TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Varianta 37

Sejlglæde til LAVPRIS

Varianta 37 har en enkel og utraditionel aptering, der giver bonus i familiebudgettet, men også udfordrer vante forventninger til bådaptering. Vi har været en tur på vandet med lavprisbåden i dansk Easy Edition.


Den første Varianta 37 er kommet til Danmark til blot 799.900 kr, så vi har været en tur på Øresund med den tysk producerede båd, der er en lavpris spin-off version af Hanse 370, hvis sejlegenskaber blev rost af en enig europæisk bådpresse, da båden kom for vandet for næsten ti år siden.

Det var derfor med spændte forventninger, vi sejlede ud af den gamle havn i Dragør for at se, om sejlegenskaberne stadig holder i dag. Vi kan afsløre, at det gør de absolut.
Vi sejlede Varianta 37 i en frisk sydlig vind med en krap sø, der kom op helt nede fra Østersøen. Samtidig stod der en moderat, varieret strøm, så vi måtte tage vores fartmålinger med et gran salt. De stemte dog ganske godt overens med bådens VPP. Vi var heldige at være ude i en jævn til frisk mellemluft, hvor båden er forholdsvis hurtigst, fordi båden er let underrigget som de fleste cruisingbåde.
Testsejladsen viste klart, at det er en båd, der både er nem og fleksibel at sejle. Balancen på roret er nærmest perfekt med et minimalt rortryk, der giver en god føling med båden og kurs til vinden, når man lige lærer båden at kende.
Man kan styre med blot en enkelt finger på rattet via et velfungerede ratsystem fra Jefa. Desuden kunne vi konstatere, at båden har en fin stabilitet med sin T-køl, og den kunne tåle overraskende meget krængning, uden at vi mistede kontrol med båden eller gik ned i fart. Vi havde også fint greb i vandet med bådens dybe ror, uanset hvor meget vi krængede under testsejladsen.

På kryds sejlede vi generelt mellem 6,6-6,9 knob mod krapsøen, når vi slog over 39-40 grader, og vi nåede lige at tangere 7,2 knob i gode pust. Det er over bådens VPP for vindstyrken.
Det er nemt at holde i god fart i Variantaen på kryds, fordi den er let og ret tilgivende at styre. Man skal bare ikke presse den for hårdt på højden, og det er især en fordel for mindre rutinerede sejlere. Det kræver øvelse at holde en skarp højde. Alligevel vil der altid være ekstra tiendedele over længere tid at hente for den gode rorsmand.
På de rumme kurser sejlere vi til gengæld lidt langsommere med storsejl og fok end bådens VPP. Dagens lette strøm i farvandet syd for Dragør medvirkede med al sandsynlighed til de beskedne forskelle mellem vores GPS-målte fart og bådens VPP. Variantaen sejlede også glimrende og dejligt letdrevet for spiler og gennaker, hvor bådens ejere har haft den oppe mellem 10-11 knob i over 10 m/sek. vind.

Testbåden var udrustet med en trebladet Gori foldepropel med overdrive, der øgede farten med 0,6 knob til 6,2 knob ved 2000 omdrejninger og mere beskedent 0,2 til 6,5 knob ved bådens matchhastighed ved ca. 2250 omdrejninger. Fordelen er især et mindre brændstofforbrug og en højere fart. Når man også lader sejlene trække.

Stort funktionelt cockpit
Cockpittet er stort og meget velfungerende med høje karme. Vi sejlede en version med to agterkahytter, og det giver kun et lille stuverum i kistebænkene, men til gengæld er der et fint stuverum agter bag rattet.
Det er et såkaldt crewcockpit, der fungerer bedst med flere om bord, i modsætning til et dedikeret cruisingcockpit, hvor skødespillene er placeret inden rorsmandens rækkevidde.

Storsejlet trimmes med et godt gammeldags taljehal med en ekstra talje til fintrimning. Det fungerede helt perfekt på vores testtur, men det er svært at nå for rorsmanden, når han er bag det store rat. Vi må dog erkende, at det næppe er et problem for en lille besætning, hvor rorsmanden sandsynligvis lader autopiloten styre, så han kan sidde foran rattet og trimme sejlene.
Dækket er dejligt rent for trimgrej, med fokkens skødepunkt placeret oppe på ruffet.

Enkel aptering med laminat
Varianta 37 virker solidt bygget, og besparelserne ligger derfor primært i en kontroversiel enkel aptering med alle overflader i laminat. Fuldstændig som vi tidligere så det i både fra Etap. Alt er i hvid laminat om læ med træmønstret laminat på bordpladerne og et skab i salonen. Der er store hvide glasfiberflader om læ, der er brækket til en let cremet hvid.

Apteringen er nem at holde ren, og den kræver ingen anden vedligeholdelse end rengøring. Til gengæld kan den blive grim af ridser, hvis man ikke passer på sin båd. Fuldstændig som laminatmøbler fra IKEA. Til gengæld er her alt, hvad man har brug for på en sejlerferie. Det er bare mere enkelt, mere kantet og mere modulopbygget.
Der er rigtig god stuveplads i pantryet, hvor der også er ovn under komfurets to gasblus samt en stor elektrisk køleboks med fryserum, så der altid er isterninger til ”drengenes” drinks efter aftenmatchen.

Bådens instrumenter om læ og el-panelet er placeret på et lille skab ved skottet mellem toilettet og salonen. Der er tre dobbeltkøjer i testbåden, der har to agter- kahytter, og man kan desuden benytte salonens to sofaer som køjer. I toiletrummet er en støbt håndvask og en bruseniche, og skabslågerne er i træmønstret laminat.

Standardstyr i dansk Easy Edition
• Dobbelt agterkahyt
• Elvstrøm FCL triradiale sejl
• Lazy Bag med Lazy Jacks
• Furlex rulleforsag • Sprayhood
• 2x B&G Triton multidisplay
• Log, lod og vind
• Motoropgradering til Volvo D1-30
• To-bladet foldepropel
• Opgraderet polster i salon
• Landstrøm og 30 A lader
• Ekstra batterikapacitet 165Ah
• 20 l vandvarmer
• Bruser med koldt og varmt vand på toilet og badeplatform
• Ekstra Lewmar luger i agterkahyt og toilet
• Epoxy bundbehandling

Ekstraudstyr i testbåden
• Spiler med stage og trimgrej
• Gennaker med trimgrej
• Jefa autopilot
• 2x B&G Vulcan 7 kortplotter
• B&G Pilotcomputer og styreenhed
• B&G V50 VHF med ekstra håndsæt
• Ebersprächer Airtronic D4 oliefyr
• 2 ekstra Lewmar 40 ST Evo spil
• Quick el-ankerspil
• Fald i Marlow Dyneema D2 Racing

Konklusion
Vores test viste med al tydelighed, at Varianta 37 er en velsejlende, tryg og pålidelig båd til familiesejlads, der også har et fint potentiale til kapsejlads.

Alt andet er et spørgsmål om smag og behov. Båden fremtræder fersk, fordi den ikke har nogen former for stafferinger på skrog og ruf. Det kan man selv tape-tune. Hvis man har behov for en fin aptering eller hyggeligt træværk, så er Varianta 37 næppe en egnet båd. Så må man søge efter andre både, der typisk vil koste væsentligt mere. Eller man kan få udskiftet en del af apteringen af en bådebygger.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.