TEKST & FOTO TROELS LYKKE

Jeanneau Sun Odyssey 440

Smarteste cockpit på markedet

Jeanneau har tænkt ud af boksen med denne Sun Odyssey 440. Innovativ, kaldte vi båden i den internationale jury i European Boat of the Year, hvor den i januar i år tog prisen blandt turbådene, hvor der er størst konkurrence.


Jeanneau Sun Odyssey 440 er innovativ af flere årsager. For det første fordi skroget er gjort bredere fremme i end på konkurrenterne, også i forhold til forgængeren Jeanneau 449, der er femten procent tungere end Sun Odyssey 440’eren. En lav vægt er nemlig centralt, hvis du vil skabe en båd, der stadig kan sejle, selvom den har et bredere forskib.

Inspiration fra Open 60’ere
Ideen til bådens form har designer Philippe Briand hentet fra de franske Mini 6.5’ere og Open 60’ere. De er kendt for, at have en fyldig stævn med stor bæreevne, og samtidig er den med til at øge skrogets stabilitet. Undervandsskroget er imidlertid mere V-formet og spidsere under vandlinjen, og derved kan båden stadig krydse i bølger mod vinden. Den brede stævn giver plads til en stor forkøje.
Men det primære er nu, at båden på 8,6 ton virker letdrevet med et krydsstel på 90,1 m2, og et godt greb i vandet er sikret med to ror. Antoine Chancelier fra Jeanneau er med under testen ud for Barcelona og han fortæller under biminien,
som er slået op på grund af regn, at værftet fik 10 forskellige skrog fra designerne at vælge mellem. Lige fra klassisk til innovativt.

Sejlere ønsker komfort
”Vi tog i den innovative retning, efter vi blev presset lidt af designerne, f.eks. fik vi to ror, hvilket giver mindre pres på selvstyreren, men vægten blev nøglen til, at det hele kunne lade sig gøre. Masten er f.eks. gjort 20 % lettere. Ved at støtte riggen bedre med to salingshorn, kunne vi spare 200 kilo i kølen, og samtidig er meget af vægten placeret dybere i apteringen. Med det nye lettere skrog og rig, hvor vi også har en mere oprejst stævn, har vi fået længere vandlinje. Hele 8 % mere volumen fremme i båden, der dog også er blevet 8 % dyrere, men vi mener det er det værd.
Det vigtigste for Jeanneau-kunderne, ved vi fra undersøgelser, er komforten om bord, og den er steget med den mere plads. Men efter komfort går sejlerne faktisk op i design som det næstvigtigste, derefter kommer sejlegenskaberne og til sidst prisen, siger en af de ledende medarbejdere hos Jeanneau, Antoine Chancelier.

Gallery

Lavt placeret bom og walk around
Den anden genistreg, som Jeanneau har valgt med denne Sun Odyssey 440, også inspireret fra de store Open 60’ere er, at bommen er placeret lavt på masten, så man kan pakke storsejlet sammen uden at skulle kravle op på trin på masten med fare for at falde ned og slå sig, mens der er høje bølger, og man stresset er på vej i havn.
Bommen er dog ikke lav og dermed farlig i cockpittet, da den peger op. Bingo. Den detalje tror jeg på bliver kopieret af de andre værfter.
En tredje ting, der gør båden innovativ, og som øvrige værfter helt sikkert også vil efterligne, er walk around-dækket, hvor sidedækket sænkes ned mod cockpittet, så du bare kan gå ind i cockpittet uden at skulle træde på cockpitbænken.
Den brede kanal, du går ind ad betyder samtidig, at du sidder helt ude og styrer i siden, hvilket giver et frit udsyn frem. Dette walk around-koncept ses allerede på luksusbådene fra Wally, men nu også på værftsbåden Sun Odyssey.

Godt udsyn
Cockpittet byder endvidere på en detalje mere, som de solelskende sejlere er glade for. Ryglænet kan nemlig – på tre sekunder – omdannes til en bred solseng i hver side.
Cockpittet er generelt et godt sted at opholde sig med den megen plads bådens bredde på 4,29 m giver – også agten til. Ryglænene på cockpitsæderne er høje, og foran er der et praktisk multifunktionelt cockpitbord, hvor der tilbage er placeret en kortplotter og instrumenter til motor, mens der fremme er plads til en fryseboks. Helt agter i Sun Odyssey 440 er der en bred og dyb badeplatform, der er placeret 40 cm over vandet, når den er foldet ud. Det gør det let, at komme hurtigt op fra badestigen, der er placeret på badeplatformen.

