TEKST ØYVIND BORDAL / FOTO HEYMAN YACHT DESIGN

Celeste 36

Befriende nytænkning

Nogle sejlbåde er bare vildt fascinerende, selv om de ligger langt udenfor ens økonomiske formåen. Her en svensker som er meget radikal – på en næsten usynlig måde.


De fangede øjet, straks jeg kom ned på kajen i Ellös på svenske Orust. Havnen var fuld af udstillede, blank- polerede fartøjer, og helt ovre på den anden side lå der to både, åbenbart forskellige versioner af det samme skrog, fortøjet lige ved siden af hinanden. De virkede anderledes på en interessant måde, der var noget klas- sisk og moderne over dem på samme tid. Smukke både, amerikanske i linjerne og osende af kvalitet på lang afstand. Hvad i al verden var det her for noget?

En virkeliggjort drøm
Celeste 36? Mit gæt er, at du ikke har hørt om den før. Det havde jeg hellere ikke. Men tæt på viste det
sig at være en ny model fra svenske Heyman Yachts – et ”high-end” produkt bygget efter ordre, hvor den kommende ejer i høj grad kan få det, som han/hun vil have det. På spørgsmålet om hvem kunderne til sådan en båd typisk vil være, svarer Pelle Fälth fra værftet temmelig ubeskedent: ”Det er erfarne sejlere, som vil virkeliggøre drømmen om den perfekte båd”.

Særlige idéer
Det her er bestemt ikke en konkurrent til Bavaria eller Hanse, tvært imod befinder vi os i den stik modsatte ende af markedet. Her er kunderne måske ikke så mange, men for de fleste af os, er det sjovt at se, hvad der kan komme ud af det, når man går efter det bedste så kompromisløst, som tilfældet er her. Der er også flere helt særlige idéer, der er virkeliggjort i de to versioner, der var udstillet på Orust, men det vender vi tilbage til lige om lidt.
3-4 millioner
Prisen på en sejlklar Celeste 36 varierer rigtig meget, eftersom ejerne stort set får det, som de vil have – også når det gælder ret omfattende variationer over det samme design. Men et sted mellem tre og fire millioner kroner skal man nok lægge til side til formålet, hvis man vil bestille én. Det er en meget høj pris for en sejlbåd på kun 36 fod, men til gengæld er der ikke så mange andre værfter, der opererer i den her klasse. Der er nok ingen direkte konkurrenter, men italienske Solaris og amerikanske Hinckley er to andre, der på hver sin måde går langt i jagten på det optimale.

To personer
Det klassiske og det moderne er samlet i et ret diskret udtryk udvendig, men når man kommer under dæk, sker der virkelig noget! Her ser der meget anderledes ud end ovre hos naboerne – man har tænkt ud af boksen på en meget befriende og gennemført måde. Båden er skabt til to personer, men med plads til gæster i kortere perioder, og planløsningen i den ene båd er helt åben; ingen skot eller døre, bortset fra badeværelset. Både forkahyt og agterkahytter er inddraget i det store, åbne rum og følelsen af ”space” er formidabel. Båden virker langt større end sine 36 fod. Check interiørfotos og se detaljerne!

Kraftfuld rig
Den ene udstillingsbåd skal sejle i Middelhavet, hvor vinden ofte er svag.
Ejeren er tidligere aktiv kapsejler og kan godt lide at sejle, så riggen er høj og kraftfuld. Masten er 19 meter høj og i kulfiber, sejlene er North 3DL, og der er et integreret bovspryd i stævnen, hvor både anker og beslag til gennaker og Code Zero er placeret. Der er vandtanker ude i borde på begge sider, og idéen er, at de kun skal fyldes halvt op. Dermed bliver det muligt at pumpe det hele over på luv side, og øge rettende moment under sejlads.

Radikalt design
Gabriel Heyman er en designer som har haft en lang og succesrig karriere lidt udenfor radaren for de fleste af os – han har mest beskæftiget sig med ”smalle” produkter som America’s Cup både, store one-off konstruktioner og den slags. Med Celeste 36 har Heyman og hans folk taget skridtet ned i en mindre båd, og forsøgt at udnytte erfaringerne og de resultater, de har haft gennem årene i en eksklusiv cruisingbåd. Linjerne er klassiske og minder som nævnt mere om amerikanske både i den klassiske ende end traditionel svensk design, men under overfladen gemmer der sig små, subtile variationer som efter sigende skal have en mærkbar effekt på bådens sejlegenskaber.

Forskibet er bredt i dæksniveau, men smalt i vandlinjen og bundsektionen – det vil sige, at der er et stort ”flare”, som det hedder på engelsk. Det medfører lille modstand, men stor opdrift når forskibet dykker, samt et dæk hvor bølgerne får svært ved at slå ind over. Fordækket er også stort og godt at bevæge sig omkring på. Set nedefra er hovedtyngden af bådens deplacement trukket agterover, og det samme er kølen og masten. Den løsning har flere konsekvenser: Tankforsøg har antydet både fartforøgelse og reduceret pitching, det vil sige bådens tendens til at vippe op og ned i bølgerne. Bedre balance og dermed mindre rortryk under sejlads skal også være et resultat. Alt i alt altså en komfortabel, sikker og hurtig båd. Vi har ikke haft anledning til at efterprøve påstandene – det ville kræve omfattende testsejlads i høj sø og varierende vindforhold, noget som er udenfor praktisk rækkevidde for os arme bådjournalister. Men der ligger ret håndfast dokumentation på disken, blandt andet i form af tests som viser en 4% fartforøgelse uanset vindvinkel, sammenlignet med konventionelle design i samme størrelse.

Heyman Yacht Design
Svenske Gabriel Heyman har designet både igennem 42 år og har vundet flere priser, blandt andet Yachting World Design Competition.
De fleste af hans design har været store og ofte eksklusive cruisingbåde, men også hurtige både som f.eks. aluminiumsbåden ”Journeyman” på 60 fod.

Mest kendt er formentlig Fantasi 44. Det er ofte et lidt nordamerikansk, traditionelt snit over linjerne, men bag overfladen gemmer der sig nogle ret radikale idéer.
Blandt andet er skrogets deplacement placeret noget længere agter, end hvad der ellers er almindeligt, og der er seriøse testresultater, som viser positive egenskaber i form af højere fart, bedre rorkontrol og mindre pitching.

Heyman udviklede også kølene til vindende America’s Cup både i 1990erne og har stadig patentet.

”One of a kind”
Der gemmer sig altså meget under motorhjelmen på Celeste 36, og skulle nogen få lyst til at grave lidt mere i mulighederne, så tilbyder Heyman et forholdsvis billigt designudkast til en hvilken som helst drømmebåd, man måtte have i tankerne. Hvis det falder i smag, og økonomien tillader det, kan man gå videre med projektet. Èn ting er sikkert: Resultatet bliver en unik båd!



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.