Det var svært at få armene ned, da vi kom i havn efter vores testtur på Kielerbugten med den nye cruiser/racer Dehler 35 i en kapsejladsoptimeret version. Det havde været en rigtig sejltur med masser af sejlglæde, fart, højde og perfekt kontrol.
Dehler 35 er en videreudvikling af den i forvejen meget velsejlende Dehler 34 fra 2007, der kom rigtig flot fra start, med 80 bestillinger blot på tegningerne alene, men den lå underdrejet under det tyske værfts konkurs.
Dehler har gennem årene haft flere bådmodeller under navnet Dehler 34, der alle har været succesbåde. Den nyeste Dehler 34 var dog i særklasse vellykket med hurtige skroglinjer fra verdensklasse-designerne Simonis og Voogd, Sydafrika.
I forhold til de oprindelige specifikationer for Dehler 34, så er den nye 35’er blevet en anelse tungere og har fået reduceret storsejlet med ca. 2 m2. De øvrige ændringer er mere nede i detaljeringen af båden. Dehler 34 havde f.eks. et cockpitbord i teak, der kunne sænkes ned i dørken, men det så mere smart ud, end det var praktisk i en våd nordeuropæisk sommer. Det er helt fornuftigt ikke taget med i den nye version af Dehler 35.
Desuden er riggen gjort mere stabil ved at flytte røstjerne helt ud i borde, og det passer fint med at bådens lille 105 % genua i forvejen skødes indenom vantene. Det letter også passagen på dækket ved vantene.
HØJT TIL VINDEN
Sejlplanet er højt og kraftfuldt. I testdagens overvejende lette, springende mellemluft lå vi konstant over 6 knob i 5 m/sek., og i pustene i nærheden af 7 knob på en skarp bidevind på 37-38 grader til den sande vind.
Det hænger ganske godt sammen med bådens VPP – dens computerberegnede fartpotentiale. Dog sejlede vi generelt en anelse højere og hurtigere. Samtidig var båden en sand fornøjelse at styre med sit store og lette kompositrat på et styresystem fra Jefa. Vi kunne vitterlig sidde og styre præcist med blot et par fingre på rattet.
Balancen på roret var fornem, næsten helt neutral, men med lige præcist det lille mærkbare rortryk, der gør det muligt at føle båden og trimmet. Samtidig går ratstyringen meget direkte på rorstammen, og det giver en fuldt ud ligeså godt føling med båden som med en rorpind. Det gjorde det nemt at styre båden og nemt at grundtrimme storsejlet alene på balancen.