TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

X49 fra X-Yachts

Ægte X-faktor

X49 er den nyeste båd i X-Yachts serie af luksuriøse performancecruisere. Vi har været en herlig tur på vandet med nyheden.


Vinden var let og springende og vores forventningerne var spændte, da vi sejlede ud af Årøsund Havn og satte sejl på den helt nye 49 fod store X49, der er stift, stærkt og forholdsvis let bygget i epoxy med vakuum og infusion. Båden er indrettet til selvslående fok, men vi sejlede med den større 106 % fok.
Den nye X4-serie lægger sig mellem den mere kapsejladsorienterede Xp- serie og de dedikerede Xc-cruisere, og i kølvandet på værftets tidligere succes- fulde 40 fod plus serie med f.eks. X-40 og X-43, bare i en moderne og mere luksuriøs udgave.
”De nye X4-både er forholdsvis tungere, fordi de har mere volumen for og agter og højere fribord,” fortæller værftets chef- designer og medejer Niels Jeppesen.
”Apteringen er tungere og X4-bådene har desuden bedre motor, og alene den bedre isolering af motorrummet vejer 70 kg mere. Til gengæld bærer skrog- linjerne vægten bedre, og vi har tilstræbt en god vægtcentrering med alle tanke under dørken, og noget af den vægt vi sparer ved at bygge i epoxy, er blevet flyt- tet ned i kølen,” forklarer Niels Jeppesen.
Vores testsejlads blev sejlet i værftets tredje X49, der er bygget til en amerikansk
sejler, og båden skulle kort efter vores test afskibes til USA fra Holland. Da vi gik om bord, havde båden kun sejlet fra Haderslev til en bådmesse i Neustadt ved Lübeck, og tilbage til Årøsund. Det var mest for motor, så det var næsten en jomfrusejlads.

Gallery

Livlige accelerationer
Vi accelererede hurtigt og dejlig mærk- bart i den lette vind, da vi halede sejlene hjem til bidevind, trods bådens ca. 13.000 kg sejlende vægt og en mærkbar mod- strøm i Årøsund i dagens sydøstlige vind. Farten kunne vi reelt ikke bedømme, fordi vi ikke kendte styrken på modstrømmen, men vi følte nærmest ikke strømmen på bådens gode fart.
Da vi kom ud af selve Årøsund stod der en solid gammel dønning fra nattens blæsevejr. Her viste X49 for alvor sin styrke. Hvor mange andre cruisingbåde ville stå og nikke i dønningen, sejlede den nye X49 stadig overraskende god fart. Det gjorde den stadig, da vinden flovede næsten helt ned, og vi sad i en RIB og fotograferede. Her måtte vi holde fart i båden, hvis vi ville følge med X49’eren.
Den yngste søster i den store X- familie stak stævnen ud af vandet i de største dønninger, men båden er så godt vægtcentreret, at den hurtigt faldt til ro igen og bare sejlede. Vi fandt at båden sejler mere let- benet og næsten jolleagtigt livligt end størrelsen og især vægten indikerer.
Samtidig fornemmede vi, at X49 har en høj sta- bilitet, der i den lette vind viste sig ved, at når vi fik et pust, så krængende båden kun ganske let, men accelererede til gengæld hurtigt og mærkbart.
Da vinden flovede næsten helt væk i den til tider voldsomme dønning, daskede vi nordpå gennem Årøsund, hvor vinden sprang til en nord- lig retning, som betød, at vi kunne krydse i far- vandet mellem Årø og Haderslev Fjord i en styrke- mæssig rimelig stabil, men også let springende vind, som vindinstrumentet angav til fem knob eller 2,5 m/sek. Visuelt bedømte vi vinden til 3+ m/sek, og her var strømmen kun ganske svag.

Vi udfordrede bådens VPP
På denne del af turen lå farten på mellem 5,2 og 5,6 knob, og det var næsten præcis samme fart som vinden, så vi genererede faktisk mere fartvind, end vi havde forventet at kunne med en relativt tung cruisingbåd. Vi slog over 82-85 grader i den lette, springende vind, og det var en smule bedre end bådens VPP for vindstyrken.
Ifølge samme VPP sejler X49 op til ca. 7,6 knob i 10 m/sek. med 40 grader til den sande vind, og bådens topfart er beregnet til knap 11 knob på en agten-for-tværs i 10 m/sek.
Vi lægger ikke skjul på, at vi var begejstrede for at sejle båden, der føltes meget lettere end dens faktiske vægt, og når vi skriver at den har ægte X-faktor, så er det ikke kun fordi vi synes båden sejler godt. Den er også godt indrettet af et værft og et designteam, der ved hvordan en båd fungerer godt.
En X-båd bliver ifølge Niels Jeppesen aldrig et sommerhus for sejl, og vi har altid oplevet med værftets både, at man ikke skal bedømme dem på en bådudstilling, men skal ud at sejle med dem og mærke dem som sejler, fordi man ikke lige kan se alt det, der giver ægte sejlglæde og får det til at kildre i et sejlerhjerte.
X4 bådtest
Velfungerende cockpit
Det store cockpit er så enkelt, som det næsten kan gøres, så det er nemt at bevæge sig ubesvæ- ret rundt. Fald og trimliner er ført tilbage under ruffet og cockpitkarmen til et batteri af Spinlock aflastere i karmen og to Harken spil på en repos bag karmen.
Testbåden havde et genuaspil fremme på cockpitkarmen og spillene var elektriske. Begge dele er ekstraudstyr. Det er ideen, at rorsman- den på f.eks. duo-besætninger skal kunne sejle båden alene med bådens selvslående fok og de to spil. Skøder og de vigtigste trimhal er duble- ret, så de kan trimmes i begge sider af cockpit- tet. Der hænger to store poser bag spillene til alt det løse tovværk.
Bådens lave hæk kan foldes ned som badeplat- form, og der er garage til en gummibåd under cockpittet. Sprayhooden kan virke lidt høj, så der er yderligere en ny, lavere og mere sporty sprayhood på vej.
Vi fandt en praktisk detalje ved sprayhooden, hvor dens sider er trukket så langt ind på ruffet, at der plads til at stå ved siden af, når sejlet lige skal hjælpes ned i bomposen.