Letdrevet turbåd
Men båden er ikke kun komfortabel og praktisk. Den kan også sejle. På kryds kunne vi, i seks m/sek., få båden op på 6,8 knob og til tider syv knob. Den fart er helt fin for en turbåd at være.
Grebet i vandet var fint med to ror og rattet gik let, mens udsynet, som tidligere nævnt, er helt fantastisk, da man sidder helt ude i siden og styrer båden. Ruftaget er samtidig lavt.
Som gast sidder du fint helt ude i siden, men også inde i cockpittet, hvor cockpitbordet fungerer som god støtte. Båden var letdrevet og med et krydsstel på 90,1 m2, sat på masten, der er 20,51 m over vandoverfladen, er der rigelig trækkraft i Sun Odyssey 440, hvilket giver den sejlglæde, som tursejlere også har krav på. En turbåd er ikke noget, hvor man hurtigt skal starte motoren, fordi båden er for sløv at sejle. Og fart fik vi rigeligt af, da vi rullede det store Elvstrøm Sails Code One ud på det 75 cm lange, permanente bovspryd. Med 90 grader til vinden røg vi op på otte knob uden problemer.

Fuldendt i kahyt
Nede i kahytten, hvortil du kommer ad en ikke for stejl trappe, møder du masser af lys og plads. Lyset kommer fra mange skylights og ruder i skrog og ruftag. Dørken knirkede i den første prototype af båden, men det har værftet, efter kritik, fået rettet.
Trædørken på toilettet kan være en anelse svær at gøre ren, talte vi journalister om, og navigations- pladsen i styrbord side er stor og fylder meget, men det kan mindst halvdelen af sejlerne lide. Men ellers er det svært at være kritisk.
Denne Jeanneau har LED-lys under skabene og i siderne, og det sammenholdt med Alpi cedertræ giver det en hyggelig atmosfære.

Båden udmærker sig ved store
køjer, der er regulære på 2,0 m lange og 1,6 m brede. To toiletter findes tillige og begge med separat bad. Der er med andre ord meget lidt at klage over på denne Sun Odyssey til 1,89 mio. kr. sejlklar.
Dertil skal lægges ekstraudstyr, hvis man ønsker bovthruster, cockpit med ryglæn, der kan foldes ud, kompositrat, teak på dæk, højere mast og Elvstrøm Sails med mylar og tafta-beskyttelse og andre ting. Konklusionen er derfor, at denne båd er vældig innovativ og derfor en værdig vinder af European Yacht of the Year 2018.

KONSTRUKTION OG KONCEPT

Skroget er vakuumstøbt i glasfiber i en sandwich-konstruktion i balsa på Jeanneaus værft i Les Herbiers i Frankrig. Kølen i stål er boltet på med stålplader, der sikrer, at den bliver på skroget under hård belastning.
Bådens indre er bygget i sektioner før de er sat ned i skroget for at spare tid. Konceptet er til udpræget tursejlads, men båden kan med sin relativt lave vægt, gøre sig gældende i en kapsejlads rundt om Fyn især i hård vind. En tur over Atlanten vil også være fint for båden, der er certificeret til havgående sejlads med 10 personer om bord.

Konstruktion om læ
Der er vældig meget naturligt lys i den fyldige salon. Køjerne er regulære og spidser ikke til i enderne, som det ellers ses i mange sejlbåde, men fordi forskibet er bredt har man køjer i samme bredde hele vejen. Bredden gør, at den mere virker som en 50 fods båd om læ. Båden fås med to eller tre agterkøjer. Man har valgt et traditionelt kortbord i bagbord side, hvor der er plads til kæmpe kort. Her ville nogen måske have ønsket, at man havde gjort pantryet større og navigationspladsen mindre. Med indirekte LED- lys i dørken ved skabene og i ude i siderne skaber man en hyggelig atmosfære om læ. Båden har to toiletter med tilhørende separat brus, hvilket igen vidner om en båd, der er komfortabel for mange om bord på samme tid.

Sejlegenskaber og boathandling
Sun Odyssey 44 sejler fint især i over fem m/sek., hvor dens store overflade ikke begrænser farten. Til gengæld fungerer bådens store skrogstabilitet fint, når der kommer meget vind. Selv i hårde pust er balancen fin, og der kunne styres let. Det skyldes ikke mindst de to ror, samt en 2,2 meter dyb køl og et bredt skrog, der er har en del stabilitet i sig selv. Båden er derfor godmodig til tursejlerne, hvilket den også er bygget til. Boathandlingen er let, da storskøde og fokkeskøde er ført tilbage.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.