TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Dufour 30

GOD OG FORNUFTIG RUMMELIG CRUISER

Dufour 30 Classic er en ægte familiecruiser, der er enkel og let at sejle. Om læ er apteringen åben med gode proportioner og næsten al den komfort man kan forvente af en helt nutidig cruiser.


Hvis man ønsker sig en helt igennem fornuftig, rummelig og tryg båd til en relativt beskeden investering, så er den franske 30 fods Dufour 30 Classic værd at overveje. Den er så enkel at sejle, at den ikke kun er nem at håndtere for mindre erfarne familier, men også for den voksende gruppe af single-tursejlere.
Der er bygget næsten 500 af den folkelige båd, så der er altid et godt udvalg af båden til salg i Danmark og Europa til overkommelige priser, der aktuelt ligger på 207.000 til 250.000 kr.
Det er en båd helt uden svinke- ærinder. Udenbords er 30’eren holdt i hvid glasfiber, der kun bliver brudt af et forhøjet ruf, nogle profileringer, vinduer og gedigne massive teak- håndlister på ruffet og til at beskytte skydekappen og kanterne på cock- pittets listebænke.
Alligevel er båden på ingen måde kedelig, for den er først og fremmest bygget til komfortabelt ophold om bord og til ukomplicerede sejlture til en overkommelig pris.
Det er i den forbindelse et plus at cockpittets kistebænke er så lange, at man kan ligge udstrakt og bare slappe af eller slikke sol.

Gallery

Dufour 30 Classic er fra den første generation af cruisingbåde, der alene var målrettet behagelig tur- sejlads. Bådene blev mere fyldige og rummelige, uden det gik for meget ud over sejlegenskaber, for de blev hverken tegnet eller bygget til måleregler eller kapsejlads. Derfor kunne designerne koncentrere sig om at skabe letdrevne skrog, der ikke krævede så meget sejl som både, der også skulle kunne sejle kapsejlads.

Båden blev hilst velkommen i en tid, hvor de havde vokseværk, og de mindre 30-32 fods både var gledet ud af modelprogrammerne. En situation der minder om i dag, hvor der igen begynder at komme nye og økonomisk mere over- kommelige 31 fods både på markedet, der også er nemmere at håndtere og finde plads til i havnene. Trim- funktionerne om bord fortæller tydeligt, at båden er målrettet til at være en nem cruiser. Dufour 30 var med i den allerførste bølge, der fik en fok i stedet for den obligatoriske genua. Det gør båden meget lettere at håndtere, uden at det går nævneværdigt ud over farten på kryds.

Dermed kunne skødeskinnen også flyttes ind på ruffet, og da vantene på helt moderne vis er rykket ud i borde, er dækket på Dufour 30 Classis usædvanligt rent og fremkommeligt for den tids både.
Båden har dog en i dag lidt gammeldags mastheadrig med en anelse bagudvendte salinger.
Dufour 30 Classic var også en af de første nye cruisere til at droppe løjgang og franske hane- fødder på ruffet til fordel for en krog i cockpitdørken til skødets bundblok. Sejlet kan alligevel trimmes næsten fuldt så godt med kickingstrappen. Denne skødning har vi f.eks. også set i X-både.
X4 bådtest

Gallery

Letdrevet skrog giver fin fart
Da Bådnyt testsejlede Dufour 30 Classic i 1997 opnåede mandskabet en fart på 5,2 knob i ca. 6 m/sek. vind og godt 40 grader til den sande vind. Det er ganske udmærket for en cruiser i denne størrelse, der er let underrigget. På en slæk halvvind var topfarten 6,8 knob. Roret havde et solidt greb i vandet, og båden var præcis at styre. Eneste minus var et let rorpres, der ikke var generende og sandsynligvis er et plus for tursejlere, fordi båden derved er let af føle på bidevind. Der var også fint greb i vandet, når båden begyndte at krænge, og roret havde så godt fat, at testholdet kunne falde af med kryds- trimmede sejl, helt ude at slække på storsejlet. Fokken er som nævnt skødet på ruffet, og det giver en udfordring med at få fokken til at folde sig helt ud på læns, men her kan man bare flytte skødepunktet længere ud med en kasteblok eller en moderne skødering på fokkeskødet.
Hovedskot uden døre
Om læ er Dufour Classic hyggelig med masser af træ i borde og apteringen er helt åben uden døre i hovedskottet, der derved får større styrke ned mod bunden, og man undgår at den ellers obligatoriske dør til forkahytten går trægt, når riggen bliver spændt lidt til den hårde side. Det åbne hovedskot giver også en dejlig fornemmelse af god plads.
Man kryber i forkahyttens dobbeltkøje fra selve salonen. Det sparer plads og har givet plads til en usædvanlig stor U-sofa omkring salonbordet, der har to klapper.
Pantryet er L-formet med Eno komfur, vask og køleboks med kompressor samt rimeligt med stuveplads i skabe i borde. Toiletrummet har egen dør i agterskottet og er passende proportioneret til bådstørrelsen og har alle nødven- dige faciliteter. Det originale toilet- rum i ren hvid glasfiber er nemt at holde rent.
Agterkahytten med dobbeltkøje har også egen dør. Man kan komme til motoren ved at fjerne trappen og man kan desuden komme til motoren fra agterkahytten ved at fjerne en motorkassen i glasfiber.

