TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Jeanneau Sun Odyssey 32i

Fuld komfort til en rigtig god pris

Man kan spare i omegnen af en halv million på en velholdt brugt cruiser som Jeanneau Sun Odyssey 32i, der er en velsejlende og familieegnet båd med komfort som en større båd. Vi har set på ”Oskar”, der blev solgt for 350.000 kr.


Den franske Jeanneau Sun Odyssey 32i kom på vandet i 2005 og blev hurtigt en populær lille cruiser, fordi den havde masser af det, der med et moderne udtryk kan forkortes til WAF, wife approvel factor.

Det var nemlig ikke blot en meget rummelig båd for sine 31 fod, men båden bød også på god komfort i form af mange faciliteter som gode køjer, gode stuverum, et fornuftigt stort og funktionelt pantry og ikke mindst et godt og brugbart toilet med bruser.
Samtidig er Sun Odyssey 32i en velsejlende båd, der tilhørte en ny generation af Jeanneau cruisingbåde med en bedre balance og sejl- egenskaber på kryds. Skroglinjerne var designet moderne og letdrevne af den berømte franske racing-designer Philippe Briand.
Vi sejlede Sun Odyssey 32i, da den lige var kommet på vandet i 2005. Det var på Atlanterhavet en småblæsende og barsk dag, hvor bådens sejlegenskaber for alvor blev sat på prøve. Trods det rå vejr, så havde vi nogle pragtfulde timer på vandet, fordi 32i er en rigtig velsejlende og håndterlig lille båd.
Dengang var 32i’eren en af 31 fods klassens bredeste både, og den overraskede os ved at kunne klare, at krænge og blive presset ganske meget på bidevind. Den begyndte først at søge op i vinden, når vi lod båden krænge så meget i pustene, at det alligevel ville være for vildt til hyggelig familiesejlads.

Da vinden friskede, prøvede vi at tage ét reb i storsejlet, og med denne sejlføring sejlede vi nemt og behageligt og opnåede alligevel en topfart på over syv knob i halvvindsområdet. På kryds gik vi samme topfart på 5,1 knob før og efter vi rebede. Der ene reb i storsejlet gav ikke blot en rolig sejlads, vi opnåede en højere gennemsnitsfart fordi båden ikke skar op.
Vi slog over 80-85 grader både før og efter vi rebede. Det er meget fint for en bred cruisingbåd med bredt ruf, genuaskødning ved siden af ruffet og hanefodsskødning på ruffet af storsejlet.

Forbedret version af 32’eren
Sun Odyssey 32i er en ny og forbedret version over det samme gode skrog fra den “gamle” 32’er med en forbedret rig, og hvor især cockpittet er helt nydesignet. 32i’eren er med rorpind som standard, mens vi sejlede en båd, der havde ratstyring.

Det er primært et spørgsmål om temperament og sejlstil, om man foretrækker rorpind eller rat. En rorpind giver bedst føling med båden og rorpresset, mens ratstyring i denne generation af både sjældent giver den samme fine føling. Til gengæld er det lettere at sejle på en stabil kurs, og 32i har et fornuftigt stort rat, der giver fin føling med båden.

Cockpittet er et moderne T-cockpit, hvor der lige akkurat er plads mellem de lige kiste- bænke til en ratpiedestal. Båden har brede, skrå cockpitkarme man sidder behageligt på, når båden krænger.
Helt agter er karmene sænket, så rorsmanden kan sidde fornuftigt i borde og styre med udsyn, og cockpittet er bredere, så rorsmanden kan stå næsten helt i borde. Voksne kan ikke ligge udstrakt på kistebænkene, men man sidder godt oppe i krogen ved skottet.

Rummelig om læ
Sun Odyssey 32i har en enkel aptering i Alpi-finer af teak. Bådens store bredde er fint udnyttet til to langskibs køjer omkring et salonbord med klap. Man kan sidde seks mennesker ved bordet, der har indbygget barskab. Båden har også et lille kortbord, der er praktisk udformet, så man sidder ved det på styrbord køje.
Pantryet er usædvanligt stort for bådens 32 fod, fordi det er U-formet med mere bordplads, og fordi det er trukket helt ud i styrbord kiste- bænk. Båden har som standard koldt trykvand. De fleste brugte 32i’ere har sandsynligvis også en 23 liter varmtvandstank. Her findes også en køleboks er på 120 liter, og et stort stuverum i borde, med adgang via en lem i pantrybordet. Sun Odyssey 32i rummer også et udmærket toilet- rum, der rummer præcist det nødvendige, men heller ikke optager mere plads end nødvendigt.

God højde over køjerne
Agterkahytten rummer en fornuftig dobbelt køje, hvor der er usædvanlig god højde over den del af køjen, der er placeret under bagbord kistebænk. Der er desuden ståhøjde mellem døren og køjen, hvor der også er et klædeskab i hjørnet ved skottet.
Der er også en dobbeltkøje i forkahytten, om end den er smallere end agter. Køjen fylder hele kahytten, men der er dog en udskæring i hynderne, så man kan stå inde i kahytten, der har en pladsbesparende foldedør.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.