( Sense 51 ) · TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Beneteaus : Oceanis 51.1 og Sense 51

Skarp chine i stævnen og grill på teakstranden

Når en cruisingbåd kommer op over 45 fod, får designerne et fantastisk spillerum til gode komfort-løsninger. Det ses tydeligt i Beneteaus nye Oceanis 51.1 og Sense 51, som vi har været en tur på vandet med.


Beneteaus nye 50 fods rendyrkede cruisingbåde Oceanis 51.1 og Sense 511 er gode eksempler på, hvordan de store cruisingbåde har udviklet sig meget over det sidste årti, hvor værfterne især har haft fokus på praktisk indretning med spændende komfortdetaljer.
Skrogene er blevet lettere med moderne byggemetoder og har fået bredere og mere letdrevne skrog- linjer.
Samtidig har de sidste 10-12 år vist en spændende udvikling, hvor værfterne har udviklet smartere apteringer, så den ekstra plads i de større og forholdsvis bredere både er udnyttet optimalt, i stedet for bare at gøre kahytterne større.
For 10-12 år siden oplevede vi store 45+ fods både, hvor der var et alt for stort ”dansegulv” lige neden for trappen fra cockpittet, eller store forkahytter med uudnyttet plads og dørkareal. Mens den nye Sense 51 er en faceliftet udgave af Sense 50, og sejler på samme skrog og stort set med samme rig, så sejler Oceanis 51.1 på et nyudviklet skrog med en helt speciel skarp chine, der vist ikke er set før på en enkeltskroget kølbåd. Derfor er apteringen også nytænkt. Begge både er fyldt med gode komfortdetaljer, hvor vi kan fremhæve muligheden for pantry- faciliteter med grill i stuverum agter. De to bådes løsning er forskellig, men fælles for begge både er, at man kan stå på bådenes nedklappelige teakstrande agter og grille, mens man f.eks. ligger for anker i en skøn bugt. Man også selv fange en fisk og nærmest smide den direkte op på grillen. Mens Oceanis 51.1 har den nye version af skarp chine, så har Sense 51 bevaret den efterhånden mere traditionelle halvskarpe Chine i den agterste del af skroget.
Begge bådene har to ror, så man altid har et godt greb i vandet, og kan kontrollere bådene med rattene, uanset hvor meget der krænges. Og dog. Hvis man presser bådene for hårdt, enten ved at sejle med for meget sejl eller ved at sejle for dyb kurs i blæsevejr i forhold til skødningen af sejlene, så vil bådene altid kunne risikere at skære ufrivilligt op. Det er helt normalt for næsten alle sejlbåde.

Gallery : Sense 51

Gallery : OCEANIS 51.1

Skarp chine fra stævnen
Oceanis 51.1 er den femte båd i Beneteaus nye Oceanis 0.1 generation og erstatter Oceanis 48 i modelserien. Skroget er helt nyudviklet med en speciel skarp chine fra stævnen og agterud, hvor en del nyere cruisingbåde, efter inspiration fra Volvo Ocean bådene, har en efterhånden velkendt halvskarp chine i den agterste del af skroget.
Denne chine agter gav lidt ekstra skrog- mæssig og dynamisk stabilitet, lidt ekstra lift og ikke mindst ekstra bredde i agterkahytterne.
Den nye hårde chine i forskibet giver derimod op til 40 cm ekstra bredde i hver side til forkahytten, og minder nok mest om f.eks. chinen i hovedskroget på de danske Dragonfly trimaraner.
Den hårde chine er hævet et stykke over vandlinjen på det smallere V-formede forskib, og fribordet er fornuftigt konkavt buet fra lidt over vandlinjen og op til den skarpe chine. På den måde undgår man at båden sætter sig for hårdt i søerne.
Skroget er fra vandlinjen og op til chinen stafferet på en måde, så man ikke umiddelbart
lægger mærke til selv chinen, der dog er tydelig, når man først har fået øje på den.
Linjerne er designet af den erfarne franske konstruktør Olivier Racoupeau, og værftet har efter eget udsagn bragt erfaringerne fra First og Figaro bådene ind i hjertet af denne cruiser.
Chinen har dels en nyhedsskabende design- mæssig funktion, men især giver den mærkbart mere volumen i forkahytten. Den giver sikkert også en anelse mere bæring og stabilitet til for- skibet i visse situationer.
X4 bådtest
Vi har kun prøvet at sejle med chinen i en let til jævn vind, uden at kunne mærke hverken en negativ eller en positiv effekt fra forskibets skarpe chine. Når vinden var jævn og vi krængede optimalt, så lå chinen lige omkring vandoverfladen.

