Kong Harald i Express
Det kan ikke opgøres præcist hvor mange Expresser, der er solgt i Danmark, men vi ved at 111 både har haft DH-certifikat, og at der i dag er 35 både med gyldigt DH-certifikat. Det er virkelig imponerende for en relativ lille klasse.
Ved årets DS-DM i Nyborg deltog 16 både, og det var faktisk lidt færre end de foregående år. Alligevel var fremmødet på 16 både imponerende i disse år, hvor mange kendte klasser kæmper for at bevare deres DM-status. Express har haft DS-DM status siden 1998.
Express-klassen har faktisk været den største aktive kølbådsklasse med stor bredde i Sverige i årtier, og er efter sigende nu også blevet den største klasse i Norge.
Klassen fik ekstra medvind i Norge, da Kong Harald i 2014 købte en Express fra 1979. Han deltager i aftenkapsejladserne i Oslo med felter på op til 35 både.
Ved det nordiske mesterskab i 2014, der var det største nogensinde i Express, fik kongen en flot fjerdeplads. Her deltog 109 både.
Samtidig har tyskerne også fået øjnene op for Expressen og kan samle flere både til stævnerne end her i Danmark.
Specialklubben Express Klub Danmark mener at hele 95 % af alle Express-ejere i Danmark er medlem af specialklubben, hvilket understøtter indtrykket af et usædvanligt godt sammenhold i klassen.
Express har strenge klasseregler, og man må f.eks. ikke måle mere end en fok ind til et stævne. Man kan også altid finde sejl på brugtmarkedet, der kun har sejlet en sæson, og begge dele er med til at holde omkostningerne nede, så alle kan være med uden at dykke for dybt i pungen.