Brugttest

Dufour 30 Classic ”Stephanie” blev søsat første gang sent i 1996 og er dermed fra bådtypens første årgang. Vi fandt ”Stephanie” på boatindex. com, hvor Tempo Bådsalg har båden til salg for 225.000 kr.
”Stephanie” er en båd i god stand med masser af grej, så bortset fra eget køkkentøj, sengetøj og skiftetøj, så ligger båden helt klar til en ferie- tur ved broen i Ishøj. Her er al den elektronik, man har brug for i en lille cruiser. Vi har ganske vist ikke testet bådens og grejets funktionalitet, men alt skulle virke efter hensigten.
I forhold til nyere mindre cruising- både er forskellen primært, at der ikke er varmt vand i trykhanen. Til gen- gæld er det masser af tæpper, ekstra hynder og småt grej, som f.eks. bord- skånere og faconskårne anti-skrid duge til salonbordet.
Alt om bord er holdt pænt og ordentligt, så båden er faktisk helt klar til at sejle på togt med efter en let- tere almindelig vask af dæk og cock- pit, som man normalt gør med en båd, når den har ligget stille et par uger.

Vi kunne tydeligt se, at der er ofret en del tid og penge på ”Stephanie”, der f.eks. har fået nyere andenæb, en kombineret landgang og bovspryd til gennakeren. Fribordet er umiddelbart i fin stand, og er tilsyneladende holdt godt med polering og voksning. Deri- mod er der et par håndlister i teak, der på et tidspunkt gerne vil have en kærlig hånd.
Træværket er næsten helt som originalt, bortset fra, at båden er blev gjort hyggeligere med fletlåger over de originalt åbne hylder i båden. De er nu blevet til mere lukkede stuverum. Især toilettet er meget hyggeligere med fletlågerne.
Visse steder omkring nedgangen vil båden have godt af blive slebet og lakeret op, men træet har det stadig fint, så der er intet hastværk. På den måde er der også lidt til de, der gerne vil ”rode” lidt med båden og gøre den mere personlig og flot.Trappetrinnene i teak er også i udmærket stand, men bærer også præg af over 20 års brug. De kan med fordel slibes, for så bliver de næsten som nye igen.

Et lille trick til brugtbådskøbere
En båds pantry er næsten altid den bedste indikator for, om der er passet godt på en båd. Her er laminatet på bordet og de kraftige trækanter i god stand.
Bevares – kantlisterne har vist ikke været lakeret i hele bådens leve- tid og er i ret god stand, men lidt kno- fedt og lak kan få dem til at stå som helt nye igen. Det behøves bare ikke, for de har ingen alvorlige skrammer, blot almindelig og uundgåelig let slitage. Der er kommet ny membran på motorens S-drev i 2009, og rulle- sejlene er fra 2013. Rorpinden af træ er også næsten ny eller nyligt blevet skrabet ren for gammel lak, ligesom skydekappen og lugen er udskiftet til en ny i klar plexiglas. Der er placeret en stor solcelle foran skydekappen. Den moderne høje sprayhood fra 2011 har store vinduer og ekstra beskyt- telse på agterkanten.
”Stephanie” har rullemast og er en version med lav køl på blot 1,2 m. Det koster lidt på krydsegenskaberne, men til gengæld kan man ankre tæt- tere på land i naturskønne bugter og komme ind i små hyggelige havne, der sjældent er overfyldte, fordi de fleste både stikker for dybt.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.