TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

BENETEAU OCEANIS 41.1

Velsejlende & helstøbt cruisingbåd

Beneteau har relanceret deres populære 41 fods Oceanis cruiser med en række funktionelle forbedringer, hvor værftet har lyttet til kundernes erfaringer og ønsker. Vi har testsejlet nyheden på Mallorca.


Den nye franske Beneteau Oceanis 41.1 har helt det samme skrog med meget stor bred- de agter, som Beneteaus 41 fods cruiser fra 2012, der nu er afløst af version 41.1. Den nye båd er dog så optimeret på en række vigtige punkter, at det er en reel nyhed, der ikke blot har fået en designmæssig makeover.
Den største ændring er, at masten er flyttet længere agterover, så båden har fået bedre ba- lance på roret. Den gode balance bemærkede vi klart på testsejladsen, hvor vi dog sejlede med mere formstabile Elvstrøm Winward 300+, der er ekstraudstyr.
Med masten rykket agterover er den moderne 106% fok faktisk blevet en anelse større end storsejlet. Mastens nye placering har desuden gjort det muligt at skabe en enestående rummelig forkahyt.

Designerne fra Finot & Conq har desuden arbejdet med at lette båden for omkring et halvt ton overflødig vægt oppe i båden, hvor det kun er vægt, der er flyttet ned, hvilket er med til at gøre båden mere stabil. På vores testtur viste båden, sammen med de formstabile sejl, en god krængningsstabilitet, hvor båden bar sejlene fint.
Oceanis 41.1 har den samme chine, et knæk i fribordet over vandlinjen på mere end den halve bådlængde agter. Det giver især en ekstra bredde i agterskibet, der gør en cruiser mere rummelig.

Bådens markante chine er også med til at give lidt ekstra stabilitet ved krængning over ca. 10 grader. Vi sejlede den nye Beneteau Oceanis 41.1 på Palma Bugten ved Mallorca på en dag med en frisk mellemluft og store tunge Middelhavsbølger, der umiddelbart ikke er den letteste opgave for en rummelige dedikeret cruisingbåd.
Det gik alligevel fint for nyheden, der gik over- raskende fint i bølgerne og den sædvanlige underliggende dønning. Det gjaldt bare om ikke at pine båden for meget og sejle fornuftigt efter bølgerne. Derfor nåede vi næsten at tangere bådens VPP på mellem 6,7 og 7,1 knob ved 40 grader i otte m/s. Bådens VPP er dens computerberegnede fartpotentiale i moderat sø. Vi gik på grund af søerne et par grader lavere, omkring 42-43, og farten vari- erede fra knap seks knob til omkring syv knob, alt efter hvor godt vi kunne ramme søerne.

Alt i alt var det en positiv overraskelse af sejle Beneteau Oceanis 41.1, der mere gav os en følelse af en performance cruiser på kryds, end en tung og lidt underrigget cruisingbåd.
Da vi faldt af på de ind imellem velvoksne bølger, var båden både let at sejle og føltes faktisk lettere end bådens næsten 8,8 tons uden last, diesel eller vand om bord. På agten-for-tværs var vi et par gange tæt på at få båden til at surfe på de største bølger, men det var de trods alt ikke store nok til på testdagen.

Turvenligt cockpit
Cockpittet er turvenligt med god plads til at være mange om bord på eksempelvis en dagsejlads, og det er let at komme omkring. Storsejlet skødes på bådens targabøjle, så skødet ikke er i vejen, og rorsmanden kan selv nå skødespillet fra rattet.
Der er fælles spil i begge sider til både for- og storsejl, og der kan nemt og hurtigt byttes om på skøderne ved hjælp af spilaflaster og klemme. Typisk vil man dog køre storskødet på et spil og fokkeskødet på det modsatte spil. Fald og trim- funktioner trimmes over et spil på ruffet.

Agter er forgængerens agtertofte erstattet med to brede klapsæder, fuldstændigt som i værftets Sense serie. Det giver god adgang til bådens sto- re badeplatform, der er agterspejlet, der vippes ned til vandret med et el-spil, blot med et tryk på en knap.
Glimrende siddeplads ved rattene Vi sad udmærket og styrede på enten disse sæ- der agter eller på den nedsænkede del af cockpitkarmen bag rattet. Båden har dobbelt ratstyring på to konsoller, der er sammenbygget med kistebænke og cockpitkarmene, og der er plads til store kortplottere ved hvert rat.
Der er et udmærket cockpitbord på et stel af rustfri stål, der også fungerer som suveræne gribelister. Bordet har to store klapper.
Dækket er meget rent for grej, med skødeskinnerne til fok og genua trukket helt ind til ruffet. Dog går rullelinen til den højtsiddende Facnor furler højt hen over fordækket til ruffet, så man kan være uheldig at snuble over den. Den kom- binerede ankerrulle og fæste til flyvende forsejl er betryggende forstærket med en stålstang et stykke ned på stævnen.

Stor forkahyt med dobbelt dør
Om læ var testbåden apteret med satinlakeret Alpi-finer af lys eg, men det er standard med mahogni-finer. Man kan også tilvælge mørk grålig eg. Der kan også som vanlig vælges mellem en række farver og stoffer på hynderne.
Indretningen er traditionel med et par gode funktionelle varianter fra standarden. Især er forkahytten større end vanligt for 41 fods både.
Vi sejlede en variant med blot et toilet, hvad der burde være tilstrækkeligt, men der er plads til eget toilet og bad i forkahytten, men det tager lidt af den dobbelte ø-køjes gode bredde. Det må bemærkes, at der er to døre ud til forkahytten og det giver en fint åbenhed og følelse af god volumen om læ, der sammen med bådens mange store vin- duer giver en lys og behagelig stemning om læ.
I salonen har båden et stort og funktionelt L-formet pantry med en god slingre- og gribekant omkring bordet og en stor køleboks. Hvor man kan tilkøbe en køleskabslukning. Her er også en stor finkantet stålvask og et Eno komfur med to blus, ovn og en fornuftig slingrebøjle omkring.

Kortbord ved forskottet
Der er god plads til syv-otte personer, når klapperne er slået ud på bordet, med U-sofa om styrbord og en kort sofa om bagbord. Båden har et udmærket lille kortbord for enden af denne sofa, utraditionelt placeret op ad forskottet. Det er glimrende tænkt, fordi man alligevel kun vil benyttede det i havn.
Om læ er siderne desuden utraditionelt beklædt med en garnering, der i testbåden var grålig, men som fås i flere farver.
Agterkahyt og toiletrum er gode, funktionelle, som man forventer af en 41 fods cruiser. Dog kan vi bedre lide, at toilettønden vender langskibs, fremfor tværskibs som i denne båd, men det gæl- der for utrolig mange cruisingbåde.
Båden har også et stort spejl på skottet til toiletrummet agter med et praktisk lille skab under.

Konklusion
Optimeringen af Beneteaus 41 fods Oceanis er efter vores mening ganske vellykket og bygger til dels på feedback fra kunderne. Apteringen er god, rummelig og funktionel til selv længereva- rende cruising. Båden sejler virkelig godt til nem og hurtig tursejlads. Oceanis 41.1 har desuden et udmærket potentiale til klub- og distancekapsejlads, alt efter det DH-mål båden får, og vil helt sikkert give besætningen masser af sejlglæde.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.