images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Bavaria 36 Cruiser:

Go’e detaljer 

Kortbord som udtræksplade er blot en af de praktiske detaljer i den nye Bavaria 36 Cruiser, der viste gode og hurtige sejlegenskaber, da vi testsejlede i frisk vind på Palma-bugten.


Bavarias nye 36 fods cruiser i mellemklassen følger snorlige i kølvandet på sine velsejlende søskende i værftets nye og ganske vellykkede generation fra Farr Yacht Design.

Det er samtidig en båd med gode, nye og praktiske detaljer. Det er ikke revolutionerende detaljer, men små nyttige ting, der gør cruisingsejlads lidt lettere.

Dog vil bådens udtrækskortbord måske blive kopieret fremover. Med moderne digital navigation er kortbordet blevet næsten overflødigt, men det er trods alt praktisk med en lille navigationsplads om læ, der også kan bruges som et lille skrivebord.

Derfor kan kortbordet i Bavaria 36 skydes skråt ned bag skottet til toilettet, når det ikke er i brug. Her glider det ned i toiletbordet, under vasken, hvor pladsen alligevel sjældent udnyttes. Bordet hales frem i en let bevægelse, når man har brug for det, og man kan sidde ved det på sofaen, hvor den sidste del af hynden kan skubbes ind og ud efter behov.
Vi sejlede en trekahyts-version med to agterkahytter. I versionen med én agterkahyt er toilettet lidt større, og der er separat fast navigationsplads.

De nye Bavaria cruisingbåde har fået mere fyldige forskibe, og det er udnyttet i den nye 36’er til en stor forkahyt med fornuftig stå-højde, en god dobbeltkøje og ikke mindst masser af skabsplads. Til gengæld er fodenden smal, som det er tradition i denne bådstørrelse.

Her er ikke alene hylder i borde til ure, briller og godnathistorier, men også gode dybe, åbne hylder med effektivt slingregrej.
Desuden er her også en rigtig praktisk skohylde med slingregrej under det ene af i alt tre skabe. Agterkahytten er ganske almindelig, men dog med god ståhøjde og noget mere højde over den forreste del af køjen end vi almindeligvis ser.

Stort praktisk pantry
Det L-formede pantry agter er usædvanligt stort for en 36 fods båd, og det er især den tværskibs del af pantryet, der er større. Her er vasken placeret langskibs, så man kan stå og vaske grøntsager eller vaske op fra to sider. På den måde kan to personer nemt deles om madlavningen. Der er laminatplade til at dække vasken.

Her er også plads til mikroovn, og en fin gribebøjle i stål hele vejen rundt om pantryet. Det er en fin detalje, der gør det nemmere at kokkerere til søs, hvor bøjlen også beskytter mod evt. fald ned over komfuret.

Dog må vi gentage os selv fra andre Bavaria-tester: Den gode gribebøjle fungerer fint som slingregrej til lidt større ting, men der mangler en slingrekant på selve bordpladen. Når båden krænger og hopper i søerne kan bestik, moderne skærebrætter i plast, flade pålægspakker og flade tallerkner derfor falde på dørken under gribebøjlen. Personligt ville vi nok lime en lille teakliste yderst på bordets kanter.

Bavaria 36 er bygget med en høj bundramme, og kølboltene er spændt over passende store stålplader. De er lagt i en masse, der både tætner og fordeler trykket ud i laminatet. Det ser fornuftigt ud.

Stor bade- og solplatform
Dækket er næsten helt rent for grej, og bådens otte luger er nedfældet i niveau med ruffet. Begge dele er godt for bare tæer på ferieturen, og betyder, at man kan tage solbad på fordækket og på ruffet foran masten. Kistebænkene går hele vejen igennem det store, brede cockpit, hvor der snildt er plads til 5-6 personer.

Der kan dog ikke sidde mere end tre til luv uden at være i vejen for rorsmanden. Til gengæld kan de også sidde mageligt oppe på den brede cockpitkarm.

Rattet har en udmærket størrelse til afslappet cruising, hvor rorsmanden står fint bag rattet, eller sidder optimalt på kistebænken med et ben på hver side af rattet. Det er derimod ikke muligt for rorsmanden at sætte sig ud i borde og styre, på grund af rattets størrelse og cockpitkarmen.

Det er standard med bådens store ratkonsol med plads til instrumenter, kortplotter og kompas, samt fast cockpitbord med køleboks. Klapperne på bordet er dog ekstraudstyr. Der kan sidde fire personer behageligt om bordet.

