Charter-ejerskab?
Dette er med andre ord en båd til et varmt klima eller i hvert fald forholdsvis godt vejr. Dog kan man få tilpassede stykker teltdug som skaber endnu mere læ, så det er faktisk muligt at få det til at fungere i et nordisk klima. Men ejerskabet af en sådan båd kan sagtens stykkes sammen, så det bliver praktisk og realistisk at have båden liggende i Middelhavet eller i Caribien. Svenske ”Navigare Yachting” har eksempelvis strikket en løsning sammen, hvor man betaler 42% af bådens pris første år og resten over seks år. De to sidste år får du hjælp til den sidste afbetaling i form af en garanteret andel af lejeindtægterne. Båden er nemlig til leje, når du ikke bruger den, og bidrager dermed til sin egen afbetaling. Samtidig sørger firmaet bag for løbende drift: Havneleje, forsikring, vedligehold etc.
Deleordninger kunne også være en idé at arrangere i selvstændige grupper, og specielt i disse år, hvor flybilletter selv til Caribien begynder at blive meget rimelige.
10-14 knob
Bavaria Nautitech Open 40 var med i kampen om European Yacht of the Year Award 2015, og blev i den forbindelse grundig gennemgået af dygtige journalister fra andre bådblade rundt om i Europa. De var stort set enige i, at båden er bygget i god kvalitet og har et højt fartpotentiale, selv på skarpe kurser – ingen af delene er nogen selvfølge. Der findes turkatamaraner på markedet, hvor byggekvaliteten ikke er helt på toppen, og hvor sejlegenskaberne er ofret for (endnu mere) plads. Der findes Youtube-klip, hvor Bavaria Nautitech Open 40 sejler 19 knob og holder mere end 16 knob over en længere periode. I moderate vindforhold bør det være fuldt muligt at holde 10-14 knob på en god vinkel, og det bliver let en fordobling af, hvad sejlere ellers er vant til. En pointe i den forbindelse er, at det ikke kun er farten, der er større. Det samme er aktionsradiussen!
Fartpotentialet kommer af, at vægten er moderat, og at sejlarealet er ret stort – og så er skrogene smalle under vandlinjen. Chines gør skrogene brede over vandlinjen, og det giver større indeareal i skrogene og mere opdrift i bølger.
Brodækket er højt, så man slipper for ”slamming”. Et problem man tit oplever i høj sø, når bølger slår op under dækket mellem skrogene. Her skal det i hvert fald meget til, før det opstår!
Hvorfor katamaran?
- 2-3 gange mere plads – både over og under dæk
- Ingen (eller næsten ingen) krængning
- En stabil platform for anker – ingen rulling
- Den store hæk giver mulighed for en større dinghy/RIB, og dermed stor aktionsradius for oplevelser fra havn eller ankerplads.
- Et højere fartpotentiale, i hvert fald i frisk vind og på åbne vinkler.
- Ulemper er højere pris, dyrere havnepladser – og en æstetik mange synes, det er svært at holde af. Sejlegenskaber på kryds er typisk dårligere end i en (velsejlende) kølbåd. Heyman udviklede også kølene til vindende America’s Cup både i 1990erne og har stadig patentet.
Udsat styreposition
Bavaria Nautitech Open 40 har faste køle, og beskives som en båd som er let at håndtere. Blandt andet kommer den nemt igennem vendingerne, hvilket heller ikke er en selvfølge i en katamaran. Der er to styrepositioner, en bagerst på hvert skrog, og her er alle kontroller tilgængelige. Det gør manøvre (også i havn) lettere, man kan simpelthen vælge den styreposition, som giver det bedste overblik. Desuden vil sejlere, som kan lide at sejle, sætte pris på følelsen af at se og føle, hvad der sker, når man sejler. Det er sjældent, man kan det i en turkatamaran. Ulempen med arrangementet er, at begge styrepositioner er forholdsvis udsatte for vejr og vind. Måske et problem i Kattegat i regn og blæst i maj måned – men et betydelig mindre problem i en let brise under solen i det græske øhav...
Tre eller fire kabiner
Der er to interiør-layouts at vælge mellem: En med tre kabiner og en med fire. Pantry er ret enkelt sat op, med begrænset stuveplads og kun to blus. Til langtur (som båden ellers godt kunne invitere til) er det nok noget, der kræver lidt kreativitet eller videreudvikling. Interiøret er ellers, hvad man med en meget bredt udtryk kan kalde ”moderne”. Her er ingen klassisk brug af mørkt træ eller runde former. Det er et stramt udtryk, men ret gennemtænkt. Eksempelvis er teakdækket fra cockpittet ført ind i salonen for at understrege fusionen mellem de to arealer.