Ja, jeg er tilfreds, meget tilfreds”, sådan sva- rede Massimo Battaini på mit spørgsmål, om han var tilfreds med sin nye X4’s perfor- mance. Jeg var ude at sejle på Middelhavet ved Chiavari syd for Genua med Massimos X4, som han havde haft et halvt år.
Jeg var taget til Chiavari i forventning om en herlig sejltur med X-yachts nyeste kreation, men præcist, da vi skulle startede ud om morgenen, var der hård vind i farvandet, hvor det sjældent blæser over syv m/s.
Samtidig faldt den meget kolde vind ned fra bjergene i pludselige og meget hårde stød, og vi var kun tre mand om bord. Derfor ville Massimo desværre ikke sætte sejl i det hårde vejr på grund af risiko for skader på sejl eller grej.
Heldigvis er Massimo Battaini en erfaren sej- ler, der havde en X-37, før han købte en af de første X4. Derfor lader jeg her Massimo være min sejlen- de stedfortræder og baserer beskrivelsen af X4’s sejlegenskaber på hans erfaringer med sin båd.
Mine forventninger var ellers store til den nyeste båd fra værftet i Haderslev, og med Mas- simos åbenlyse begejstring for sin båd, som, blev min frustration ikke mindre, over ikke at sejle båden for sejl.
Jeg måtte nøjes med motorsejlads i båden, der var nomineret i European Yacht of The Year i kategorien ”Luxury Cruisers”, men det gav mig alligevel en glimrende mulighed for at afprøve, hvordan båden ville fungere for sejl.
I de hårdeste pust, der faldt ned fra bjergene, krængede båden faktisk som i lettere mellemluft. Cockpittet fungerede glimrende, og igen må jeg tage hatten af for designteamets evne til at udforme og placere alting, så det fungerer under sejlads. Jeg sad glimrende og styrede med båden, der er udstyret med to rat. Jeg kunne sidde opti-
malt med det ene rat mellem benene.
Samtidig kunne jeg fra denne position nå spil- let til storskødet, der lige er placeret så langt fra rorsmanden, at en trimmer kan betjene det det,
uden at han og rorsmanden generer hinanden. Løjgangshalet er på samme gode måde pla- ceret, så det kan trimmes af både rorsmand og storsejlstrimmer. De øvrige spil er også placeret fornuftigt til at kunne fungere til både cruising
og kapsejlads.
Ligger imellem Xc og Xp
Vi skelner i test mellem ”skipper-både”, der er ind- rettet til at sejles mere eller mindre singlehanded af skipperen og ”crew-både”, der er indrettet til at sejles af en hel besætning. Den nye X4 er et vel- lykket kompromis mellem disse bådtyper.
X4 ligger da også tæt på en videreførelse af værftets tidligere meget anerkendte linje af hur- tige performance cruisere som eksempelvis X-34, X-37, X-40 og X-43, og nyheden udfylder behovet for en rendyrket sejlbåd til både cruising og klubrace, der ligger mellem Xc-linjen af mere dedikerede cruisere og Xp-linjen af mere kapsejladsoriente- rede performance-både. X4 har stor bredde agter med lidt chine, mens forskibet er mere fyldigt.
Massimo Battaini ville bare have en køn og velsejlende båd med høj performance til dags- sejlads, enten alene eller sammen med sin søn.
Han sejler typisk et par timer om formiddagen, hvor der er mest vind ved Chiavari syd for Porto Fino og sejler ikke kap- eller længere tursejlads. Da jeg var om bord, var Eno komfuret stadig ikke taget i brug. Han nyder bare at sejle med mak- simal performance, næsten som at køre en po- tent sportsvogn på en vej uden fartbegrænsning.
Mast i aluminium eller kulfiber
Massimo fortæller, at han har valgt X4, fordi bå-
den har den rette størrelse til hans behov, fordi båden er nem at sejle for en lille besætning, og fordi båden er hurtig under lette vindforhold.
