TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Albin Express

Sjov racer eller weekendcruiser

Albin Express er en god lille og ukompliceret båd med masser af sejlglæde til en fornuftig brugtpris på omkring 60-70.000 kr. Det er også en båd, der kun har mistet omkring en tredjedel i værdi de sidste 20 år. I dag et Express stadig en aktiv kapsejladsklasse.


Med en Express kommer man billigt ud at sejle seriøs kapsejlads i et konkurrencedygtigt felt og med mulighed for at deltage i stævner og mesterskaber i vores nabolande. Samtidig er det en ukompliceret dag- og weekendsejler, hvor en sporty familie også kan sejle på sommertur.
Med dagens attraktive brugtpriser er det en billig investering for fire-fem at købe en Express i fællesskab til udfordrende kapsejlads. Det kunne f.eks. være en gruppe sejlervenner med større Express har sit eget løb på Palby Fyn Cup. Søren Juel, Ballen, ved luv mærke i ”Explorer” vinder ofte Express-løbet.
Roret, støbt af to skaller, er hængslet på hækken og har været et svagt punkt. Det åbnede sig i en kapsejlads, men er nu forsvarligt repareret.
cruisingbåde, der gerne vil ud og have det sjovt på aftenkapsejladserne til overkommelig pris.

Gallery

Skønt konstruktionen er 40 år gammel, er båden stadig rimelig moderne med sejlegen- skaber, der gør den velegnet til ivrige kapsejlere, unge sejlerfamilier og ældre erfarne sejlere, der blot vil ud nyde en rendyrket sejlglæde.
Express er en let og livlig jolleagtig båd uden genua, der hurtigt krænger i friske pust, fordi den har meget sejl i forhold til sin vægt.
”Quickstep” står klar til næste stævne, eller en køretur til et naturskønt farvand. Det kræver en bil, der må trække op til 2200 kg.
Ny skødeskinne på tværs, så skødepunktet kan flyttes ind og ud fra cockpittet. Skødespillet er hævet, og der er en ny vendeblok.
Den skal derfor sejles opmærksomt som andre sportsbåde.
Klassens kapsejlere reber kun sjældent, uanset hvor meget det blæser. De flader storsejlet maksimalt, letter trykket på storsejlet i pustene med løjgang og skøde og lader hellere storsejlet blafre på kryds end at rebe.
Besætningen på 4-5 personer skal selvfølgelig også helt ud og ”bøffe” på luv ræling. Der er en maksimumvægt for mandskabet på 385 kg ved kapsejladser. En Express skal sejles ret fladt som en jolle og helst med en krængning under 18 grader.
Med vinden er Expressen livlig og hurtig for spiler, og man skal bare passe på at båden ikke får for meget krængning på skæringer, fordi det hængslede ror kan miste grebet i vandet. Det er dog ikke værre end andre sjove og livlige både.
 
X4 bådtest

Gallery - Klik & Læs

 

Kong Harald i Express
Det kan ikke opgøres præcist hvor mange Expresser, der er solgt i Danmark, men vi ved at 111 både har haft DH-certifikat, og at der i dag er 35 både med gyldigt DH-certifikat. Det er virkelig imponerende for en relativ lille klasse.

Ved årets DS-DM i Nyborg deltog 16 både, og det var faktisk lidt færre end de foregående år. Alligevel var fremmødet på 16 både imponerende i disse år, hvor mange kendte klasser kæmper for at bevare deres DM-status. Express har haft DS-DM status siden 1998.
Express-klassen har faktisk været den største aktive kølbådsklasse med stor bredde i Sverige i årtier, og er efter sigende nu også blevet den største klasse i Norge.
Klassen fik ekstra medvind i Norge, da Kong Harald i 2014 købte en Express fra 1979. Han deltager i aftenkapsejladserne i Oslo med felter på op til 35 både.
Ved det nordiske mesterskab i 2014, der var det største nogensinde i Express, fik kongen en flot fjerdeplads. Her deltog 109 både.
Samtidig har tyskerne også fået øjnene op for Expressen og kan samle flere både til stævnerne end her i Danmark.
Specialklubben Express Klub Danmark mener at hele 95 % af alle Express-ejere i Danmark er medlem af specialklubben, hvilket understøtter indtrykket af et usædvanligt godt sammenhold i klassen.
Express har strenge klasseregler, og man må f.eks. ikke måle mere end en fok ind til et stævne. Man kan også altid finde sejl på brugtmarkedet, der kun har sejlet en sæson, og begge dele er med til at holde omkostningerne nede, så alle kan være med uden at dykke for dybt i pungen.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.