TEKST MORTEN BRANDT / FOTO EYOTY/R.TOMLINSON

Arcona 43

Arcona har leveret en leveret en klassiker

Det er en slet skjult hemmelighed blandt konstruktører og designere af både, at køberne i markedet er endog meget konservative og ser med skepsis på fornyelse og innovation. Derfor er den store udfordring at ”time” innovative tiltag, så de rammer markedet, når markedet er klar. Eksempelvis var det de færreste både, der havde dobbeltror, bovspryd, knækspant, lodret stævn og kæmpe bred hæk for 10 år siden. I dag findes disse features i større eller mindre grad på de fleste serieproducerede både fra de store franske og tyske værfter.

Når man er et etableret brand på markedet, har man en eksisterede kundegruppe, som man naturligvis vil gøre meget for at fastholde samtidig med at man skal forsøge at henvende sig til nye potentielle kunder, hvilket er en svær balancegang.


Den nye Arcona 435 er, hvad man kan kalde moderne klassisk og ligger inden for den skan- dinaviske bådebyggertradition. Det betyder et relativt lavt fribord og ruftagsoverbygning, et højt smalt sejlplan og sejlegenskaber, der er bedre end gennemsnittet.
Om læ er der masser af træ og de faste elementer som mange forventer at møde i en sejlbåd: Salon, pantry, kortbord, for- og agterkahytter og toilet med bad. Det samme kan man sige om cockpit- dækslayoutet: Dobbeltrat, løjgang, fire cockpitspil til for- og storsejlskøderne og to spil til fald og trim. Et rent dæk med enten selvslående fok eller skødeskinner til fok/genua til en overlappende fok. Under vandlinjen finder man en L-formet køl og et smalt og dybt rorprofil.
Der kan med andre ord sættes flueben ved de parametere, der kendetegner en performance cruiser fra Skandinavien.

Hvad man bedømmer
Når man skal bedømme, hvordan en båd sejler, ser man naturligvis på loggen, og hvordan båden klarer sig ved forskellige vinkler. Man kigger også rundt og ser, om der en sammenligne- lig båd i nærheden, man kan måle sig med. Derudover bedømmer man, om båden lever op til de forventninger, man havde, da man gik om bord. Om den holder, hvad den lover; i dette tilfælde: Er der tale om en tidssvarende performance cruiser? Og endelig er man heldig og bliver overrasket ved, at båden giver endnu mere end man havde forventet.

Gallery

En ridslen i bækken
Arcona 435 sejler godt, og holder man af lyden af rindende vand, så vil man føle sig hjemme bag rattet, hvor båden et par meter agterude slipper vandet på en måde, der sender tankerne i retning af en af de nærliggende svenske elve. Nogle ville mene, at dette ikke er en hensigtsmæssig måde at slippe vandet, men det afviser den tidligere ejer og grundlægger af Arcona Yachts Togny Jansson, der deltog i testen som den ene af to Arcona eksperter. Han henviser til, at båden er designet på den måde med fuldt overlæg fra konstruktør Stefan Qvibergs side. Og tallene på loggen sammenholdt med ydeevnen i forhold til X46 understøttede denne forklaring.

Arcona skriver i deres pressemateriale, at deres nye både er jib boats, altså fokkedrevne både med selvslående fok. Alligevel havde man valgt at komme til testen med en båd, der var sat op med en 106 % overlappende fok med indhalere, så der kunne skødes helt tæt. Og det skulle vise sig at være fornuftigt for båden gik højt og havde godt med power også i let vind. Det blev til vendevinkler under 90 grader og man kunne gå 35-40 grader relativt til vinden, der sprang temmelig meget og varierede fra helt let til frisk til jævn. Farten lå mellem 7 og 7,3 knob, da der var mest vind.

