Livlige accelerationer
Vi accelererede hurtigt og dejlig mærk- bart i den lette vind, da vi halede sejlene hjem til bidevind, trods bådens ca. 13.000 kg sejlende vægt og en mærkbar mod- strøm i Årøsund i dagens sydøstlige vind. Farten kunne vi reelt ikke bedømme, fordi vi ikke kendte styrken på modstrømmen, men vi følte nærmest ikke strømmen på bådens gode fart.
Da vi kom ud af selve Årøsund stod der en solid gammel dønning fra nattens blæsevejr. Her viste X49 for alvor sin styrke. Hvor mange andre cruisingbåde ville stå og nikke i dønningen, sejlede den nye X49 stadig overraskende god fart. Det gjorde den stadig, da vinden flovede næsten helt ned, og vi sad i en RIB og fotograferede. Her måtte vi holde fart i båden, hvis vi ville følge med X49’eren.
Den yngste søster i den store X- familie stak stævnen ud af vandet i de største dønninger, men båden er så godt vægtcentreret, at den hurtigt faldt til ro igen og bare sejlede. Vi fandt at båden sejler mere let- benet og næsten jolleagtigt livligt end størrelsen og især vægten indikerer.
Samtidig fornemmede vi, at X49 har en høj sta- bilitet, der i den lette vind viste sig ved, at når vi fik et pust, så krængende båden kun ganske let, men accelererede til gengæld hurtigt og mærkbart.
Da vinden flovede næsten helt væk i den til tider voldsomme dønning, daskede vi nordpå gennem Årøsund, hvor vinden sprang til en nord- lig retning, som betød, at vi kunne krydse i far- vandet mellem Årø og Haderslev Fjord i en styrke- mæssig rimelig stabil, men også let springende vind, som vindinstrumentet angav til fem knob eller 2,5 m/sek. Visuelt bedømte vi vinden til 3+ m/sek, og her var strømmen kun ganske svag.
Vi udfordrede bådens VPP
På denne del af turen lå farten på mellem 5,2 og 5,6 knob, og det var næsten præcis samme fart som vinden, så vi genererede faktisk mere fartvind, end vi havde forventet at kunne med en relativt tung cruisingbåd. Vi slog over 82-85 grader i den lette, springende vind, og det var en smule bedre end bådens VPP for vindstyrken.
Ifølge samme VPP sejler X49 op til ca. 7,6 knob i 10 m/sek. med 40 grader til den sande vind, og bådens topfart er beregnet til knap 11 knob på en agten-for-tværs i 10 m/sek.
Vi lægger ikke skjul på, at vi var begejstrede for at sejle båden, der føltes meget lettere end dens faktiske vægt, og når vi skriver at den har ægte X-faktor, så er det ikke kun fordi vi synes båden sejler godt. Den er også godt indrettet af et værft og et designteam, der ved hvordan en båd fungerer godt.
En X-båd bliver ifølge Niels Jeppesen aldrig et sommerhus for sejl, og vi har altid oplevet med værftets både, at man ikke skal bedømme dem på en bådudstilling, men skal ud at sejle med dem og mærke dem som sejler, fordi man ikke lige kan se alt det, der giver ægte sejlglæde og får det til at kildre i et sejlerhjerte.