Peakede med 9,4 knob
Der stod en jævn og springende vind på 3-6 m/sek., da vi var en tur på Middelhavet med den nye Oceanis med en First-pakke med høj kulfibermast og køl på 2,8m.
Vi havde en moderat sø på lange dønninger og let vind på den første del af turen. I den lette vind kunne vi ikke rigtig mærke båden med rattet. Båden var rimelig let at styre, men der var lige lidt for meget friktion og udveksling i ratsystemet til at vi rigtig kunne mærke båden på bidevind.
Vi havde til gengæld en udmærket føling med båden, da vi senere fik mere vind og fart. Især i halvvindsområdet havde vi en helt fin føling med båden og rortrykket.
I 3-6 m/sek. gik vi 5,4 til 6,9 knob på close-hauled bidevind i den springende vind, og op til 7,5 knob når vi sejlede et par grader lavere med omkring 45-48 grader til den sande vind.
Fartmæssigt peakede vi på dagens sejlads med 7,8 til 9,4 knob med gennakeren ved omkring 100 grader til den sande vind.

700 kombinationer
Oceanis 51.1 er en yderst fleksibel båd, der kan modelleres til næsten alle køberes helt personlig version. Båden fås med fire forskellige apteringer, fem former for sejlplan og tre kølversioner fra en relativ let performancekøl på 2,8 m til en kort køl på 1,85 m. Riggen kan f.eks. vælges med aluminiumsmast i to længder og en høj kulfiber- mast, samt om man vil sejle med et 105 % forsejl eller en selvslående fok.
Derudover er der 150 forskellige options for træsorter i aptering, stoffer og farver på hynderne og andre muligheder for tilvalg. Det giver i alt omkring 700 kombinationsmuligheder.

To solsenge ved cockpittet
Cockpittet er så rummeligt, at det er let at komme omkring i båden, og der er en god lang L-kistebænk foran hver ratkonsol, samt et stort cockpitbord med klapper, hvor der kan sidde 6-8 personer omkring.
Bordet rummer både en køleboks og et rum agter til redningsflåden, der således er nem at slæbe ud over hækken, når badeplatformen er sænket. Også i denne båd kan man få grill i en kombineret kistebænk og rorsmandstofte, der svinges ud over bådens teakstrand, når den skal benyttes.
Cockpittet rummer også en solseng på ruffet på hver side af nedgangen. Alle fald, skøder og trimhal er ført tilbage gennem cockpitkarmene til foran rat-konsollerne. Med en genua eller flyvende forsejl behøver man blot to spil i hver side til at trimme båden. Spillene er placeret så rorsmanden selv kan trimme med dem.

C-pantry og specielt kortbord
Salonen er indrettet med gode muligheder for at finde støtte på vej igennem ude til søs. Her er også et helt specielt og funktionelt navigationsbord forrest i salonen, hvor også al bådens elektronik og el er samlet.
Pantryet er C-formet med et væld af bordplads af Corian, skuffer, skabe, et Eno komfur med ovn samt en kæmpekøleboks med køleskabs-adgang og en traditionel adgang med en luge i pantrybordet. Det er et pantry, der også kan fungere til søs. Her er også masser af magelig siddeplads i en langskibs sofa og en stor sidde- gruppe omkring salonbordet.
Alt i alt er den nye Oceanis 51.1 en indretningsmæssig spændende båd, der også er fornøjelig at sejle, så snart der er en jævn vind. Farten er dog helt ok i let vind for en så stor båd. Vi ville gerne have udforsket båden mere end de tre timer vi var om bord.
Sense 51
Det har været et nordeuropæisk kritikpunkt mod de tidligere Sense-både, at targabøjlen på ruffet er placeret så langt fremme, at man ikke kan krybe i ly under sprayhooden i dårligt vejr. Nu leveres Sense 51 med denne semi-hårde bimini, der også kan bære en regulær cockpitkaleche, som er meget populær i Skandinavien.