X4 har som standard en Seldén aluminiums- mast, men Massimo Battaini valgte båden med den lidt højere kulfibermast og 3Di sejl fra North Sails. Kulfibermasten giver ifølge VPPen en anel- se bedre højde og især ekstra fart på de rumme kurser.
Massimo har ikke sejlet med båden i over sek- syv m/s, og hans fartrekord med båden er 8.5 knob på skæring med gennaker. Det svarer fint med bådens VPP, der er et computersimuleret polardiagram for bådens fartpotentiale.
Hurtigere end VPP på kryds
På kryds sejler han typisk 7.0-7.5 knob med en højde på 20-22 grader til vinden. Det er lidt bedre end den angivne ideelle højde på 39-41 grader i VP- Pen, og det er typisk for mange X-både, at de yder bedre på kryds, end VPP og måleregler forudsiger.
Jeg ved også fra min gode kollega fra Yachting World, Toby Hodges, at man ikke skal pine for meget højde ud af X4. Den skal sejles lidt mere ”fedt”, og så er den til gengæld let at holde kon- stant på 7,4 knob på kryds. Toby er en superse- riøs testsejler, som jeg har sejlet sammen med og respekterer dybt.
Massimo har desuden fortalt mig, at båden er neutral på roret, men at man stadig kan mærke båden. Jeg bemærkede selv, at båden styrer me- get fint, og at ratsystemet har minimal friktion. X4 har en høj kølprocent på 42,9%, og det matcher fint med, at Massimo synes, båden har god stabi- litet under alle forhold – også i pust.
Vægtoptimeret med god bundramme
X4 er især en luksuscruiser fordi, der er lagt me- get erfaring i at skabe sublime sejlegenskaber i en båd, der også kan sejles af mindre rutinerede sejlere, men især fordi der er kælet for funktio- nelle detaljer, og med valg af godt og velfunge- rende grej som Harken Performance spil.
Samtidig er båden godt gammeldags vægtop- timeret. Eksempelvis er tankene placeret tæt på bådens center. Alle de belastende kræfter i båden fra rig og køl er samlet i en stålramme, der ikke er glasset til skroget med de problemer, det kan give. De er derimod boltet til kølen og i siderne til to kraftige langskibs glasfiberbjælker, der også bærer sofaernes forsider.
På den måde kan metallet bedre arbejde lidt efter temperaturen, uden risiko for der opstår sprækker eller delamineringer i indglasningen. Denne bundrammekonstruktion er dog også an- vendt i andre X-både.
Luksus i detaljer og materialer
Om læ er X4 apteret enkelt og meget funktionelt. Det er en båd med gode detaljer, hvor man kan bevæge sig fornuftigt rundt under sejlads, uden at blive kastet rundt i høj sø. Eksempelvis med en god gribeliste anbragt rimelig lavt på styrbord rufside.
Her er, hvad der skal være til komfortabel cruising for en familie – hverken mere eller mindre.
Massimos båd var i tidens trend med lys finer på skotter og skabe. Det var en Alpi ege-finer, der i mine øjne virker lidt ensformig og fersk.
Standard er båden dog apteret med teak-finer
Apteringen er god, gedigen og yderst funktionel. Især for en båd der ikke skal være for tung, men udstråler ikke samme luksus som resten af båden. Om læ ligger bådens luksus igen mere i detaljerne og al den nye teknik, som X-yachts har gemt bag apteringens finer.
Konklusion
Alt i alt levede X4 op til de store forventninger, jeg kom med, og det fik det ikke mindre til at krible i fingrene efter at sætte sejl. Det er igen og forventeligt en båd, der er skabt af sejlere til sejlere, uden noget overflødigt gejl, der skal imponere på en bådudstilling. Til gengæld virker det der.
Båden er så helt igennem en rigtig sejlbåd i den allerbedste betydning, og luksus afhænger altid mere af øjnene, der ser.
X4 har da også vist sig som en succes med allerede 28 solgte både i tidens marked, og båden er kåret som Boat of The Year 2017 af magasinet Cruising World.