TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Arcona Yachts : Arcona 465

Eksklusiv og let
sejlglæde

Svenske Arcona Yachts nye flagskib Arcona 465 er high-tech bygget i kulfiber. Værftet har i forvejen ry for hurtige velsejlende både med kvalitetsaptering, så det var med store forventninger, vi sejlede nyheden i Skærgården.


En ny 46 fods Arcona i ren kulfiber, wow, det lød spændende. Især fordi vi i forvejen har mange gode sejloplevelser med de svenske cruiser-racere fra båd- troldmanden Stefan Qvibergs hånd.
Arcona har gennem næsten et årti virkelig formået at forene kapsejlerens krav om hurtighed med tursejlerens ønsker om komfortabel aptering i høj kvalitet. Derfor var der skruet godt op for vores forventninger, da vi skulle se og sejle den første nye Arcona 465, hvor selve skroget med skotter kun vejede knap et ton, da det kom ud af formen.
Vi blev ikke skuffede. Ganske vist er 465eren ikke ultralet, men den har også en fuld turaptering, gedigent bygget med masser af fint forarbejdet og hyggeskabende træ om læ. Mast og bom på testbåden var i kulfiber fra Southern Spars med rodrig, mens standardmasten er en aluminiumsmast fra Seldén.
Den nye 465ers forgænger, Arcona 460, var bygget i glasfiber og vejer 10.200 kg, så 465eren er næsten 700 kg lettere og har samtidig en 0,7 m længere vandlinje.

Den nye Arcona havde noget at leve op til, da vi sejlede ud fra værftets havn i Gustavsberg, for vi har tidligere sejlet 460eren i en version med kulfibermast i meget let luft, hvor vi fik den til at sejle hurtigere end vinden på kryds i helt let vind.

Testen foregik i den stockholmske skærgård på en stor bredning vest for Gustavsberg og nord for Saltsjöbaden i en meget springende og varieret vind fra 5 til 10 m/sek.

Accelererede hurtigt i pustene
Vi sejlede med en standardkøl på 2,50 meters dybgang, sejl i lamineret sejldug med kulfibertråde fra UK Sail- makers og en besætning på fire personer, der var placeret inde i båden og ikke var ude at ”bøffe” på rælingen.
På kryds sejlede vi generelt 7,5 til 8,0 knob, og slog over 70-75 grader, alt efter vindstyrken. Det er tæt på bådens VPP, og det på trods af, at vinden næsten konstant ændrede sig i retning og styrke. Vores topfart på skarpe kurser på kryds lå på 8,2-8,3 knob, og det svarer til bådens VPP for ”Best performance” i 10 m/ sek. Når vi lænsede tilbage, var farten helt naturligt noget lavere, fordi vi ikke havde hverken spiler eller gennaker med om bord. Her viste den nye Arcona, at der ikke skulle skæres meget fra platlæns, før farten øgede mærkbart, og det lykkedes at opnå dagens topfart på 10 knob på en moderat skæring i et pust.

Arcona 465 accelererede lynhurtigt på selv de små pust, og på kryds reagerede båden fartmæssigt prompte på selv de mindste pust. Her kunne vi tydeligt mærke, at båden er let i forhold til sit store, høje sejlplan. Kun i meget kraftige og rumme pust krængede vi over, samtidig med at båden også accelererede fint på sine fine letløbende linjer.

På et tidspunkt friskede vinden så meget, at vi valgte at rebe båden, og det gav lige lidt ekstra fart, men båden blev især lettere at styre optimalt gennem pustene. For båden er tæt på at være overrigget, men det ser vi som et plus, fordi man altid kan rebe.

Godt greb og fin balance
Arcona 465 kunne endda tåle temmelig stor krængning, før farten blev reduceret mærkbart, eller båden bliver for tung på roret. Næsten uanset hvor meget vi krængede, så bevarede roret et godt greb i vandet, så vi hele tiden kunne styre båden uden problemer, Vi måtte faktisk provokere båden groft i nogle af dagens kraftigste pust for at komme ud på en grænse, hvor vi var tæt på at miste kontrollen.
Samtidig har båden en fin og let balance på roret, med et fint og let rortryk, der gav os en rigtig god føling med båden, og hvor vi kunne styre båden med to fingre på rattet med bådens dobbelte, letløbende ratsystem fra Jefa. Det giver alt sammen et solidt plus i vores karakterbog.

Vi sejlede naturligvis bedst, hurtigst og mest kon- stant, når storsejlet blev trimmet dynamisk på løjgangen i den meget omskiftelige vind. Med en aktiv trimning var 465eren nem at styre, men vi kunne sagtens styre båden gennem de mest voldsomme pust, uden at køre ned på løjgangen. Det gik bare lidt ud over topfarten, og båden krængede mere, men vi bevarede kontrollen over båden. Det var os, der styrede båden og ikke omvendt.
Vi prøvede også båden for motor, og her sejlede den fuldt op til sit sejlende potentiale med sin 80 hk Yanmar motor, og båden manøvrerede forudsigeligt for motor.

Flot og funktionel aptering
Arcona 465 har en praktisk og meget sødygtig aptering med en fin håndværksmæssig udførelse af Khaya mahognien om læ. Den er efter vor opfattelse i særklasse for produktionsbåde.

Foruden en rummelig salon, med stort funktionelt pantry, kortbord og toilet- og baderum, så er der er tre gode rummelige kahytter med dobbeltkøjer, hvoraf ejerkahytten i forskibet har eget toilet og bad. Der er klædeskabe og stuverum i alle kahytter.

Konklusion
Vores test viste, at Arcona 465 er en meget vellykket og helstøbt cruiser-racer, der på ægte Arcona-manér formår at styre uden om den klassiske fælde for denne type båd – nemlig at havne midt i mellem kategorierne.

465eren har et råt fartpotentiale, et arbejdsvenligt cockpit og sejler pålideligt til familiesejlads. Båden er spændende at sejle for den erfarne sejler, der kan trylle de sidste tiendedele ud af fartpotentialet, og den kan også nemt styres af alle i familien på tursejlads.
Jamen, hvad er der intet negativt ved båden, kan den opmærksomme læser med rette spørge? Nej, vi fandt intet, som vi reelt kunne kritisere. Det er en båd, der tydeligvis er skabt af sejlere for sejlere.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.