God balance på roret
Vi har sejlet begge både, som er lette at sejle og kontrollere med deres dybe, smalle ror, der giver god føling med bådene. Melges 24 har næsten helt neutralt rorpres på kryds, mens der er et let rortryk hos J/80. Melges 24 er langt den letteste af de to både og vejer sejlklar kun 62 % af J/80’eren. Derfor accelererer den også hurtigere på ethvert pust.
Ifølge bådens trådløse Tacktick log sejlede vi fra 5,8 til 6,1 knob på kryds på fladt vand i 4-6 m/sek vind, og det er ganske tæt på bådens optimale fart på kryds.
Der var ikke log om bord, da vi sejlede J/80 i 5-7 m/sek. Her var følelsen af fart rigtig god, og vi skønner at der ikke er den store fartforskel mellem bådene på kryds. Det understøttes af bådens VPP, hvor farten angives til 6,1 knob.
Melges 24 hurtigst på skæring
Begge både var sjove og kontrollable på skæring med gennaker, der var hurtig og nem at bomme med. Her smutter Melges 24 dog fra J/80, og det er nok denne forskel, der giver sig udtryk i bådenes sømiletider i den nye DH2011.
Her er Melges 24 35,6 sek. hurtigere pr. sømil på en op og ned-bane i let vind, 26,4 sek. i mellemluft og 15,8 sek. hurtigere i hård vind. Båden kan plane allerede omkring 5-6 m/sek., og vi nåede f.eks. op at plane med 10,8 knob og kækt løftet bovspryd i ikke over 6 m/sek.
Det opnåede vi ikke med J/80, hvor VPP’en viser en topfart på 8,2 knob i 6 m/sek. Skæresiderne var intense og overraskende nemme med begge både, der scorede i top på skalaen for sejlglæde. Dog med førertrøjen til Melges for den hurtigste og vildeste planing.
15 knob i 8-10 m/sek.
Da vi fotograferede Melges 24, opnåede besætningen 14,8 knob på skæring i 8-10 m/sek.
Det har vi selv tidligere tangeret med båden, og vi har hørt mange beretninger om planeture på over 20 knob.
Rutinerede Melges-sejlere hævder at topfarten på de vildeste farteventyr ligger helt oppe omkring 27 knob. Det kræver dog at man kan surfe på store bølger. Tilsvarende har vi beretninger om at J/80 kan plane med 18 knob i hård vind.
Begge de internationale klasser har en dansk klasseorganisation, hvor man kan få hjælp til at prøve bådene, ligesom de har danske og internationale websites med vejledning om håndtering og trimning.