Det har været et nordeuropæisk kritikpunkt mod de tidligere Sense-både, at targabøjlen på ruffet er placeret så langt fremme, at man ikke kan krybe i ly under sprayhooden i dårligt vejr. Nu leveres Sense 51 med denne semi-hårde bimini, der også kan bære en regulær cockpitkaleche, som er meget populær i Skandinavien.

Ny teakstrand og valnød om læ
Valnød er et af de nye tilvalg i Beneteaus nye Sense 51, der med navneskiftet også har fået en nutidig lukket hæk, der nemt kan sænkes ned som badeplatform, teakstrand, ved hjælp af hydraulik. Sense 50 havde blot en smal teakstrand, der var integreret agter i cockpittet.
Samtidig er Sense-seriens tidligere tofter bag ratkonsollerne, der kunne klappes op for at få bedre passage og mere fri dørkareal i cockpittet,
blevet erstattes af et todelt cockpitpantry i to store ”stuverum”, helt i stil med hvad vi ellers kun ser i motorbåde. Cockpitpantryet er med grill eller komfur om styrbord og bord og vask om bagbord, med god plads i mellem til at bevæge sig ud på teakstranden. Begge dele kan kun benyttes fra teakstranden, og store luger beskytter cockpittet og gæster om bord mod ild, den værste grill-os og sprøjt fra vasken. Det er næsten fuldstændig som at have et udekøkken på terrassen derhjemme.
Det er kun realistisk at benytte cockpitpantryet ved ankringer eller hvor det kan lade sig gøre i havn. Under sejlads benyttes det todelte pantry som tofter bag rattene.
Ellers er det begrænset med regulære ændringer i forhold til den velkendte Sense 50 fra 2011, der var været med til at sætte nye standarder for gode leveforhold om bord i cruisingbåde. Den nye 51er deler nemlig skrog, rig og indenbords aptering med Sense 50.

Gallery

God fart med negativ kappe
Vinden var en anelse friskere med 4-7 m/sek., da vi var en tur på Middelhavet med den nye Sense 51.1, der var udrustet med rullemast og storsejl med negativ kappe. Et sådant rullesejl er nemt at rulle ind, det skal nærmest ikke trimmes, men sejladsmæssigt er det aldrig optimalt. Masten var helt korrekt forbukket med næsten en profilbredde.
Med hænderne på rattet af Sense 51.1 gik vi mellem 5,2 og 7,2 knob på bidevind, når vi slog over 95 til 105 grader i en springende vind. Det var en glimrende fart og overraskende god fartfornemmelse, især med rullestorsejlet in mente, men til gengæld kunne vi næsten ikke mærke båden eller rortrykket.
Vi måtte styre udelukkende efter ticklers og instrumenter, og det er vel reelt helt ok til afslappet cruising.

Forbedrede nye kahytter
Apteringen er i det store hele ens i den oprindelige 50er og den nye 51er, dog er indretningen mellem forkahytten og salonen forbedret og forenklet med to ens gæstekahytter med dobbeltkøjer til henholdsvis styrbord og bagbord lige op mod skottet til salonen.
Ændringen er udført så smart, at der er blevet plads til et ekstra toiletrum, således at der nu er toiletadgang direkte fra alle tre kahytter. Muligheden for et ekstra køjerum under cockpittet er bevaret i den nye udgave.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.