images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST ØYVIND BORDAL  FOTO HENRIK HANSEN

Scandinavian Cruiser 20:

Den sejlende hybrid

Endelig sker der noget virkelig nyt! Her er et originalt koncept – ok, måske en lidt mærkelig idé, men SC20 er en fin lille hybrid, som trækker på traditioner fra vidt forskellige steder.


Det er med både som det er med mennesker: 
Førsteindtrykket bliver ligesom hængende, og ofte er det faktisk ret præcist. Selv har jeg fulgt SC20-projektet fra sidelinjen i de år det har været undervejs, og har tidligt i forløbet talt med manden bag, Nis Peter Lorentzen, om hvilke tanker og ideer der lå til grund.

Så jeg vidste godt på forhånd, at det her ville blive en båd, der kom til at adskille sig fra de fleste – mellem os sagt, ofte stereotype og lidt kedelige – modeller der jævnligt kommer på markedet. En miniature skærgårdskrydser i letvægts-komposit, med smal bulbkøl, fritstående, roterende kulfibermast og trapez? Det er der vist ikke rigtig nogen, der har tænkt på før ...

Formål og marked
Derfor var det med en vis spænding og en særlig interesse, at jeg kom kørende ned på Veddelev Havn ved Roskilde for at prøvesejle den lille original. Det er godt med nytænkning, men det skal jo også fungere, have et formål, og ikke mindst et marked. Det vil vise sig over tid, om det er tilfældet med SC20, men jeg var i hvert fald nysgerrig på at se fartøjet med egne øjne.

En lille AC-båd
Da jeg så den liggende ved kajen, forsvindende lille og spinkel, var min første tanke: Hold da op en mærkelig båd! Den har linjerne fra en langt større båd, så der bliver lidt miniature, og som man kan se, meget klassisk skærgårdskrydser over den. Samtidig er materialerne moderne komposit (E glas og vinylester i sandwich med hårdt skum).

Jeg vidste også, at der hang en køl nogenlunde magen til den, America’s Cup bådene havde frem til 2007 (AC Class version 5) under båden samt et dybt, smalt ror uden skæg. Og så, for ligesom at toppe det hele, er skabningen udstyret med fritstående, roterende kulfibermast – med trapez! Hm. Interessant ...

Bygget i Kina
Båden bygges i Kina, og er faktisk tiltænkt et internationalt marked. Den får også selskab af andre modeller, de fleste af dem større – men bygget på samme idégrundlag. Dansk import og salg af SC20 er i hænderne på Scansail ApS fra Veddelev ved Roskilde. Kort efter forlod vi havnen, Michael Andersen fra Scansail og undertegnede.

Båden er 20 fod, men der er altså kun plads til to voksne mennesker i det smalle cockpit. Båden har ret lange dæk – både for og agter. Måske kunne vi godt have haft et barn med, men så er der også fyldt op.

Der lå en lun, let vind over Roskilde Fjord, og solen skinnede. Det lille fartøj blev padlet ud til en pæl i havnen, hvor vi lige kunne hænge, mens storsejlet kom op. Der er ingen motor i båden, men der er plads til et beslag, så man kan bruge en lille påhængsmotor hvis man vil.

Ret unødvendig efter min mening, og synd for bådens linjer. Den selvslående fok er på rulle, og en gennaker, også på rulle, kan sættes med halsen ude i den lange, spidse stævn, godt foran forstaget.


Den halve vægt i kølen!
Allerede mens vi sejlede ud af havnen, kunne jeg mærke den meget besynderlige og interessante kombination af det klassiske og det moderne. Over vandlinjen en lav, smal og spids konstruktion, under vandlinjen en super moderne racingbåd – hvis man altså ser bort fra bredden i agterskibet. De dybe, smalle profiler i køl og ror giver en hurtig reaktion, som i en jolle – og det er ikke ligefrem hvad man forventer, når man ser båden over vandlinjen.

Det er også en let båd, endda meget let – den vejer kun 280 kg, og halvdelen ligger i bulben! Det gør faktisk båden til en hel lille America’s Cup båd, altså som de var frem til 2007.

Stivheden er enorm, hvis man mærker efter – det er lidt svært, for båden er så pas lille, at besætningens kropsvægt egentlig betyder (næsten) lige så meget som kølvægten.
Til moderne livsstil
”Recapture the essence of sailing” er det ret luftige slogan fra producenten. Ideen er altså grundlæggende at vende tilbage til de herlige tider for omkring 100 år siden, da både var smukke og sejlsport en romantisk affære – og kombinere det med dagens teknologi og design-muligheder.

