Hvad med den æstetiske nydelse, skønheden? De fleste synes træbåde har en skønhed, som man ikke finder i moderne komposit-både.
”Med træbåde er der en æstetisk nydelse i selve materialet. Det er der ingen tvivl om. Det føles godt at røre ved, dufte til og kigge på. Linjerne er lange og harmoniske. I komposit ligger skønheden nogle andre steder, for eksempel i at man udvikler noget nyt hele tiden. Det synes jeg i hvert fald er ret fantastisk. At man hele tiden sparker til et eller andet. Både når det gælder design, dimensionering, nye kulfibermaterialer ... det udvikler sig jo hele tiden. Der er også noget smukt i det.Pi-båden, som nu hedder Chi, har jo sin skønhed ved at den er anderledes. Den rykker ved et eller andet. Jeg kan godt lide at være en bådebygger, der skubber til grænserne. Det synes jeg allerbedst om.”
Hvad er en god båd for dig?
”For mig er en god båd en båd, der passer til der hvor man er i livet. Når man er ung, vil man jo gerne sejle jolle, være tæt på vandet, nyde det fysiske i det. Det er sådan lidt mere frit, det hele. Men stille og roligt bliver man større. Og så ændrer behovene sig. For mit eget vedkommende, så har jeg sejlet lidt jolle, men også rigtig meget 6-meter. Og nu har jeg lyst til at sejle noget mere komfortabelt.”
Er der nogle både du særlig vil fremhæve?
”Min kærlighed ligger meget hos 6-meterne. En 6-meter er fantastisk! Den måde de er designet og bygget på – alt er strukket til den yderste grænse, også rent konstruktionsmæssigt ... og så at sejle dem. Det er fuld sejlads, uanset hvor meget det blæser. Den har høj stabilitet og meget sejl. Så en 6-meter er noget helt særligt. Og så har jeg selvfølgelig et meget specielt forhold til Pi-båden. Jeg har brugt så mange timer på den, både med at bygge og sidde på café og diskutere løsninger, og få det hele til at gå op i en højere enhed. Det synes jeg er fantastisk. Jeg kan hellere ikke sætte tal på hvor mange gange, jeg har cyklet forbi den nede i Langelinie Havnen, cyklen har ligesom trukket den vej. Bare for lige at kigge. Og det vil den sikkert blive ved med, cyklen.”
Det er måske det største projekt, du har været involveret i?
”Ja, det er det. Og så er der også 6-meteren i træ, som jeg vandt VM og EM med i hhv. 2005 og 2006. Det var også et eventyr at bygge sådan en båd. Over fire år. En måned efter at den var færdig, tog vi op til Stockholm og sejlede VM. Og bankede dem alle sammen ud af banen. Vi vandt fem sejladser ... vi sejlede bare så stærkt. Og der var intet der gik i stykker. Så det er nok de to både jeg vil fremhæve. Ellers synes jeg det er svært at fremhæve nogen – jeg har lavet så mange både. Der er også dem min far og jeg har lavet sammen. Men igen, det handler jo alt sammen om hvad man har behov for. Hvor man står i livet.”
Hvis vi bliver lidt ved båden vi sidder i, hvad tænker du er dens stærkeste side?
”Det er at den er helt sin egen. Og den er virkelig gået hen og blevet en kendis. Også udover Danmarks grænser. Primært på grund af Michael og hans påfund. Og det synes jeg også er fedt. Det har været fantastisk igennem hele rejsen med ham, Michael har holdt fast ved sit koncept – 100 %. Han har troet på det, og han har gjort det. Og det er jeg virkelig glad for at have været med til. Jeg har også været glad for at få lov til at lave lidt om på den, som vi har gjort nu. Det bliver super spændende at se hvordan den kommer til at sejle.”
Hvordan har du fået sat dit aftryk på båden, altså rent bortset fra at du har bygget den?
”Altså ... hvis jeg ikke havde sagt fra i rigtig mange situationer, så var det hele kommet til at se helt anderledes ud. Men det ligger nok mest i detaljerne. Det kan være højden på kahytten, eller vinklerne på sæderne i cockpit ... masser af små æstetiske og praktiske ting, som designeren har lavet lidt for vinklet, eller måske for ekstremt til at materialerne kunne klare det. Den type ting har der været nærmest dagligt. Så det er en stor mængde små ting, kan man sige, som samlet set har ændret båden ret meget.”
Nu er du igen blevet selvstændig bådebygger. Hvad vil du helst beskæftige dig med, og hvad vil være en drømmeopgave for dig i fremtiden?
Det er nok at bygge nogle nye både. Det kunne være lækkert at bygge en stor flot båd til at bo i. Ikke en husbåd som sådan, men for eksempel en efterfølger til sådan en som denne her. Bare lidt større. Med lidt mere volumen, måske ét stort dæk man kunne gå ind i. Der findes faktisk tegninger til en version af en 16 meter, 4,5 meter bred var den vist. Vi var endda tæt på at begynde at bygge den. Men så blev det desværre aflyst. Jeg vil gerne bygge kulfiberbåde, meget gerne med el-motor. Det er en fantastisk kombination, som jeg gerne vil beskæftige mig mere med fremover.