TEKST ØYVIND BORDAL / FOTO PER CHRISTIAN BORDAL/RS SAILING

RS Aero

Sker det endelig?

Jollesejladsens ”iPhone moment”, siger direktøren for RS Sailing, Jon Partridge. Vi prøvede påstanden af i den norske skærgård.


Man skulle måske tro, at friske jollesejlere var langt mere innovative og interesserede i udvikling og nyt design, end mere afdæmpede tursejlere med topmave. Men faktum er, at i Danmark forholder det sig lige omvendt. Her har det været stort set umuligt at sælge moderne sejljoller. Der sælges langt flere moderne kølbåde til tursejlads end nye jolletyper. Og det til
trods for at markedet for netop sejljoller nærmest er eksploderet i en sand fest af nye bådtyper med bedre egenskaber – objektivt set langt bedre både, end de gamle jolletyper, som har været i brug siden 1970erne.

Verdens største
Den udvikling har stået på siden 1990erne, og det er især én virksomhed, som har tegnet den: Engelske RS Sailing. De har lanceret den ene innovative jolle efter den anden, og efterhånden også nogle mindre, sportslige kølbåde. De har solgt dem over det meste af verden i støt stigende antal, og sidste år gik der 2.500 både ’over disken’. Det gør RS til verdens største jolleproducent p.t. Her i Danmark er RS nok mest kendte for Feva – en
enkel tomandsjolle i polyethylen til unge, som faktisk blev indkøbt i ret stort antal til danske sejlklubber for et par år siden via Dansk Sejlunion med støtte fra TORM-fonden.
48 kilo – med rig!
Et af de seneste skud på RS-stammen er en enkel enmandsjolle, som bliver beskrevet som en ”game changer” – en jolle, som skulle have potentiale til at skabe noget helt nyt, lidt i stil med det iPhone gjorde ved markedet for mobiltelefoner. Navnet er RS Aero.
Aero er, som navnet antyder, en meget let båd. Faktisk vejer den så lidt, at én mand kan bære den i vandet ”windsurfer-style”. Det hele vejer 48 kilo, rig og alt inklusive. Skrogvægten er på blot 30 kilo! Der er tre forskellige sejlstørrelser, henholdsvis 9, 7 og 5 kvadratmeter. Dermed kan stort set alle sejle den, vægtspekteret for skipper strækker sig fra 30-40 kilo til 110-120 kilo. Skal man sejle kapsejlads, er man nok ikke så konkurrencedygtig i den sidstnævnte vægtklasse, men man kan jo have det sjovt alligevel.
Topmasten er den samme, bundmasten skiftes ud med sejlet. Mast og bom er kulfiber, sejlet i dacron. Skroget er enkelt og smukt, støbt i epoxy med chines, forholdsvis smalt og med en fin stævn. Der er ikke meget at rode med trimmæssigt: Cunningham, kick og udhal.

En anden puls
Det er indlysende at sammenligne Aero med en Laser, eftersom det netop er Laser, som har siddet tungt på markedet for enkle enmandsjoller med bred appel igennem de seneste 40 år. Og som gammel Laser-sejler var jeg både opstemt og godt rustet til sammenligningen, da jeg gled ud fra en norsk skærgårdsklippe i den lille, vævre skabning. Det første jeg tænkte på, da jeg mærkede bevægelserne i båden, var en windsurfer. Der er en helt anden puls og kvikhed i den måde Aero bevæger sig på – den reagerer lynhurtig! Det gør den egentlig ikke svær at sejle, der er jo ikke andet end et skøde og et ror at holde styr på, og det er let at bevæge sig rundt i båden. Der er ikke rigtig noget at slå sig på eller hænge fast i, selv sejlede jeg i bare fødder, og det var helt problemfrit.

Wow! En god rig!
Laser er en båd med en glorværdig fortid, men en knapt så glorværdig fremtid. Den har især to problemer: Vægten er unødvendig høj, og riggen er, for nu at sige det som det er, elendig på absolut alle punkter. Og her sad jeg pludselig i en superlet båd med en dynamisk kulfibermast som gav en smuk forligskurve til et veldesignet fathead-sejl. En sand velsignelse! Sejlet er relativt high aspect, det vil sige højt og smalt; jeg sejlede med det største sejl på ni kvadratmeter. Et langt forlig giver power og acceleration, og godt drive og god højde på kryds.

Fuldt plan...
Vinden var skiftende fem-syv sekundmeter med lidt mere i stødene, og vandet inde mellem øerne var fladt. Det ville have været sjovt at se, hvad Aero kunne i ordentlige bølger, men vinden var nu alligevel rigelig stærk nok til at banke mig op på fuldt plan. Lige så snart jeg faldt af i et vindstød, tog den af som en raket. Den lave vægt er helt afgørende – det gør den kort og godt til en jolle som tilhører en anden dimension. Planingstersklen er ganske enkelt lavere, og er det noget som betyder noget i en jolle, så er det netop det. Selv vejer jeg godt 85 kilo, næsten 40 kilo mere end båden, så enhver bevægelse jeg gjorde havde en umiddelbar effekt. Nu sejlede jeg ikke længe nok til at få båden under huden sådan rigtigt, men jeg er overbevist om, at den meget nemt ville komme til at føles som en forlængelse af ens egen krop.

Følsom for placering
Der ligger en grundig proces bagved designet – tre års udviklingsarbejde. Båden er gennemtænkt i alle detaljer, hængekomforten er blandt andet rigtig god. Men tag ikke fejl; der skal stadig hænges. Båden er ret small, og på kryds er det bare med at få røven godt ud på luv side, hvis man vil fremad.
Det lette skrog reagerer som sagt hurtig, og det medfører så også, at det betyder ret meget, om du flytter dig ti centimeter frem eller tilbage. I det hele taget betyder det meget, hvordan man bevæger sig omkring i båden. Når den går så hurtigt op på plan, så stilles der selvfølgelig også krav om, at man selv er lige så kvik til at flytte sig og komme helt bag i båden – og samtidig holde den plan.

At bygge et miljø
Jon Partridge, direktør i RS, fortæller, at de for længe siden har erkendt, at det ikke er nok at bygge en fed båd. Det er kun halv- delen af jobbet, siger han.
Den anden halvdel er at opbygge et miljø, sørge for interessante events og kapsejladser. På det punkt har mange prøvet og fejlet, men RS har faktisk gjort det. Både i England og i Middelhavet er der allerede store aktive fleets. RS har størrelse, erfaring og ikke mindst interesse for at virkelig gøre en indsats, og gøre en forskel. Så det her projekt kan faktisk lykkes!

En ny Laser?
Laser slog igennem for 40 år siden, fordi den var i stand til at kombinere ny teknologi og design med enkelhed, allround brugsområde og standardiserede elementer. Det samme kunststykke gør RS Aero nu – bare med de brikker vi har til rådighed i 2015. Og resultatet er en lille genistreg – en båd som på alle punkter er væsentlig bedre. Og det sidstnævnte er ikke en holdning. Det er en kendsgerning.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.