TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Brugt : Bavaria 33 Cruiser

MANGE PENGE AT SPARE PÅ NYERE BRUGT

I dag er det ikke svært at finde en god nyere brugt båd i fin stand og få en rummelig cruisingbåd med en besparelses på 400-500.000 kr. Her viser vi en Bavaria 33 Cruiser fra 2007, der typisk udbydes til mellem 438.000 og 575.000 kr.


Bavaria 33 Cruiser findes i flere generationer, og vi har fundet en 33er fra den generation, der kom på vandet i 2005. Den tilhørte en ny generation af Bavaria-både, der var blevet klart forbedret i forhold til tidligere generationer.
Det er en tryg, velsejlende og velafbalanceret båd, der slet ikke har tidligere generationer af crusingbådes tendens til at skære op på bide- vind, når båden krængede for meget i pust, eller i hård vind uden at der bliver rebet. Samtidig er det en rimelig hurtig cruisingbåd, der er nem at styre med det store rat og med en god og mærkbar balance på roret.

Det var samtidig en prisbasker, så der blev produceret og solgt omkring 1500 Bavaria 33 Cruiser på blot to-tre år, fordi båden kom på vandet i 2005, hvor økonomien og bådbranchen buldrede derud af i hele Europa, og hvor mange herhjemme omsatte friværdi til bådkøb. Dette stoppede brat med finanskrisen ved udgangen af 2007.
Derfor er der altid mange brugte Bavaria 33 Cruisere fra 2005-generationen at vælge i mellem. De findes i mange udstyrsvarianter, hvor det især er rullemaster, high tech sejl og teak- dæk, der sender prisen i vejret og giver et pris- spænd i udbudspriserne på omkring 140.000 kroner. Bådenes generelle stand spiller selvfølgelig også en stor rolle.
Den nyeste version af Bavaria 33 Cruiser fra 2012 koster i dag 708.000 kr i basisversionen, og med nogenlunde tilsvarende udstyr som den viste ”La Moira”, så koster en fabriksny 33er omkring 830.000 kr. Begge priser er eksklusiv transport fra værftet i Giebelstadt i Tyskland, så der er altså tale om en besparelse på over 400.000 kr.

Den nye udgave af Bavaria 33 Cruiser er knap to fod kortere i skroglængde, men pladsen er også bedre udnyttet, fordi badeplatformen ikke er ind- bygget i skroget, men er en del af agterspejlet, der vippes ned som badeplatform, når man vil bade fra båden.
Generationen af 33ere fra 2005 har rullegenua og er designet af J&J Yacht Design, mens den nyeste 33er har en moderne 105 % rullefok og er de- signet af Farr Yacht Design.

En eller to agterkahytter
Bavaria 33 Cruiser fra 2005 har et udmærket og rummeligt cockpit til familie- og tursejlads, hvor der snildt er plads til fem voksne om bord, uden at være i vejen for hinanden. Cockpitkarmene er brede nok til at sidde på.
Om læ er den viste version af 33eren, med forkahyt og en agterkahyt, indrettet helt traditionelt med et stort kortbord om styrbord og et L-formet pantry med ovn om bagbord. Der er et glimrende kompakt toiletrum bag kortbordet med en niche, hvor vådt sejlertøj kan dryppe af.
Der blev også bygget en tre-kabine version med to agterkahytter til eksempelvis den lidt større børnefamilie.

Udstyret ikke nedslidt
Fordelen ved at købe nyere brugt er, at prisen efter de allerførste år falder mærkbart, som vi kender det fra brugte biler.
Man kan i dag altid finde både i meget fin stand, typisk fra 2000 og frem til 2007, der som ’La Moira’ har en næsten fejlfri aptering, der ikke er til at skelne fra en ny båd.
Desuden er sejl og ekstraudstyr oftest ikke nedslidt eller forældet, så familien ikke skal bruge penge på nyt udstyr, de første år man har båden. Det skal man typisk med ældre brugte både.
Derfor kan man uden at kny bruge lidt kno- fedt ved at tage polerkluden frem og bringe ny glans til en lidt forsømt glasfiber.

Apteringen står som ny
Vi har fundet Bavaria 33 Cruiser ’La Moira’ fra 2007 på Boatindex.com, hvor Dansk Sejl og Motor har båden til salg for 449.900 kr. La Moira står tilrigget og helt sejlklar på land i Brøndby.
Det er en velholdt båd i god stand, og især om læ er båden i fineste stand. Umiddelbart kan La Moira dog virke lidt forsømt, når man lige går om bord, fordi den ikke har været brugt og vedligeholdt udvendigt et godt stykke tid, og fordi tovværket trænger til at vaskes fri for snavs og grønalger.
Vi fandt dog ingen fejl eller nævneværdige skader, da vi gik båden igennem. Med lidt knofedt, vand, sæbe, polermiddel og voks, samt vask af bådens tovværk i vaskemaskine, vil båden igen stå blank og fin som en ny båd.
Om bord på La Moira er det især glasfiberen oven bords, der trænger til polering og voks, og det er helt typisk. Det er her, solen er hårdest ved båden. Teaktræet på kistebænkene er også i ud- mærket stand, men trænger også til lidt kærlig pleje.
Det var kun lynlåsen til storsejlets Lazy Pack, der så ud til at skulle udskiftes. Bundmalingen er desuden lidt ujævn, men det er også et spørgsmål om knofedt, eller bare lade bunden være, for det betyder absolut minimalt til tursejlads.

Motoren fremstår som ny
Motoren er utrolig velholdt, og motorrummet er fint og rent. Faktisk fremstår motoren nærmest som en ny motor. Om læ fremstår båden også næsten som ny – med lakering og hynder der er næsten i samme stand, som da båden var ny. Kun på hånd- grebet ved kortbordet er lakken slidt af.
I pantryet er laminater på bordpladen i perfekt stand, og det er kun på komfuret, at man kan se, at der er lavet mad om bord. Inde i skabene kan man dog se en af svaghederne ved den tids Bavariaer og andre af de store værfters både. Hængslerne er ikke af rustfri stål, og derfor er der små rustdannelser fra den salte fugt, der uundgåeligt er i både en gang i mellem.

Meget båd for pengene
Der var en fin frisk luft i La Moira, da vi gennemgik båden og kun i toiletrummet, kunne vi svagt fornemme, hvad rummet bliver anvendt til. Her var duften langt mere diskret, end vi oftest oplever i brugte både, og skyldes med al sandsynlighed, at båden har stået ubenyttet hen i længere tid.
Alt i alt får man meget båd for pengene med en båd som La Moira, der med et par weekenders vask og polering kan blive næsten som en helt ny båd. Og der er rigtig mange penge at spare i forhold til at købe nyt.

Standardudstyr i Bavaria 33 cruiser
Rullegenua fra Elvström Sails, teak på kistebænkene, skindbetrukket rat, kompas, Raymarine Tridata instrumenter, dækslys, badestige og bruser på badeplatform, landstrøm, køleboks med kompressor, manuel og elektrisk lænsepumpe, toilettank med sugestuds i dækket, måler på vand- og dieseltankene samt fuld dieseltank.

Ekstraudstyr til La Moira
Elektrisk ankerspil, Geonav 6 Sunshine kortplotter, Raymarine ST60, vindsystem, Raymarine ST4000 autopilot, Navicom RT450DSC VHF, sprayhood, Lazy Jack og -bag system, gennaker, vandvarmer, radio med cd og højtalere.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.