Bådens brede hæk kan vippes ned som en usædvanlig stor badeplatform, hvor man faktisk kan ligge helt udstrakt og solbade. Der hører en løs badestige med, der hurtigt kan monteres, hvis man har lyst til at bade.


Rullemast med Epex-sejl
Vi sejlede en testbåd, der var ekstraudstyret med rullemast fra Seldén. De fleste både fra Bavaria bliver dog leveret med denne type mast på grund af den lette håndtering af storsejlet. Vi sejlede med laminerede Epex membransejl fra Elvstrøm Sails.

Epex lamineres som ét sejlprofil, og består af mylarfilm, Tecnora fibre og et beskyttende taffata væv. Samtidig har Elvstrøms Epexrullestorsejl stive, lodrette sejlpinde af kulfiber, der gør det muligt at give sejlene lidt kappe. Modsat traditionelle rullestorsejl i almindelig polyesterdug uden sejlpinde, der har en let negativ kappe.

Desuden er Epex-membranen tyndere end polyestersejldug, så der er bedre plads til flere lodrette sejlpinde, når sejlet rulles op i masten. Vi har sejlet med Epex-sejl før, og blev alligevel igen overraskede over, hvor godt storsejlet stod under testsejladsen.

Det var vores vurdering, at de gav båden fart og sejlegenskaber, der nærmer sig at sejle med almindelige sejl. Vi tør endda med oprejst pande mene, at rullestorsejl i lamineret sejldug kan være mere effektive end almindelige sejl i en billig, ikke tilstrækkelig strækstabil sejldug.

Riggen er 9/10 med brede salinger og røstjern i borde. Værftet og Farr Yacht Design har heldigvis helt opgivet tidligere generationers store overlappende genuaer, og har fornuftigt fulgt tidens trend med en 106 % fok, der er helt anderledes nem at hale hjem for familiesejlere.
Skødeskinnerne er fornuftigt anbragt på ruffet. Det giver et rent dæk, en bedre skødevinkel og bedre højde.
Dobbelt storskøde
Bavaria 36 har arvet Bavarias nye storskødesystem med to separate hal, som værftet introducerede sidste år på Bavaria 45 Cruiser.
Denne nyudviklede skødning er en variant af det meget velkendte skødesystem fra cruisingbåde, hvor storsejlet skødes på ruffet uden løjgang. Her er skødet normalt ført frem til masten, og tilbage over ruffet til ét spil.

Med Bavarias nye system er denne skødning delt op i to separate skøder, der hales over to spil på ruffet. Et på hver side af nedgangen til salonen. Her haler man storsejlet hjem med det læ skøde, der mest fungerer som et almindeligt storskøde, mens man trimmer mod luv eller læ med det luv skøde, som man normalt gør med løjgangen.

Her er den åbenlyse fordel, at man kan skøde præcist som med en løjgang, men til gengæld skal man trimme med to skøder over spillene på ruffet.

Samtidig skal man trimme på begge skøder, når man går over stag eller ændrer kurs mellem bidevind og foran for tværs. Når kursen er dybere end foran for tværs, kan man dog nøjes med at trimme med det ene skøde, og bruge kickingstrap’en på normal vis til at holde bommen.
Fart og god kontrol
Vi sejlede 36’eren i en frisk fralandsvind med pust på omkring 8-9 m/sek., og her gik vi generelt op 6,5-7,1 knob på bidevind med en fornuftig højde på op til 40 grader, og kunne momentvis nå over syv knob, når vi gik en ”fuldfed” bidevind nogle grader lavere.

Det er meget tilfredsstillende for denne type båd. Specielt med rullemast. Det var dog ikke gået nær så hurtigt med sejl, eller rullestorsejl, i en mindre strækstabil hvid sejldug. Så havde vi været tvunget til at rebe, og ville ikke have haft facon til at nå samme fart.

Det skal lige bemærkes, at Bavaria 36 ikke må pines det mindste på højden, fordi det koster for meget på farten, sandsynligvis fordi det er en tung og fyldig båd.

Vi har ikke tjekket, om båden driver, når farten bliver for lav. Vi havde fuld kontrol med båden i den friske vind, også når den krængede for meget, og vi kunne styre med let hånd på rattet. Med gennakeren oppe havde vi fuld kontrol og en sjov, hurtig sejlads, hvor vi flere gange lige nåede ni knob. Vi vurderer, at vi generelt sejlede lidt hurtigere end bådens VPP – dens computerberegnede fartpotentiale.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.