Tanken er, at den kombination skal matche moderne livsstil. Småt med tid og små besætninger kalder på en lille båd, der kan manøvreres af en eller to personer, som er så lille og enkel, at man kan være på vandet lynhurtigt. Sejlads i en båd som SC20 skal repræsentere skønhed, ro ... og et ægte afbræk fra en travl hverdag.

Far og søn – eller par
Det er egentlig meget godt tænkt. Umiddelbart skulle man tro, at båden har et smalt marked med plads til kun to personer, og et lavt fribord som sikkert gør den ret våd i høj sø. Men den er smuk at se på (det tror jeg de fleste vil synes), den er forholdsvis billig, den har fine sejlegenskaber – og så kan den stå hjemme i indkørslen, og tages med ned på havnen når man skal sejle.

Det er meget nemt og hurtigt at få den i vandet og komme af sted – køl og ror løsnes med to bolte, så de kan glide op, og så hives den op på en trailer med en kran i havnen.
Der er ikke brug for en havneplads.
Så måske er der et godt marked til sådan en båd, f.eks. til far og søn eller et par. Man kan endda trække køl og ror op, og sejle ind til stranden i fint vejr!
Fritstående mast
Vi sejlede en runde på fjorden, Michael og jeg, kryds, slør og læns. Det forstærkede kun indtrykket: En kombination af en klassisk skærgårdskrydser, en jolle, og en hardcore racing kølbåd.

Den fritstående mast i kulfiber havde ikke problemer med at holde forstaget tight i den lette vind, storsejlets agterlig fungerer som agterstag. I hård vind kan det måske knibe lidt. Men det her er primært en turbåd, selv om designet af hal og cockpitlayout i øvrigt tyder på, at manden bag ved et og andet om effektive sejlbåde. Nis Peter Lorentzen er vokset op som del af familien bag Bandholm-værftet, så bådebyggeri ligger i blodet – så at sige.

Sjovt i trapez
Vinden var ikke stærk nok til det at gav mening at afprøve trapezen, men båden er så lille, at brug af trapez helt sikkert kan holde båden på benene med langt mere tryk i sejlene.

Mest effekt vil det have på skarp slør med gennaker, hvor man sikkert kan få den til at plane i hårdt vejr, på trods af det smalle agterskib. Vægten er jo virkelig lav! Og uanset effekt eller ej, så er det meget sjovt at stå i trapez, ikke mindst for børn ...
Mulige forbedringer
Byggekvalitet og design virkede forbilledlig, gennemtænkt og ordentligt – jeg synes ikke standardsejlene fra Neil Pryde havde samme kvalitet som resten af båden, og så havde jeg det lidt svært med at halet til storsejlet sad helt agter.

Rent praktisk er det nok svært at gøre det på en anden måde i det lille cockpit, men man kommer til at krydse armene, når man skal justere storsejlet, og det er ikke optimalt. Skinnen til den selvslående fok bør få en smule mere bue, den havde lidt svært ved at finde yderpositionen efter vendingerne.

Sikkerhedsproblem?
Dørken er selvlænsende, men jeg blev lidt bekymret over den ringe forskel mellem dørkniveau og vandlinje. Især sammenholdt med, at lugen til rummet under fordækket (kun til opbevaring) ikke kan lukkes, så den bliver vandtæt.

Test udført af importøren, hvor båden blev fyldt med både vand og mandskab, viste imidlertid at der ikke er fare for at selvlænseren begynder at trække vand ind i båden, når dørken bliver trykket ned. Alligevel er det måske værd at overveje, om lugen bør gøres vandtæt. Der kan evt. også placeres opdriftstanke i hulrummene under dæk.

Et minut og tyve sekunder
Med forbehold for de nævnte små og mulige forbedringer, så synes jeg Scandinavian Cruiser er en både interessant og vellykket båd, som passer perfekt til Roskilde Fjord. Tænk dig små udflugter i bugter og vige, besøg på stranden med grill, solnedgang i smukke omgivelser – og så i en smuk og velsejlende båd!

Efter turen tog jeg tid på landsætningen, dvs. hvor lang tid det tog fra båden lå ved kajen, til den stod i traileren.
Det tog et minut og tyve sekunder! Masten er i øvrigt så let, at én mand kan rejse den.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.