Den nye Comfortina 46 er en unik båd, der bygges helt specielt til hver enkelt ejer, der her kan få sin egen individuelle aptering. Skrog og dæk støbes ikke i en form, men bygges i epoxy med vakuumstøbning over en form. Båden får ikke gelcoat, men bliver primet og sprøjtelakeret.
Comfortinaen er i vores øjne en meget elegant båd og nede om læ blev vi imponerede over designet og bådens kvalitetsprægede både- byggerarbejde i apteringen.
”Eksisterer Comfortina stadig?”
Sådan vil de fleste danske sejlere undrende spørge, for der har længe været stille om det ellers hæderkronede navn. Comfortina 32 er stadig et varmt emne på brugtmarkedet og bådens gode ry understreges af, at der blev produceret 800 Comfortina 32 på værftet i Arvika i Sverige fra 1980 til 1998.
I 2013 overtog Niels Töpke, Slesvig, værftets navn samt forme og videreførte produktionen af Comfortina-både under navnet Comfortina GmbH & Co. KG. Den nye producent har især udstillet tidligere og nye Comfortinaer på den årlige Boot bådmesse i Düsseldorf. I dag produceres der Comfortinaer på 35, 39, 42 og 46 fod.
Vi sejlede Comfortinaen i en jævn til frisk sydvestlig mellemluft på Egernførde Fjord, hvor vi havde næsten fladt vand på grund af fralandsvinden.
Under sejladsen opførte flagskibet sig med fornemme sejlegenskaber, hvor vi altid havde fuld kontrol med båden. Også når vi pressede båden til det yderste i dagens friske pust. Det var uanset om vi var på kryds eller på skarp skæring med gennaker oppe i halvvindsområdet.
Vi fandt også at båden var ganske hurtig med sin effektive rig, hvor Southern Spar har leveret kulfibermasten og rullebommen i kulfiber, som North Sails har klædt på med et matchende sort 3Di krydsstel. Alle vant og stag var rodrig på testbåden. Det er ekstraudstyr, mens båden som standard har aluminiumsmast fra Selden.
Ifølge bådens computerberegnede fartpotentiale, bådens VPP, kan vi finde performance-cruisere i denne størrelse med et beskedent større fartpotentiale, men i praksis kunne vi snildt holde en krydsfart på 6,6 til 6,7 knob over grunden, med en højde på skønnet 40-42 grader til den sande vind. Det er omkring en halv knob hurtigere end den beregnede VPP. Samtidig var båden meget intuitiv at sejle og det var nemt at holde højde og fart.
Comfortina 46 er således en hurtig båd, hvor vi samtidig fandt det nemt at finde og opretholde farten på kryds. Her behøver cruisingsejleren ikke at være rutineret kapsejler for at opnå høj fart og sejlglæde. Højden er skønnet over en serie vendinger, men fralandsvinden var meget springende på testdagen og gjorde det vanskeligt at opnå en helt præcis måling i vendingerne.
Fuld kontrol under pres
Da vi satte bådens 158 m2 store gennaker med spilerpose, så sejlede vi hurtigt 7,6-8,6 knob i mellemluft på en agten-for-tværs, og det flugter fint med bådens VPP for sejlads med spiler.
På en skarpere skæring gik vi endnu en knob hurtigere i et pust.
Skroget er bygget let og stift med vakuum- støbt epoxy og riggen er relativ let i kulfiber og rod, men bådens størrelse og den komfortable cruisingaptering betyder at den alligevel er oppe og veje 11.000 kg. Der er til sammenligning næsten præcist det samme som den nye X-46 vejer.
Under testsejladsen fik vi aldrig en for- nemmelse af at sejle en stor båd på 11 ton. Båden føltes letdrevet og accelererede fint og hurtigt i pustene. Vi havde også en god føling med den store cruisingbåd via et godt rorgreb i vandet og et rimeligt letdrevet dobbelt ratsystem fra Jefa. Rorstammen glider i rullelejer.
Testbåden var ekstraudstyret med kulfiberrat, der kun har minimal inerti i ratkransen end et stålrat, og er derfor bedre til hurtige og præcise kursændringer.