I forhold til X46, der også er nomineret i performance cruiser kategorien, var den hurtigere især i det lette. Det skal her siges til X-bådens forsvar, at denne havde en selvslående fok, der havde på den gode side af en halv meter fra agterliget til salingshornene. Det manglende overlap betyder at der reelt ikke var nogen synergi mellem de to sejl.
På læns satte vi en 172 m2 gennaker vha. en spilerstrømpe. Sejlets tack-hjørne var monteret på det rustfristålbeslag på stævnankeret. Det gik også fint på læns. Farten steg til 9-10 knob, og man havde god kontrol og kontakt med båden fra rattet og det dybe ror.
Arbejdsforholdene for besætningen var fine på kryds. Stagvendinger blev foretaget uden problemer for den på dagen fem mand store besætning. Gennaker-sættet viste dog, at båden ikke er sat op til håndtering af to mand, som det ellers standard for mange både i dag. Manøvren krævende en rorsmand, en mand på fordækket, der tog sig af skøder og fald til gennakeren og styrede gennaker-sokken samt en pitman, der først tog sig af gennakerfaldet og efterfølgende gennakerskødet.
Mens storskøde og fokkeskøde havde op- taget de to cockpitspil blev gennakerskødet ført via fokkespillet op til den ene spil for at få den rigtige vinkel til at kunne betjenes uden kink. Og selv for en trænet besætning, som vi havde om bord, kunne det gå galt i skyndingen, hvor gennakerskødet kom på den forkerte side af storskødet.
Alt dette blot for at understrege, at båden under gennakersejlads ikke er let at danse med.
X4 bådtest

Gallery

Detaljerne
Det nævnte eksempel med gennakerskødet, der skal trækkes via fokkespillet for at få den rigtige vinkel, er et blandt flere eksempler, hvor man undrer sig over, at tingene ikke er mere gennemarbejdede. Blandt andet virker løjgangssystemet ”altmodish” og bidrager til en sand ormegård af snore i cockpittet, placeringen af skødespillene gør at håndtagene kommer meget tæt på at kollidere, hvis de betjenes i samme side under f.eks. en mærkerunding.

Hækstagstrimmet var placeret helt agter og var derudover svært at betjene. Betjeningen af de to B&G plotterskærme, der sidder i hver sin ratkonsol, udgør et irritationsmoment da ens hænder ustandselig kommer i karambolage med egerne i kulfiberrattet.
Endelig virker den megen plads agten for rorsmanden som en underlig tilbygning, man ikke rigtig har vidst hvad man ville med. Og derfor fremstår det som om valget er faldet på nemme løsning frem for den optimale. Resultatet er, at man sidder tilbage med følelse af at være på en stor båd med et lille cockpit.

Gallery

En tidslomme om læ
Om læ har båden en stor salon med pantry i bagbord og navigationsplads til styrbord. Den har to agterkahytter samt en forkahyt.
Størstedelen af træarbejdet i testbåden er var i lakeret mahogni i kombination med hvid- malede flader ved klædningen ved skrog- vinduerne, på pantrybordpladen samt hvide fuger i dørken.
Om læ lever Arconaen til fulde op til de skandinaviske traditioner, men man får lyst til at sige fra 1990’erne. Sammenlignet med den prisvindende 430’er fra 2009, er der kommet større skrogvinduer til, men det er svært at se, at der er næsten 10 år mellem de to både.
Dog er den nye båd synligt mere rummelig takket være et lidt højere fribord, en bredere hæk og de muligheder den halve fod har givet i længden.
Som tidligere nævnt, så er der hvad der skal være. Det er godt lavet og kvaliteten er bedre en på mange produktionsbåde og bærer Arconas kendemærker med galvaniseret stålramme og laminerede skotter, og så er båden lettere end mange andre 43 fods båd – ifølge værftet vejer den kun 8900 kg.
Man vil uden tvivl kunne tage på komfortabel og hurtig cruising med familien, eller et vennepar eller to uden at savne noget.
Som lidt af et paradoks kan man sige, at selv om båden leverede på alle parametre, så var jeg skuffet. I forhold til mine forventninger gav båden ingen aha-oplevelse under sejlads eller om læ. Jeg fandt den forudsigelig, og som noget jeg har set og prøvet før.

Den korte konklusion er derfor, at Arcona 435 er for meget af det samme.
Vi har set det hele før, og der er for lidt fokus på at få detaljerne helt på plads. Så selvom Arcona 435 leverer varen, er spørgsmålet om båden vil vise sig langtidsholdbar eller om det bliver lille- søsteren fra 2007, man i fremtiden vil tale om som den klassiske Arcona.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.