Radikalt design
Gabriel Heyman er en designer som har haft en lang og succesrig karriere lidt udenfor radaren for de fleste af os – han har mest beskæftiget sig med ”smalle” produkter som America’s Cup både, store one-off konstruktioner og den slags. Med Celeste 36 har Heyman og hans folk taget skridtet ned i en mindre båd, og forsøgt at udnytte erfaringerne og de resultater, de har haft gennem årene i en eksklusiv cruisingbåd. Linjerne er klassiske og minder som nævnt mere om amerikanske både i den klassiske ende end traditionel svensk design, men under overfladen gemmer der sig små, subtile variationer som efter sigende skal have en mærkbar effekt på bådens sejlegenskaber.
Forskibet er bredt i dæksniveau, men smalt i vandlinjen og bundsektionen – det vil sige, at der er et stort ”flare”, som det hedder på engelsk. Det medfører lille modstand, men stor opdrift når forskibet dykker, samt et dæk hvor bølgerne får svært ved at slå ind over. Fordækket er også stort og godt at bevæge sig omkring på. Set nedefra er hovedtyngden af bådens deplacement trukket agterover, og det samme er kølen og masten. Den løsning har flere konsekvenser: Tankforsøg har antydet både fartforøgelse og reduceret pitching, det vil sige bådens tendens til at vippe op og ned i bølgerne. Bedre balance og dermed mindre rortryk under sejlads skal også være et resultat. Alt i alt altså en komfortabel, sikker og hurtig båd. Vi har ikke haft anledning til at efterprøve påstandene – det ville kræve omfattende testsejlads i høj sø og varierende vindforhold, noget som er udenfor praktisk rækkevidde for os arme bådjournalister. Men der ligger ret håndfast dokumentation på disken, blandt andet i form af tests som viser en 4% fartforøgelse uanset vindvinkel, sammenlignet med konventionelle design i samme størrelse.
”One of a kind”
Der gemmer sig altså meget under motorhjelmen på Celeste 36, og skulle nogen få lyst til at grave lidt mere i mulighederne, så tilbyder Heyman et forholdsvis billigt designudkast til en hvilken som helst drømmebåd, man måtte have i tankerne. Hvis det falder i smag, og økonomien tillader det, kan man gå videre med projektet. Èn ting er sikkert: Resultatet bliver en unik båd!