TEKST MORTEN BRANDT / FOTO BERTEL KOLTHOF/EYOTY

46.1 fra Sunbeam

Sunbeam 46.1 lydløs luksus

Har østrigske Sunbeam med den prisvindende 46.1 sparket døren ind til markedet for luksussejlbåde i 40-50 fod? Vi ser nærmere på hvorfor værfter som X-Yachts, Hallberg-Rassy og Italia Yachts bør begynde at lure mod den nye pige i klassen.


Luksus–hvad er luksus? Ingen tvivl om at der findes lige så mange definitioner på, hvad luksus er som der findes sejlere. I årets European Yacht of the Year konkurrence var der tre nominerede i kategorien. Alle tre var på hver deres måde et bud på, hvad en luksuscruiser anno 2019 er. Alle sejlbåde er et kompromis – der er flere grunde til at det er sådan, men den vel nok mest begrænsende faktor er manglen på plads sammenlignet med det komfortable liv på land. Derfor er en del af opgaven for designere og værfter at lægge en linje for, hvor og hvordan man ønsker at indgå sine kompromisser. Det kan for eksempel være på bådens længde, dens bredde, på sejlegenskaberne eller på antallet af køjer, kahytter, toiletter og baderum. Det kan også være på antallet af blå hynder, eller hvor meget mørkt træ, der skal være om læ. Og så er der kvaliteten på håndværket og dermed på prisen.
Det er blot nogle af de mest iøjnefaldende parametre bådebyggerne tager stilling til, når de definerer en ny båd. Så derfor lad os tage et klinisk blik på østrigske Sunbeam 46.1.

De tørre tal
Båden er tegnet i et samarbejde mellem slovenske J&J Design og den ene af de to Sunbeam brødre Manfred Schöchl. Den er 12,87 m lang i vandlinjen og 14,75 m overalt. Den maksimale bredde er på 4,45 m ved dækket og 3,75 m i vandlinjen. Testbåden havde salon med pantry og navigationsplads, en ejerkahyt forrest og to agterkahytter. Den vejer 13 tons, hvor af de 4,6 tons ligger i kølen, dybdegangen er 1,9 til 2,2 m. Masten er fra franske Sparcraft og er 21,6 m over vandlinjen. Den kan afstives med et kutterstag, der monteres på fordækket. Storsejlet er 61 m2, mens forsejlet en 115 % rullegenua er 54 m2. Maskinen er en 75 hk Volvo Penta. Dieseltanken er på 300 l, mens vandtanken er på 550 l. Skroget er bygget i håndoplagt glasfiber, sandwichmaterialet over vandlinjen er skum, under vandlinen er skroget massiv glasfiber. Strukturen er en glasfiber matrix, der på udvalgte steder er kulfiberforstærket. Prisen for testbåden er 5.132.400 kr. inkl. moms. På standardudgaven starter prisen ved 3.639.180 kr.

Gallery - Klik & Læs

S ådan sejlede den
Jeg sejlede båden med min svenske kollega og de to Schöchl brødre Mandred og Gerhard en sen eftermiddag i ca. 10 m/sek. med en til to meter høje bølger. Et vejr som klædte båden rigtig godt for kombinationen af et relativt smalt skrog, en kølprocent på 35, fuldt storsejl og en overlappende genua, der er god i det vejr og den sø. Vi gik ca. syv knob på kryds med en 40-45 graders vindvinkel. Båden var fuldt udrustet til doublehanded betjening med diverse el- og hydrauliksystemer.

Storsejlet fra Doyle var et rullesejl med fem vertikale pinde. Det blev sat og pillet via rullemasten på traditionel vis fra spillene på pitman-positionen forrest i cockpittet. Storskødet kørte på toppen af, den for Sunbeam nye feature, en targabøjle, hvilket dermed eliminerer skøde og evt. løjgang fra cockpittet, hvor pladsen i stedet kan bruges til komfort. Forsejlsspillene var generøse 60ere fra Harken med rewind funktion, så man både kunne hale og slække skødet med et tryk på en knap uden at skulle have skødet ud af aflasteren. Genuaen var monteret med en Seldén furler, og forsejlet skåret så underliget kyssede fordækket og dermed udnyttede sejlarealet bedst muligt. Med slæk på skøderne rullede vi en stor Code 0 ud. Også her opførte båden sig eksemplarisk og i fuld kontrol. Farten steg på halvvind til ni knob og gik vi på 120-130 grader til vinden kunne vi holde 10-12 knob ned ad bølgerne, når det gik hurtigst.

Der var rigtig god feeling på rattene, hvor man kommer fra borde til borde med 3⁄4 udslag på rattet. De to rat er på 1 m i diameter, og med overkanten 1,25 m over dørken. Båden har et konventionelt, men stort rorblad, som er placeret længere fremme end på tidligere konstruktioner. Foran roret har skroget et skeg, som bidrager til, at man ikke mister kontrollen med båden, når den krænger. Til havnemanøvrer har man smart placeret en hæk-thruster i det før omtalte skeg. Det sidder monteret sideværts umiddelbart foran roret, så man kan smide ”røven” og resten af båden rundt på en tallerken.

