Apteringen var i en elegant silkemat lakeret og mørklødet teak med tydelig åretegning, da vi sejlede den nye performance cruiser Salona 41. Den næsten klassiske nordiske stil var helt forfriskende i en tid hvor værfterne dyster på nye og ofte lysere træsorter.
Det betyder dog på ingen måde at Salona 41 er en gammeldags båd. Vores testtur ved Dragør viste tværtimod, at den på alle måder er en helt moderne, hurtig og letdrevet cruiser. Den nye 41’er følger fint i kølvandet på lillesøsteren Salona 37, der er en meget hurtig og vellykket performance cruiser.
Vinden var ganske svag da vi sejlede ud, men friskede til en god let brise på omkring 4 m/sek. I den vindstyrke kunne vi lige runde 6 knob på kryds.
Det stemmer ganske godt med bådens VPP-beregnede polar over fartpotentialet. Vi slog dog under 40 grader og kunne således presse lidt mere højde ud af båden end VPP’en angiver.
Testbåden var udstyret med italienske sejl fra Onesails i lamineret sejldug med Pentex. Disse sejl var klart bedre end de standardsejl i Dacron-sejldug, vi normalt ser på cruisingbåde, men vi var alligevel ikke helt imponerede. Her er der plads til forbedring og ekstra tiendedele på farten.
Vi undrede os lidt over bådens store overlappende genua i en tid, hvor udviklingen går mod små 105 % fokke og højere sejlplan. Det gav dog god fart i den lette vind. Under testen målte vi farten på bådens kalibrerede log, fordi vi sejlede i et farvand med strøm.
Wow-acceleration
Under sejladsen viste Salona 41 sig at være dejlig responsiv på roret og accelererede særdeles flot på dagens små pust. Det var accelerationen, der gav os testens wow-oplevelse.
Med det meget velfungerende og præcise dobbelte ratsystem fra Jefa, havde vi en rigtig god føling med båden på roret. Rortrykket var næsten neutralt med lige den anelse af tryk, der gjorde os i stand til at styre alene på følelsen.
Kursstabiliteten var fin, så snart vi havde trimmet sejlene, og vi blev faktisk lidt overraskede over, hvor let båden var at sejle og få op i fart.
Godmodigt temperament
Salona’en viste ingen form for unoder på testen, men det skulle den også nødigt i så let vind. Vi prøvede at provokere den ved at falde af med kloshalede sejl, men det gav ingen mærkbar reaktion. Båden fulgte blot rorsmandens bevægelser med rattet til punkt og prikke. Vi har sejlet 41’erens søskende på 37 og 42 fod i mere luft, og de har alle opført sig pænt og pålideligt.
Dog kan Salona 37 have en tendens til at skære op på halvvind, når den bliver presset, men Salona 41 har ifølge vores oplysninger fået et nyere og bedre rorprofil.