TEKST MORTEN BRANDT / FOTO BERTEL KOLTHOF/EYOTY

Molich X-Meter

Min liebhaverbåd og jeg

Kurt Jensen, Lynæs, er den stolte ejer og medbygger på sin meget flotte og velholdte Molich X-Meter ”Røjser” fra 2009, der er bygget med kærlighed til den velsejlende båd og fornemt håndværk.


En Molich X-Meter er altid en elegant slank båd, og den kun ni år gamle ”Røjser” fra Lynæs er en af de flotteste og mest velholdte af klassens mange flotte både. Båden er endda medbygget, med en fin sans for detaljerne, af ejeren Kurt Jensen.
”Min kone Joy og jeg har sejlet meget langtur, og vi var især glade for Molich X-Meteren, fordi den sejler fantastisk og er nem at sejle,” fortæller Kurt Jensen, da vi er med en tur på Isefjorden.
Det var en dag med let vind og alligevel sejlede vi god fart, og en perfekt balance på roret gjorde det nemt at følge den springende vind. Molich X-Meteren er ellers kendt for at være underrigget og en rigtig hårdtvejrsbåd.
”Røjser” er da heller ikke en original Molich X- Meter, men har en højere mast og længere bom, så sejlarealet er forøget væsentligt. Den har samtidig et moderne balanceror og samme optimerede køl, som Niels Hjørnet designede til den hurtige ’Trines tvangsarv’ fra Aarhus. Kølen er støbt i samme form hos Ørkilde.
”Formene til skrog og dæk stod nede på Bjørn Olsens Bådebyggeri i Stubbekøbing, som har støbt båden. Jeg gjorde selv formene i stand inden støbningen og især skrogformen arbejdede jeg meget på, fordi den havde stået udendørs,” fortæller Kurt.
”Røjser” blev ikke støbt med gelcoat, men sprøjtemalet udenbords og indenbords hos Bjørn Olsen inden den tomme båd blev kørt på blok- vogn op til Hundested Bådebyggeri. Et sprøjte- malet skrog er lettere at vedligeholde og holder vandet bedre ude fra laminatet end gelcoat. Det er en dyrere, men også bedre overfladebehandling af skroget.
Kurt Jensen kunne heldigvis stå i hallen på Poul Molichs gamle værft og bygge båden færdig. Værftets bådebygger Steen lagde teak- dækket og byggede skydekappen samt nogle rammer, mens Kurt selv proppede og fugede dækket og selv byggede resten af båden færdig.
”Jeg er kommet meget på værftet, hvor jeg har hjulpet til med el og tekniske ting på bådene. I mange år har værftet været mit andet hjem,” fortæller Kurt Jensen.

Gallery

Ekstra bundstokke
”Alt grejet til at bygge en Molich X-Meter var stadig intakt på værftet, der heldigvis også havde det faste stillads stående, der var skåret i facon til Molich X-Meteren. Værftet havde desuden en kran, så jeg kunne løfte dækket på plads,” fortæller Kurt Jensen.
”Røjser” er bygget mere solidt end de fleste Molich X-Metere, fordi Kurt har lagt en del ekstra afstivninger og bundstokke i bunden af skroget. De er bygget i både glasfiber og kulfiber. Bådens skot er lamineret til skroget med epoxy, så skroget ikke bliver trukket i fribordet ved skotterne, som man ser det på mange glasfiberbåde.
”Der er meget teak på båden, og jeg var heldig at Poul Molichs søn Peter, der stadig havde værftet på det tidspunkt, havde teak af den gode gamle kvalitet liggende,” fortæller Kurt Jensen, der brugte al sin fritid, weekender, ferier og efter arbejdstid i halvandet år.
”Jeg har ikke helt tal på, hvor mange timer jeg brugte, men det er i hvert fald over 3300 timer, og så var det væsentligt dyrere at bygge ’Røjser’ end min første Molich X-Meter,” fortæller Kurt Jensen, der fik en klar besked fra sin kone Joy om, at det var den sidste båd han havde bygget.

”Røjser” er sat til salg
Kurt Jensen har lidt overraskende sat ”Røjser” til salg hos Yachtbroker i Nordsjælland, og det er ikke fordi han er træt af båden.
”Jeg har bare ikke sejlet ret meget i ’Røjser’, siden min kone døde for tre år siden, så det er bedst at andre får glæde af båden,” fortæller Kurt og tilføjer, at han sikkert vender tilbage til jollesejlads med en OK-jolle.
Hans pris på 995.000 kr. er mange penge, men båden er faktisk ikke dyr, for det er en båd med en unik standard, der ifølge Hundested Bådeværft vil koste omkring det dobbelte at bygge en tilsvarende ny båd i dag.
Det er heller ikke dyrt i sammenligning med, at 44- og 33-årige Molich X-Metere står til salg for 425-550.000 kr.
Hvis man køber en af de ældre Molich X-Metere og renoverer den, så vil man sandsynligvis ende med en samlet pris, der er mindst på niveau med ”Røjser”.
X4 bådtest

Gallery - Klik & Læs

 