Styringen bliver trimmet
X49 har desuden dobbelt ratsystem fra Jefa på fine konsoller med plads til kortplotter og instrumen- ter, og båden havde to rat i kulfiber.
Bedre kan det næsten ikke blive, og alligevel var det lige her, vi blev skuffede på testturen, for vi plejer at kunne styre med to fingre med den normalt altid gode kombination af Jefa og en velafbalanceret X-båd.
Båden var egentlig nem at styre, og vi kunne godt mærke den, der i øvrigt er perfekt balanceret og næsten helt neutral på roret, men styringen var simpelthen for stram til at styre med få fingre, og det tog lidt af ideen med testbådens to lette rat i kulfiber.
Det skyldes ifølge produktionschef Peter Thorup Hovgaard og Niels Jeppesen, at wire- føringen var blevet mere kompliceret end sædvanlig på grund af bådens garage under cockpittet. Dette vil blive rettet, så også X49 kan styres med to fingre. Det lovede de begge efter testen. ”Det er ganske enkelt en vigtig del af X-bådenes DNA, at styringen er let, så man virkelig kan mærke båden,” forklarede Niels Jeppesen efter testen.
Det er i øvrigt et rigtig fint plus for rorsman- den, at han kan sidde og styre med et ben på hver side af rattet, og nå de to spil foran ratkonsollen.

Aptering der fungerer til søs
Testens største positive overraskelse kom dog, da vi gik ned om læ, for det var ikke en stor over- raskelse, at X49 er meget velsejlende.
Vi var ikke begejstrede for den lidt kantede aptering af Alpi-finer i en af de første udgaver af lillesøsteren X43, men her gik der et ”wow” gen- nem hovedet på os over bådens elegante aptering i eg, der kan tilvælges.
Apteringen er på ingen måde nyskabende, men den er i sin indretning enkel og funktionel, så den kan fungere både i havn og ude til søs i sø. Den gode plads på 49 fod, et meget bredt agterskib og en fyldig stævn giver, er fornuftigt disponeret og ingen steder i salonen er der så åbne arealer, at man ikke kan bevæge sig for- svarligt rundt i store bølger.
Forkahytten er rummelig med delvis frit- stående dobbeltkøje, eget toiletrum med separat brusekabine og gode garderobeskabe. Agter er der to kahytter med meget brede dobbeltkøjer. Disse to kahytter deles om et enkelt badeværelse med toiletbord, håndvask og bruser.

Næsten lukket pantry
Der er god plads på pantryets hvide Corian bord- plade med slingrekant, og pantryet bliver trygt og næsten lukket, når man lukker døren til den bagbord agterkahyt. Her kan man næsten altid finde støtte ved madlavning ude til søs, og det ekstra køleskab under bordet vender også for- nuftigt agterud.
Komfuret fra Eno er med tre blus og ovn, og der er et udtræksskab til diverse forråd i et lille skab med bord midtskibs. Der er gode skuffer, skabe i borde og grydeskab under komfuret.
Konklusion
Det var meget tæt på en perfekt dag på vandet, trods den svage vind, da vi testsejlede X49. Det var virkelig en oplevelse, at en tung cruisingbåd kan være så livlig og accelererende i så let vind, og især at båden roligt tyggede sig igennem gammel døn- ning uden at gå helt i stå og bare nikke i søerne.
Kun den lidt stramme styring på denne specifikke båd gav et meget lille hak i sejlglæden på testdagen.
Om læ lever den nye X4-serie nu helt op til at være en erklæret luksuscruiser. Ingen både er fejlfri, men det lykkedes os ikke at finde decidere fejl om bord i X49. Igen var det en fornøjelse at være om bord i en ny X-båd båd, hvor man kan mærke, at den er skabt af sejlere, der ved hvor- dan en båd bør fungere.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.