Rummelig og praktisk
De fleste vil i dag nok rynke på næsen af en cruisingbåd på blot 23 fod, når 30 fod regnes for en lille båd, men L23 er ikke bare en velsejlende båd, om læ er den overraskende rummelig og indrettet fornuftigt med praktisk erfaring.
Her er to gode store køjer i salonen og en bred dobbeltkøje i forkahytten, der dog kun er 1,75 m lang. Desuden er salonbordet så stort, at man kan sidde seks personer om det. I dag er det sjældent at finde en båd med mere plads om bådens bord end der er køjepladser.
Man kan selvfølgelig glemme alt om ståhøjde i en 23 fods båd. Til gengæld sidder man mageligt om bordet på sofaerne, hvor ryghynderne med et snuptag kan fjernes for natten. Så bliver sofaerne til to meget brede køjer, hvor der næsten kan sove to personer.
Båden har også et beskedent, men fuldt funktionelt pantry, hvor bordet i datidens trend er integreret med trappen. Her er et lille komfur med to blus og en lille håndvask. Her er også et opbevaringsrum til mad, der kan ombygges til køleboks, hvis det i tidens løb ikke allerede er gjort.
Teak og solidt håndværk
Ingen små både vokser ind i himlen, og der er ét punkt hvor den moderne komfort svigter i en beskeden båd fra halvfjerdserne. Der er intet toilet i L23. Her er man henvist til at gå i havn eller bruge en pøs – men så kan man til gengæld også få et gæstetoilet ganske billigt. Apteringen er bygget solidt i teak med godt håndværk, og båden har en fin finergarnering i ruftaget.
Pris som for 34 år siden
Det gængse prisniveau på 30 til 60.000 kr. afspejler selvfølgelig i høj grad bådens generelle stand, men også sejlenes alder og stand, for et nyt stel sejl koster let omkring 30.000 kr. Til sammenligning kostede en ny L23 48.000 kr., da den kom på markedet i 1977, men det var før firsernes inflation.
Det overraskende gode plads om læ skal selvfølgelig betales et sted, og her er dækket blevet ganske smalt, men vantene er trukket ind til ruffet, så det er alligevel rimelig nemt at gå på dækket. Båden er født med et søgelænder, der kan føles noget i vejen på en så lille båd, og mange har derfor afmonteret det. Det har også kostet lidt på cockpittet, men da det er ført næsten i borde, føles det faktisk også overraskende rummeligt for bådstørrelsen.
Indretningen er helt enkel, med to gennemgående kistebænke og rorpinden placeret ude på bådens smalle agterdæk. Man sidder godt på kistebænkene, med god støtte til ryggen fra de relativt høje cockpitkarme.
Da alle L23’ere er fra 23 til 36 år kan apteringens standard variere ganske meget. Der er apteringer, hvor teakfineren ikke kan restaureres pænt, men vi har set et eksempel på, at en ejer har reddet et hærget træværk ved at male det hvidt. Det ser flot ud og gør den lille salon meget lysere og får den til at virke større..