Apteringen står som ny
Vi har fundet Bavaria 33 Cruiser ’La Moira’ fra 2007 på Boatindex.com, hvor Dansk Sejl og Motor har båden til salg for 449.900 kr. La Moira står tilrigget og helt sejlklar på land i Brøndby.
Det er en velholdt båd i god stand, og især om læ er båden i fineste stand. Umiddelbart kan La Moira dog virke lidt forsømt, når man lige går om bord, fordi den ikke har været brugt og vedligeholdt udvendigt et godt stykke tid, og fordi tovværket trænger til at vaskes fri for snavs og grønalger.
Vi fandt dog ingen fejl eller nævneværdige skader, da vi gik båden igennem. Med lidt knofedt, vand, sæbe, polermiddel og voks, samt vask af bådens tovværk i vaskemaskine, vil båden igen stå blank og fin som en ny båd.
Om bord på La Moira er det især glasfiberen oven bords, der trænger til polering og voks, og det er helt typisk. Det er her, solen er hårdest ved båden. Teaktræet på kistebænkene er også i ud- mærket stand, men trænger også til lidt kærlig pleje.
Det var kun lynlåsen til storsejlets Lazy Pack, der så ud til at skulle udskiftes. Bundmalingen er desuden lidt ujævn, men det er også et spørgsmål om knofedt, eller bare lade bunden være, for det betyder absolut minimalt til tursejlads.
Motoren fremstår som ny
Motoren er utrolig velholdt, og motorrummet er fint og rent. Faktisk fremstår motoren nærmest som en ny motor. Om læ fremstår båden også næsten som ny – med lakering og hynder der er næsten i samme stand, som da båden var ny. Kun på hånd- grebet ved kortbordet er lakken slidt af.
I pantryet er laminater på bordpladen i perfekt stand, og det er kun på komfuret, at man kan se, at der er lavet mad om bord. Inde i skabene kan man dog se en af svaghederne ved den tids Bavariaer og andre af de store værfters både. Hængslerne er ikke af rustfri stål, og derfor er der små rustdannelser fra den salte fugt, der uundgåeligt er i både en gang i mellem.
Meget båd for pengene
Der var en fin frisk luft i La Moira, da vi gennemgik båden og kun i toiletrummet, kunne vi svagt fornemme, hvad rummet bliver anvendt til. Her var duften langt mere diskret, end vi oftest oplever i brugte både, og skyldes med al sandsynlighed, at båden har stået ubenyttet hen i længere tid.
Alt i alt får man meget båd for pengene med en båd som La Moira, der med et par weekenders vask og polering kan blive næsten som en helt ny båd. Og der er rigtig mange penge at spare i forhold til at købe nyt.
Standardudstyr i Bavaria 33 cruiser
Rullegenua fra Elvström Sails, teak på kistebænkene, skindbetrukket rat, kompas, Raymarine Tridata instrumenter, dækslys, badestige og bruser på badeplatform, landstrøm, køleboks med kompressor, manuel og elektrisk lænsepumpe, toilettank med sugestuds i dækket, måler på vand- og dieseltankene samt fuld dieseltank.
Ekstraudstyr til La Moira
Elektrisk ankerspil, Geonav 6 Sunshine kortplotter, Raymarine ST60, vindsystem, Raymarine ST4000 autopilot, Navicom RT450DSC VHF, sprayhood, Lazy Jack og -bag system, gennaker, vandvarmer, radio med cd og højtalere.