Polaris Drabant er en velkendt lille 26 fods familiebåd i de danske havne. Der er bygget 312 både, og dermed er den en ægte dansk bådsucces.
Den er kendt som en søsikker og velfungerende båd, der sejler og bjærger sig godt i hårdt vejr. Der står 1970 på konstruktørens Gert Gerlachs oprindelige tegninger, og da han præsenterede prototypen til PD’en i 1971 var den meget rummelig for sin størrelse.
Halvfjerdsernes boom af nye sejlere tog båden til sig, fordi den netop var sødygtig og rummelig. Desuden vandt den kapsejladser – især når vinden var frisk. Gert Gerlach tegnede ikke Polarisen som en cruisingbåd eller en racer. Den skulle bare være en god velsejlende, sødygtig allroundbåd, og være en større fortsættelse af hans succes med Drabant 22.
Især Polarisens krydsegenskaber er i top, og båden kan sejles i 10-12 m/sek. med genua II uden at skulle rebes, hvis der sidder tre mand på rælingen. Familiesejlere bør nok ikke bære fuldt storsejl i så meget vind.
Enestående stabilitet
PD’en er moderne bygget med en sandwichkonstruktion i skrog og dæk. Det giver stivhed i båden i forhold til vægten samt isolerer og modvirker kondens. Båden er især sødygtig fordi den har en usædvanlig høj kølprocent på 52.
Linjerne under vandet har desuden en god formstabilitet, og tilsammen giver det en usædvanlig stiv og tryg båd. Samtidig har forskibet gode slanke linjer, der får båden til at bjærge sig godt i høj sø uden at tabe nævneværdig fart.
Rælingen kommer sjældent i vandet, og man sidder tørt og godt i cockpittet, når man sejler i frisk vind og høj sø. Desuden har Polaris Drabanten et helt moderne skvatbord foran garagen, der forhindrer at røgvand kommer ned i cockpittet.
Toilet og motor fra 1976
Serieproduktionen begyndte i 1971, og de første mange både blev leveret uden motor og toilet. I 1971 var det endnu ikke almindeligt med toilet i mindre både, men op gennem halvfjerdserne steg kravet til komfort, og fra omkring 1976-77 blev Polarisen bygget i en turversion med motor og et toilet indbygget mellem køjerne i forkahytten.
Det generelle prisniveau for PD ligger fra 60.000 til 110.000 kr., men en nyere installation af motor og flot vedligeholdelse kan dog øge brugtprisen. En ny 9 hk Yanmar motor med installation koster typisk over 64.000 kr. Der er dog stadig mange PD’er uden indenbordsmotor.