet. Samtidig fungerer salonens klapbord som sengehest for dobbeltkøjen.
Modsat er der en kortere dobbelt sofa om bagbord, mellem det store pantry og hovedskottet.

Der er toilet og håndvask om bagbord mellem salon og forkahyt, samt et åbent og rummeligt garderobeskab om styrbord. Forkahytten er med valgfri dobbeltkøje eller to enkeltkøjer. Når man vil have to enkeltkøjer, så kan trekantstykket ved hovedgærdet i dobbeltkøjen placeres helt fremme mellem bådens to langskibs hylder over køjerne.
Omega 30 var en af datidens første cruiser/racere, der ikke fik et traditionelt kortbord.

Aptering i ”Kispus” er i fin stand og der er TV om bord.
Bådens lange køje om bagbord kan hurtigt udvides til dobbeltkøje

Ekstraudstyr i ”Kispus”
• 15 hk Yanmar motor 2008
• Foldepropel 2008
• Harken rulleforstag 2005
• Rullefok 2005
• Storsejl 1997
• Gennemgående sejlpinde
• Frederiksen storsejlslæder
• Lazy-Jacks
• Bompresenning
• Spiler
• Log
• Ekkolod
• VHF
• Garmin GPS 120 2003
• Autopilot
• Landstrøm
• Batterilader
• Sprayhood 2004
• Cockpitkaleche 2004
• Cockpitbord
• Cockpithynder
• Kølekompressor 2005
• Bådvarme
• TV
• Musikanlæg
• Toilet 2004
• Holdingtank
• Vinterstativ
• Fald i Marlow Dyneema D2 Racing

Båden er til salg fordi familien ikke længere sejler på ferietur, idet børnene ikke vil med på lange ture. Derfor står ”Kispus” til at blive udskiftet med en mindre båd til dag- og weekendture.
Vi har kigget på ”Kispus”, der fremstår ren og velplejet og lige klar til at stikke til søs med. Båden var tør, ren og lugtfri om læ. Selv bådens brune komfur med ovn, der næsten aldersbestemmer båden, er meget velholdt. Det ser vi ikke så ofte både med 30 år på hækken og originale komfurer i pantryet.
Hynderne i salonen er i fin stand og virker på ingen måde slidte, mens hynderne i agterkahytten og forkahytten er udskiftet af den nuværende ejerfamilie, der har haft båden i syv sæsoner.

Storsejlet er fra 1997, men har gennemgående sejlpinde, der giver sejlet længere levetid, og Frederiksen storsejlsslæder. Bådens selvtacker er fjernet, og den har fået en rullefok. ”Kispus” har desuden al ønskeligt udstyr og fuldt spilergrej.
Det er en båd, der lige klar til at sejle på tur med, endda uden at skulle gøre rent først.

Møbler, både og vindmøllevinger
LM Glasfiber A/S i Lunderskov har ikke eksisteret i mange år, men er stadig er et at de mest kendte bådværfter i Danmark. Værftet startede dog oprindelig som Lunderskov Møbelfabrik og er endt som vindmøllevinge producent i Vestas- koncernen.

I starten af 1960erne begyndte LM at bygge apteringer til fritidsbåde, og eksperimenterede med forskellige produktioner i det nye glasfibermateriale. LM støbte blandt andet skroge til andre bådproducenter og forskellige kar til fiskeindustrien.

Fra 1967 begyndte produktionen af egne LM både og frem til starten af 1990erne byggede LM Glasfiber 20 forskellige LM, Mermaid, Vitesse og Striker modeller. Det blev til over 5000 både, indtil værftet indstillede bådproduktionen og gik helt over til at producere vindmøllevinger.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.