Wow! En god rig!
Laser er en båd med en glorværdig fortid, men en knapt så glorværdig fremtid. Den har især to problemer: Vægten er unødvendig høj, og riggen er, for nu at sige det som det er, elendig på absolut alle punkter. Og her sad jeg pludselig i en superlet båd med en dynamisk kulfibermast som gav en smuk forligskurve til et veldesignet fathead-sejl. En sand velsignelse! Sejlet er relativt high aspect, det vil sige højt og smalt; jeg sejlede med det største sejl på ni kvadratmeter. Et langt forlig giver power og acceleration, og godt drive og god højde på kryds.
Fuldt plan...
Vinden var skiftende fem-syv sekundmeter med lidt mere i stødene, og vandet inde mellem øerne var fladt. Det ville have været sjovt at se, hvad Aero kunne i ordentlige bølger, men vinden var nu alligevel rigelig stærk nok til at banke mig op på fuldt plan. Lige så snart jeg faldt af i et vindstød, tog den af som en raket. Den lave vægt er helt afgørende – det gør den kort og godt til en jolle som tilhører en anden dimension. Planingstersklen er ganske enkelt lavere, og er det noget som betyder noget i en jolle, så er det netop det. Selv vejer jeg godt 85 kilo, næsten 40 kilo mere end båden, så enhver bevægelse jeg gjorde havde en umiddelbar effekt. Nu sejlede jeg ikke længe nok til at få båden under huden sådan rigtigt, men jeg er overbevist om, at den meget nemt ville komme til at føles som en forlængelse af ens egen krop.
Følsom for placering
Der ligger en grundig proces bagved designet – tre års udviklingsarbejde. Båden er gennemtænkt i alle detaljer, hængekomforten er blandt andet rigtig god. Men tag ikke fejl; der skal stadig hænges. Båden er ret small, og på kryds er det bare med at få røven godt ud på luv side, hvis man vil fremad.
Det lette skrog reagerer som sagt hurtig, og det medfører så også, at det betyder ret meget, om du flytter dig ti centimeter frem eller tilbage. I det hele taget betyder det meget, hvordan man bevæger sig omkring i båden. Når den går så hurtigt op på plan, så stilles der selvfølgelig også krav om, at man selv er lige så kvik til at flytte sig og komme helt bag i båden – og samtidig holde den plan.
At bygge et miljø
Jon Partridge, direktør i RS, fortæller, at de for længe siden har erkendt, at det ikke er nok at bygge en fed båd. Det er kun halv- delen af jobbet, siger han.
Den anden halvdel er at opbygge et miljø, sørge for interessante events og kapsejladser. På det punkt har mange prøvet og fejlet, men RS har faktisk gjort det. Både i England og i Middelhavet er der allerede store aktive fleets. RS har størrelse, erfaring og ikke mindst interesse for at virkelig gøre en indsats, og gøre en forskel. Så det her projekt kan faktisk lykkes!
En ny Laser?
Laser slog igennem for 40 år siden, fordi den var i stand til at kombinere ny teknologi og design med enkelhed, allround brugsområde og standardiserede elementer. Det samme kunststykke gør RS Aero nu – bare med de brikker vi har til rådighed i 2015. Og resultatet er en lille genistreg – en båd som på alle punkter er væsentlig bedre. Og det sidstnævnte er ikke en holdning. Det er en kendsgerning.