Stort velfungerende cockpit
LM 27 har et for bådtypen overraskende stort, enkelt og velfungerende cockpit med nok det største cockpitbord i en 27 fods båd. Bordet er ganske smart placeret på hængsler under agterdækket, og det kan foldes ud til dobbelt størrelsen, når det vippes ud fra sit skjul. Cockpittet har en lang kistebænk i hver side, hvor de fleste kan ligge udstrakt.
Styrehuset rummer en god forhøjet styreplads om styrbord, med et praktisk stort kortbord foran rattet, hvor der er god plads til alle de moderne elektroniske instrumenter, der ikke var opfundet, da LM 27 blev født.
Oprindelig var styrehuset åbent ud mod cockpittet, mens de nyere LM 27ere fik et skot med store vinduer og døre agter i styrehuset, så man kunne lukke ud mod cockpittet i dårligt eller koldt vejr.
LM 27s ret beskedne pantry er placeret om bagbord i styrehuset. Her er lige to gasblus og stor vask som en sammenbygget enhed i rustfri stål. Til gengæld er der god stuveplads i pantryet med eksempelvis fire store skuffer. To bordplader på hængsler kan vippes ned over komfur og vask.
Hyggelig salon
Nede om læ er LM 27 apteret traditionelt som en sejlbåd, med to gode langskibs sofakøjer og et klapbord i midten. Foran skottet er forkahytten også helt traditionelt indret- tet med to enkeltkøjer, der kan ændres til en dobbeltkøje. Længden er dog kun til personer på højst 1,8 meter.
Toilettet er placeret lige neden for styrehuset om bagbord, og det er utraditionelt for den tids sejlbåde, hvor det typisk blev placeret mellem salon og forkahyt. Her er der en udtræksvask, der var tidens almindelige løsning i mindre både.
Kvaliteten om læ er ganske god og solid på LM 27ere, der er apteret på værftet, mens den helt naturligt svinger på de mange selvapterede LM 27ere. På disse både skal man især være opmærksom på, om bådens skot er monteret solidt med glasfiber til selve skroget.
LM 27 kom til verden som storesøster til de popu- lære LM 23 og 24, men endte selv med at blive en fantastisk succes, fordi den rummede alt, hvad en familie behøvede af rummelighed og komfort til en overkommelig pris.
De mange LM 27ere blev bygget på LM Glasfiber A/S i Lunderskov over 15 år, men det store byggeboom var i slutningen af 1970erne, indtil en ny serie af LM- motorsejlere kom på markedet med bedre sejlegen- skaber. Dog uden 27erens bamsede charme.