Vi har kun prøvet at sejle med chinen i en let til jævn vind, uden at kunne mærke hverken en negativ eller en positiv effekt fra forskibets skarpe chine. Når vinden var jævn og vi krængede optimalt, så lå chinen lige omkring vandoverfladen.
Peakede med 9,4 knob
Der stod en jævn og springende vind på 3-6 m/sek., da vi var en tur på Middelhavet med den nye Oceanis med en First-pakke med høj kulfibermast og køl på 2,8m.
Vi havde en moderat sø på lange dønninger og let vind på den første del af turen. I den lette vind kunne vi ikke rigtig mærke båden med rattet. Båden var rimelig let at styre, men der var lige lidt for meget friktion og udveksling i ratsystemet til at vi rigtig kunne mærke båden på bidevind.
Vi havde til gengæld en udmærket føling med båden, da vi senere fik mere vind og fart. Især i halvvindsområdet havde vi en helt fin føling med båden og rortrykket.
I 3-6 m/sek. gik vi 5,4 til 6,9 knob på close-hauled bidevind i den springende vind, og op til 7,5 knob når vi sejlede et par grader lavere med omkring 45-48 grader til den sande vind.
Fartmæssigt peakede vi på dagens sejlads med 7,8 til 9,4 knob med gennakeren ved omkring 100 grader til den sande vind.
700 kombinationer
Oceanis 51.1 er en yderst fleksibel båd, der kan modelleres til næsten alle køberes helt personlig version. Båden fås med fire forskellige apteringer, fem former for sejlplan og tre kølversioner fra en relativ let performancekøl på 2,8 m til en kort køl på 1,85 m. Riggen kan f.eks. vælges med aluminiumsmast i to længder og en høj kulfiber- mast, samt om man vil sejle med et 105 % forsejl eller en selvslående fok.
Derudover er der 150 forskellige options for træsorter i aptering, stoffer og farver på hynderne og andre muligheder for tilvalg. Det giver i alt omkring 700 kombinationsmuligheder.
To solsenge ved cockpittet
Cockpittet er så rummeligt, at det er let at komme omkring i båden, og der er en god lang L-kistebænk foran hver ratkonsol, samt et stort cockpitbord med klapper, hvor der kan sidde 6-8 personer omkring.
Bordet rummer både en køleboks og et rum agter til redningsflåden, der således er nem at slæbe ud over hækken, når badeplatformen er sænket. Også i denne båd kan man få grill i en kombineret kistebænk og rorsmandstofte, der svinges ud over bådens teakstrand, når den skal benyttes.
Cockpittet rummer også en solseng på ruffet på hver side af nedgangen. Alle fald, skøder og trimhal er ført tilbage gennem cockpitkarmene til foran rat-konsollerne. Med en genua eller flyvende forsejl behøver man blot to spil i hver side til at trimme båden. Spillene er placeret så rorsmanden selv kan trimme med dem.
C-pantry og specielt kortbord
Salonen er indrettet med gode muligheder for at finde støtte på vej igennem ude til søs. Her er også et helt specielt og funktionelt navigationsbord forrest i salonen, hvor også al bådens elektronik og el er samlet.
Pantryet er C-formet med et væld af bordplads af Corian, skuffer, skabe, et Eno komfur med ovn samt en kæmpekøleboks med køleskabs-adgang og en traditionel adgang med en luge i pantrybordet. Det er et pantry, der også kan fungere til søs. Her er også masser af magelig siddeplads i en langskibs sofa og en stor sidde- gruppe omkring salonbordet.
Alt i alt er den nye Oceanis 51.1 en indretningsmæssig spændende båd, der også er fornøjelig at sejle, så snart der er en jævn vind. Farten er dog helt ok i let vind for en så stor båd. Vi ville gerne have udforsket båden mere end de tre timer vi var om bord.