TEKST & FOTO HENRIK HANSEN / ILLUSTRATION BENETEAU, FRANCOIS CHEVALIER

Beneteau Figaro 3

Foilerne giver stabilitet til mere sejl

Allerede i juni-nummeret 2017 beskrev vi Beneteaus nye banebrydende Figaro 3 med stabiliserende foiler. Nu har vi haft mulighed for at prøve, om foilerne rent faktisk virker efter hensigten. Læs om vores erfaringer her.


Vinden var desværre i det svage hjørne, da vi var en tur på vandet en tidlig formiddag først på vinteren med Beneteaus nye 33 fods Figaro 3, der i disse måneder stadig bliver testsejlet af værftets folk, inden den bliver sat i produktion senere i år som verdens første serieproducerede båd med foiler.
Vi sejlede Figaro 3 på Middelhavet ved Ginesta syd for Barcelona i Spanien i en overraskende svag Middelhavsdønning og blot 2-4 knobs vind med pust på 5-7 knob. Derfor fik vi ikke prøvet Figaroen i luft, hvor den for alvor har gavn af stabiliteten fra sine foiler.
Heldigvis kunne vi tydeligt fornemme en effekt fra foilerne, da vi havde en periode med gode pust. I virkeligheden burde den type foiler, som Figaro 3 er udstyret med, have et helt andet og mere klart beskrivende navn, for de er ikke designet til at løfte båden ud af vandet som vi normalt opfatter foiler til både.

I vores første omtale af båden kaldte vi dem derfor delvis foiling.
Foilerne på Figaro 3 er tænkt og designet som profiler, der giver båden stabilitet ved at give et løftende lift ude til læ for skroget. Man kan nærmest sammenligne det med støttehjul på en cykel, eller pontonerne på en trimaran. Med Figaros foiler bliver skroget bare ikke løftet i vandet. Dette lift i læ skulle derfor betyde, at Figaro 3 kan bære forholdsvis mere sejl med mindre kølvægt, og ikke mindst sejle i mere vind med sit fulde sejlareal.
Sammenlignet med forgængeren Figaro 2, så har Figaro 3 et vægt/ sejlareal forhold på 41,4 på krydsstellet mod Figaro 2s på 48,4. Den nye Figaro har således mere sejl i forhold til vægten. Samtidig er bådens deplacement reduceret med små 200 kg i forhold til 2’eren.
Det større rettende moment fra foilerne har især betydning fordi Figaro- bådene især er målrettet mod singlehanded kapsejlads.
Det store spørgsmål på vores tur med Figaro 3 var, om ideen og det aktuelle design på foilerne fungerer i praksis, og om foilerne f.eks. hæmmer farten i de lettere vindstyrker.

Efter et par timer ved rorpinden i Figaro 3 er vores klare erfaring, at foilerne virker overbevisende godt i over fire knobs vind, og at de på ingen måde hæmmer farten i let vind. I turens pust på 5-7 knob kunne vi klart fornemme en stabiliserende effekt, fordi vi her accelererede hurtigere end forventet og med minimal ekstra krængning.

Vi havde desuden lejlighed til, med slet skjult misundelse, at observere andre testsejlere, der var mere heldige at kunne prøve Figaroen i lidt friskere luft.
Her lagde vi mærke til, at selvom Figaro 3 på ingen måde foiler i traditionel forstand, så er foilerne med til at holde stævnen højere, end vi ellers er vant til med både, der har stor bredde agter som Figaroen.

DEN TREDJE FIGARO
Figaro 3 er designet af Marc Van Peteghem og Vincent Lauriot- Prévost fra VPLP Design, der også har designet de seneste to Open 60 vinderbåde. Den bliver målrettet Beneteaus Figaro Circuit, der er en offshore singlehand serie, som strækker sig over 10 årlige kapsejladser, heriblandt ”Solitaire URGO le Figaro”.
Den vil sandsynligvis også blive bygget og benyttet som fleetbåd til andre typer kapsejlads som de foregående to Figaro-både.
Den første Figaro var en Finot Berret konstruktion fra 1990, der har krydset Atlanten 20 gange og vundet Transat AG2R i 1992 og kapsejlet i alt 156.000 sømil. Der blev bygget 140 af den første Figaro, som blev benyttet til Figaro-serien frem til 2002.
Figaro 2 blev tegnet af Marc Lombard og er blevet benyttet til Figaro-serien fra 2003 og til og med i år.
Den har ligeledes krydset Atlanten 20 gange, har vundet A48-E48 fra St. Nazaire i Frankrig til Cuba i 2005, og har sejlet kapsejlads over 180.000 sømil eller i alt otte Vendée Globe.

Hurtigere end vinden
På vores egen prøvetur kunne vi hurtigt konstatere, at foilerne hverken plaskede i vandet eller på anden måde hæmmede bådens fart. Foilerne skar sig fint gennem vandet, og det var primært kun bovvand, der gav skum ved foilerne. Vi kunne trylle overraskende god fart ud af Figaroen i den lette vind, og når vi styrede båden helt skarpt til vinden på kryds, så kunne vi endda opbygge en relativ fartvind, der gjorde det muligt at sejle lidt hurtigere end den sande lette vind. Det var i kortere perioder med nogenlunde konstant vind.
Figaroens skrog er tydeligt inspireret af de store Open 60 singlehand havracere, og vores fornemme fart i den lette vind viser desuden, at skroglinjerne er meget letdrevne. Figaro 3 er vakuumbygget i glasfiber med mast, bom og det faste bovspryd i kulfiber.

Foilerne hales synkront
De specielle foiler har en kantet C-form, så de kan trækkes næsten helt ind til skroget, når båden ligger i havn, og når man manøvrerer båden for motor. De trækkes ud synkront, således at begge foilere er ude og ikke skal justeres i vendingerne. Det gør det noget mere ukompliceret at sejle båden singlehand, og som på enhver anden avanceret racer, så er der rigeligt med trimfunktioner at holde styr på.
Man kan mene, at foilerne udgør en ekstra risiko i tætte felter, men vores vurdering er, at det gør de næppe.
Figaro 3 kan købes om et års tid, men vi får næppe nogen at se i dansk farvand. Den benyttes primært i samlede fleets, men hele konceptet med stabiliserende foiler kan på lang sigt få indflydelse på fremtidens båddesign for både cruising- og kapsejladsbåde.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.