Om Molich X-Meter

Molich X-Meteren kom til verden på den fremragende bådebygger og båddesigner Poul Molichs tegnebord og bådebyggeri i Hundested i 1973. De to første D-1, ”Maja”, og D-2, ”Styrbjørn” blev bygget og søsat i 1974, mens den fore- løbig sidste er Kurt Jensens ”Røjser” fra 2009, hvor der i alt var bygget 55 Molich X-Metere.
Poul Molich var i øvrigt selv en dygtig sejler og havde tidligere tegnet og bygget de hæder- kronede Nordiske Krydsere ”Drot” og ”Marsk”, samt de hurtige og velsejlende havkrydsere Molich One Design.
Tidligt i 70’erne drømte sejlsportsjour- nalisten, forfatteren og H-båds-sejleren Jan Ebert, Roskilde, om slanke letdrevne nordiske bådtyper og meter-både. Denne drøm tog mere konkret form gennem samtaler med klubkammeraten Peter Holm, der senere bestilte ”Styrbjørn” hos Molich.
Jan Ebert tog en dag sine skitser til drømme- båden med til Poul Molich, der var med på ideen og tegnede bådens endelige linjer og byggede formen til Molich X-Meteren.

Flere versioner af båden
Mange betragter i dag Molich X-Meteren som en entypebåd, men det var aldrig Poul Molichs tanke at skabe en klasse, og de nye bådejeres ønsker om individuelle løsninger blev ofte opfyldt. Derfor er der i dag mange forskellige udgaver af Molich X-Meteren.
De fleste af bådene er dog bygget i den oprindelige version med et kort ruf og dæk i glasfiber. Her slutter ruffet lige agten for masten. De fleste af disse både har typisk samme GPH- tid efter DH, og er den del af flåden, der kommer tættest på at være entypebåd.
Efter de første 25 Molich X-Metere var bygget, fik båden et nyt langt ruf, der gik frem foran masten samt teakdæk og teak i cockpittet. Der eksisterer desuden flere både med enten et lille ruf i træ og/eller med et rent flushdæk i teak.

Andre køle, ror og rigge
Der eksisterer desuden flere udgaver af roret, hvor den oprindelige har en stor forfinne, og gjorde båden så kursstabil, at den næsten kørte på skinner. De nyere ror er moderne balance- eller skaderor uden forfinne, og gør båden meget lettere at manøvrere med, fordi båden vender hurtigere. Det er især en fordel til kap- sejlads og i havnemanøvrer, mens høj kurs- stabilitet især er en fordel på langturssejlads.
Der er også Molich X-Metere, hvor ejerne har eksperimenteret med ændringer af kølen, og med ændringer af riggen, hvor masten og bommen er gjort længere. Flere af bådene har kulfibermast eller f.eks. rig uden bagstag, mens andre har flyttet forstagets placering. Alle ændringer af riggene er især sket for at få mere sejlareal på båden, der er født en anelse underrigget og derfor er en fantastisk hårdt- vejrsbåd. Alle Molich X-Metere er dog helt ens fra rælingen og ned til vandlinjen.

Levedygtig og social klasse
På trods af alle disse og andre forskelligheder, så er Molich X-Meteren stadig en aktiv klasse på kapsejladsbanerne og har en høj grad af social samhørighed. De deltog f.eks. 10 både ved klassemesterskabet i 2017.
Molich X-Meter Klubben har stadig en imponerende opbakning blandt bådejerne. Klubben har 40 medlemmer her 44 år efter den første båd blev døbt, og en tredjedel af det samlede felt på 55 byggede både har stadig gyldigt DH-certifikat. Fire af bådene er bygget til udenlandske sejlere.

Byggede selv sin trapez-jolle hos Elvström

Xmeter info 03Kurt Jensen begyndte helt klassisk for sin generation med at sejle Optimistjolle. Det var i Farum Sejlklub. Inden han kom i lære som elektriker, arbejdede han i en periode hos Elvström Boats i Kokkedal, hvor han var med til at bygge sin egen Trapez-jolle.

Efter jolle-tiden har Kurt Jensen sejlet en masse andre både, og har været med til at vinde mange store distancesejladser. I en årrække gastede han på Torben Olsens kendte røde Banner 28 ”Brasso”, der havde hjemhavne i Brøndby, Vallensbæk og Roskilde.

Kurt har sammen med sin barndoms- ven Frans Virum haft trekvart-tonneren Finnfire33, ”Fedtmule” fra Brøndby, og har været en del af besætningen den ligeledes hurtige X-3/4 Tonner ”Green Piece” fra Hundige, der vandt Three Quarter ton Cup i 1985 med Niels Jeppesen som skipper.

”Jeg havde også min egen Granada 27. Det var i de gode år, hvor der var 30 Granada 27ere med på Sjælland Rundt. Det var altid enten os eller en svensker der vandt løbet,” fortæller Kurt med sit karakteristiske store smil.

”I omkring 40 års alderen sejlede jeg igen meget Trapez-jolle i en periode,” fortæller Kurt, der de seneste mange år primært sejlede langturssejlads med sin kone Joy. De har f.eks. mange gange sejlet fra Risør i Norge til Christiansø i et stræk.

”Vi havde en Molich X-Meter, som jeg også var med til at bygge i 1995. Den solgte vi senere, fordi vi på et tidspunkt ville prøve noget andet, men så blev vi enige om, at vi faktisk bedst kunne lide at sejle Molich X-Meter, og så gik jeg i gang med ’Røjser’,” fortæller Kurt Jensen.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.