Om Molich X-Meter
Molich X-Meteren kom til verden på den fremragende bådebygger og båddesigner Poul Molichs tegnebord og bådebyggeri i Hundested i 1973. De to første D-1, ”Maja”, og D-2, ”Styrbjørn” blev bygget og søsat i 1974, mens den fore- løbig sidste er Kurt Jensens ”Røjser” fra 2009, hvor der i alt var bygget 55 Molich X-Metere.
Poul Molich var i øvrigt selv en dygtig sejler og havde tidligere tegnet og bygget de hæder- kronede Nordiske Krydsere ”Drot” og ”Marsk”, samt de hurtige og velsejlende havkrydsere Molich One Design.
Tidligt i 70’erne drømte sejlsportsjour- nalisten, forfatteren og H-båds-sejleren Jan Ebert, Roskilde, om slanke letdrevne nordiske bådtyper og meter-både. Denne drøm tog mere konkret form gennem samtaler med klubkammeraten Peter Holm, der senere bestilte ”Styrbjørn” hos Molich.
Jan Ebert tog en dag sine skitser til drømme- båden med til Poul Molich, der var med på ideen og tegnede bådens endelige linjer og byggede formen til Molich X-Meteren.
Flere versioner af båden
Mange betragter i dag Molich X-Meteren som en entypebåd, men det var aldrig Poul Molichs tanke at skabe en klasse, og de nye bådejeres ønsker om individuelle løsninger blev ofte opfyldt. Derfor er der i dag mange forskellige udgaver af Molich X-Meteren.
De fleste af bådene er dog bygget i den oprindelige version med et kort ruf og dæk i glasfiber. Her slutter ruffet lige agten for masten. De fleste af disse både har typisk samme GPH- tid efter DH, og er den del af flåden, der kommer tættest på at være entypebåd.
Efter de første 25 Molich X-Metere var bygget, fik båden et nyt langt ruf, der gik frem foran masten samt teakdæk og teak i cockpittet. Der eksisterer desuden flere både med enten et lille ruf i træ og/eller med et rent flushdæk i teak.
Andre køle, ror og rigge
Der eksisterer desuden flere udgaver af roret, hvor den oprindelige har en stor forfinne, og gjorde båden så kursstabil, at den næsten kørte på skinner. De nyere ror er moderne balance- eller skaderor uden forfinne, og gør båden meget lettere at manøvrere med, fordi båden vender hurtigere. Det er især en fordel til kap- sejlads og i havnemanøvrer, mens høj kurs- stabilitet især er en fordel på langturssejlads.
Der er også Molich X-Metere, hvor ejerne har eksperimenteret med ændringer af kølen, og med ændringer af riggen, hvor masten og bommen er gjort længere. Flere af bådene har kulfibermast eller f.eks. rig uden bagstag, mens andre har flyttet forstagets placering. Alle ændringer af riggene er især sket for at få mere sejlareal på båden, der er født en anelse underrigget og derfor er en fantastisk hårdt- vejrsbåd. Alle Molich X-Metere er dog helt ens fra rælingen og ned til vandlinjen.
Levedygtig og social klasse
På trods af alle disse og andre forskelligheder, så er Molich X-Meteren stadig en aktiv klasse på kapsejladsbanerne og har en høj grad af social samhørighed. De deltog f.eks. 10 både ved klassemesterskabet i 2017.
Molich X-Meter Klubben har stadig en imponerende opbakning blandt bådejerne. Klubben har 40 medlemmer her 44 år efter den første båd blev døbt, og en tredjedel af det samlede felt på 55 byggede både har stadig gyldigt DH-certifikat. Fire af bådene er bygget til udenlandske sejlere.