Cockpit og dækslayout
Som nævnt er targabøjlen et nye feature for Sunbeam. Den giver plads til et stort bord midt i cockpittet. Samtidig er den designet, så den kan kombineres med sprayhooden og give læ i cockpittet på kryds for alle undtagen rorsmanden. Derudover har båden en god 2,35 m bred og 1 m dyb badeplatform, der kan klappes ned elektronisk og manuelt. I bunden af platformen under cockpittet er der plads til bådens redningsflåde. Bænkene er 1,9 m lange og 35 cm høje. De er udformet for at give mest mulig komfort, og man sidder godt – især på de bagerste pladser i cockpittet.
Fremme under targabøjlen måtte jeg med min ringe højde på 180 cm bøje nakken for at kunne være der komfortabelt. Bøjlen har indbygget lys og højtalere, og der er monteret et gribehåndtag udvendig som sidder rigtigt ved passage ud og ind af cockpittet.
 
Båden er mere konventionelt sat op end eksempelvis Beneteau 46.1, der har samtlige liner ført tilbage på sidedækkene umiddelbart foran de to rat. Det betyder, at der er to spil pr. side på sidedækkene til hhv. storsejl og forsejl og to spil på ruftaget til fald og diverse trimliner. Ruftaget er relativt højt. Det har en gribeliste frem mod masten.
 
Genuaskødet kører helt tæt op ad ruftaget, og der er umiddelbart ikke mulighed for at montere indhalere, hvis man ønsker at skøde forsejlet tættere. Ruftaget flader relativt tidligt ud og glider over i fordækket. Her finder man et stort stuverum til fendere, sejl og andet. Helt fremme i stævnen sidder forsejlsfurleren fra Selden smuk integreret. Allerforrest har man en enhed bestående af bovspryd, stævnankerbeslag og trinbræt, hvorfra også bådens flyvesejl sættes.
X4 bådtest

Gallery - Klik & Læs

 

Om læ
Det første man bemærker er, at egefineren står smukt og at lakarbejdet er i top. Salonens lister og karme er fint forarbejdede, og der findes kun bløde kanter, som man får lyst til at røre ved en ekstra gang – fordi det er lækkert. Testbådens salon har en ægte luge i ruftaget og en luge, der blot er et overlys – den kan med andre ord ikke åbne. Der er skrogvinduer og ruder i ruftagets vertikale sider. Det kunne lyde af meget lys, men det virker ikke sådan.

Forkahytten er stor og har separat toilet og bad. Denne kahyt er gjort 10 cm bredere ved hjælp af det værftet kalder en gennemgående ”soft chine”. Normalt er chines synlige i form af en tydelig kant, eller et decideret knækspant, men altså ikke på denne båd. Og spørgsmålet er, hvor meget effekt denne ”soft chine” kan have på stabiliteten under sejl, hvilket jo er den oprindelig idé og årsag til at anvende chines. Båden kan konfigureres så den i stedet for to agterkahytter har en agterkahyt og et værkstedsrum.

Den usynlige luksus
En del af den luksus man får for fem millioner kroner hos Sunbeam ser man ikke umiddelbart. Det handler om kvaliteten på håndværket i byggeprocessen. Et af disse usynlige tegn kan imidlertid høres – eller det vil sige, at man lægger mærke til det man ikke hører. For der er stille om læ også i 2 m høje bølger i 10 m/sek. Der er ikke noget, der knirker og man kan tale med hinanden om læ uden at hæve stemmen. Ifølge værftet skyldes det, at det bådens forskellige komponenter er tilpasset hinanden dels i form af materialevalg, dels i form af, at nøjagtigheden mellem på den ene side skroget og på den anden side de enkelte dele som f.eks. bundramme og skot.

Værftet fremhæver, at alle anlægsflader matcher hinanden 100%, og dermed bliver de en del af bådens struktur. Forestiller man sig, at et skot ikke lige passer 100% mod bådens skrog kan man løse problemet ved at tilføre ekstra meget polyester, vinylester, epoxy eller hvilket materiale man nu bruger til, at lime bådens dele samme med. Det holder muligvis i en periode, men på den lange bane har denne metode det med at give efter, så de limede flader mister kontakten. Det sker ifølge værftet ikke på en Sunbeam. Og skal man tage lyden som markør for, hvor godt båden hænger sammen, så har østrigerne en god sag.

Den samlede dom
Den samlede dom over båden er i sagens natur, at den er en vinder. Som testsejler kan jeg dog komme lidt i tvivl om, hvem værftet har haft i tankerne som målgruppe. Et kvalificeret gæt er, at sikkert de samme kunder som i dag køber en Xc-båd, en Hallberg-Rassy eller en Najad. Båden har mange referencer til skandinavisk bådebyggertradition og få til fransk og italiensk. Det virker som om den i højere grad er designet med beskyttelse for regn og rusk for øje end for beskyttelse mod bagende sol.

Man skal med andre ord være mere til det klassisk funktionelle med det gode liv og hygge om læ end til det moderne stilfulde, med mere liv på dæk og i cockpit. Man skal elske det gode håndværk og nyde det, hver gang man går om bord. Og så skal man kunne høre stilheden tale til en om læ.

Sunbeam er med deres 46.1 for alvor gået ind på markedet for velsejlende luksusbåde. De nordeuropæiske konkurrenter bør holde et vågent øje med dem og selv skal det østrigske værft finde en farbar vej ind på det lukrative marked så kommende ejere foretrækker den østrigske båd frem for en skandinavisk.

Sunbeam 46.1 får karakteren 10.

Gallery Sunbeam 46.1 bådtest



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.