DEN TREDJE FIGARO
Figaro 3 er designet af Marc Van Peteghem og Vincent Lauriot- Prévost fra VPLP Design, der også har designet de seneste to Open 60 vinderbåde. Den bliver målrettet Beneteaus Figaro Circuit, der er en offshore singlehand serie, som strækker sig over 10 årlige kapsejladser, heriblandt ”Solitaire URGO le Figaro”.
Den vil sandsynligvis også blive bygget og benyttet som fleetbåd til andre typer kapsejlads som de foregående to Figaro-både.
Den første Figaro var en Finot Berret konstruktion fra 1990, der har krydset Atlanten 20 gange og vundet Transat AG2R i 1992 og kapsejlet i alt 156.000 sømil. Der blev bygget 140 af den første Figaro, som blev benyttet til Figaro-serien frem til 2002.
Figaro 2 blev tegnet af Marc Lombard og er blevet benyttet til Figaro-serien fra 2003 og til og med i år.
Den har ligeledes krydset Atlanten 20 gange, har vundet A48-E48 fra St. Nazaire i Frankrig til Cuba i 2005, og har sejlet kapsejlads over 180.000 sømil eller i alt otte Vendée Globe.
Hurtigere end vinden
På vores egen prøvetur kunne vi hurtigt konstatere, at foilerne hverken plaskede i vandet eller på anden måde hæmmede bådens fart. Foilerne skar sig fint gennem vandet, og det var primært kun bovvand, der gav skum ved foilerne. Vi kunne trylle overraskende god fart ud af Figaroen i den lette vind, og når vi styrede båden helt skarpt til vinden på kryds, så kunne vi endda opbygge en relativ fartvind, der gjorde det muligt at sejle lidt hurtigere end den sande lette vind. Det var i kortere perioder med nogenlunde konstant vind.
Figaroens skrog er tydeligt inspireret af de store Open 60 singlehand havracere, og vores fornemme fart i den lette vind viser desuden, at skroglinjerne er meget letdrevne. Figaro 3 er vakuumbygget i glasfiber med mast, bom og det faste bovspryd i kulfiber.
Foilerne hales synkront
De specielle foiler har en kantet C-form, så de kan trækkes næsten helt ind til skroget, når båden ligger i havn, og når man manøvrerer båden for motor. De trækkes ud synkront, således at begge foilere er ude og ikke skal justeres i vendingerne. Det gør det noget mere ukompliceret at sejle båden singlehand, og som på enhver anden avanceret racer, så er der rigeligt med trimfunktioner at holde styr på.
Man kan mene, at foilerne udgør en ekstra risiko i tætte felter, men vores vurdering er, at det gør de næppe.
Figaro 3 kan købes om et års tid, men vi får næppe nogen at se i dansk farvand. Den benyttes primært i samlede fleets, men hele konceptet med stabiliserende foiler kan på lang sigt få indflydelse på fremtidens båddesign for både cruising- og kapsejladsbåde.