images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Salona 41:

HURTIG KROAT
med nordisk charme

Den nye Salona 41 er en effektiv og hurtig cruiser med potentiale som kapsejler til en meget fornuftig pris. Det er også en meget traditionel båd, hvor det praktiske om bord er optimeret.


Apteringen var i en elegant silkemat lakeret og mørklødet teak med tydelig åretegning, da vi sejlede den nye performance cruiser Salona 41. Den næsten klassiske nordiske stil var helt forfriskende i en tid hvor værfterne dyster på nye og ofte lysere træsorter.

Det betyder dog på ingen måde at Salona 41 er en gammeldags båd. Vores testtur ved Dragør viste tværtimod, at den på alle måder er en helt moderne, hurtig og letdrevet cruiser. Den nye 41’er følger fint i kølvandet på lillesøsteren Salona 37, der er en meget hurtig og vellykket performance cruiser.

Vinden var ganske svag da vi sejlede ud, men friskede til en god let brise på omkring 4 m/sek. I den vindstyrke kunne vi lige runde 6 knob på kryds.

Det stemmer ganske godt med bådens VPP-beregnede polar over fartpotentialet. Vi slog dog under 40 grader og kunne således presse lidt mere højde ud af båden end VPP’en angiver.

Testbåden var udstyret med italienske sejl fra Onesails i lamineret sejldug med Pentex. Disse sejl var klart bedre end de standardsejl i Dacron-sejldug, vi normalt ser på cruisingbåde, men vi var alligevel ikke helt imponerede. Her er der plads til forbedring og ekstra tiendedele på farten.

Vi undrede os lidt over bådens store overlappende genua i en tid, hvor udviklingen går mod små 105 % fokke og højere sejlplan. Det gav dog god fart i den lette vind. Under testen målte vi farten på bådens kalibrerede log, fordi vi sejlede i et farvand med strøm.

Wow-acceleration
Under sejladsen viste Salona 41 sig at være dejlig responsiv på roret og accelererede særdeles flot på dagens små pust. Det var accelerationen, der gav os testens wow-oplevelse.

Med det meget velfungerende og præcise dobbelte ratsystem fra Jefa, havde vi en rigtig god føling med båden på roret. Rortrykket var næsten neutralt med lige den anelse af tryk, der gjorde os i stand til at styre alene på følelsen.

Kursstabiliteten var fin, så snart vi havde trimmet sejlene, og vi blev faktisk lidt overraskede over, hvor let båden var at sejle og få op i fart.

Godmodigt temperament
Salona’en viste ingen form for unoder på testen, men det skulle den også nødigt i så let vind. Vi prøvede at provokere den ved at falde af med kloshalede sejl, men det gav ingen mærkbar reaktion. Båden fulgte blot rorsmandens bevægelser med rattet til punkt og prikke. Vi har sejlet 41’erens søskende på 37 og 42 fod i mere luft, og de har alle opført sig pænt og pålideligt.

Dog kan Salona 37 have en tendens til at skære op på halvvind, når den bliver presset, men Salona 41 har ifølge vores oplysninger fået et nyere og bedre rorprofil.


Rent cockpit og dæk
Cockpitkarmene er dejlig brede og ender agter med fine muligheder for at placere kompas og kortplotter, men gør det desværre ikke muligt at sidde optimalt og styre med et ben på hver side af rattet.

Til gengæld er spillene placeret på ydersiden af karmene, så de kan udnyttes i deres fulde længde. Ratkonsollerne er små og monteret i cockpitsiderne, så båden har et stort rent dørkareal. Dæk og ruf er også dejlig fri for trimgrej og lugerne er semi-nedfældet i plan.

Der er en fin stor ankerbrønd med plads til kæde og ankerspil, og tromlen til Furlex-rulleforstaget er gemt væk i ankerbrønden. Der er padeye til f.eks. livline på fordækket, men vi savnede padeyes i cockpittet til livliner.
Agtertoften som landgang
Over agtertoften er cockpittet godt beskyttet med et søgelænder der kan åbnes, men under toften er der rigelig plads til at mindre børn kan kravle ud og falde over bord. Hækken kan dog lukkes helt med en plade, der er ekstraudstyr. Agtertoften kan svinges rundt på en kraftig rustfri aksel og benyttes som landgangsbro.

Gennemført praktisk
Apteringen er som standard i mahogni, mens teak-apteringen på billederne fra testbåden er ekstraudstyr. Stilen er som nævnt meget nordisk, dog er åretegningen på helt moderne vis lagt vandret.

Træarbejdet er absolut noget af det bedste, vi finder på moderne industrielt fremstillede både – og specielt i denne båds prisklasse. Den bestod i det store og hele vores ”føletest”, hvor fingerspidserne sladrer om mispasninger øjet ikke lige kan se.

Selve indretningen i Salona 41 er enkel, traditionel og gennemført praktisk, så det er nemt at færdes om læ, også når båden krænger og bevæger sig i bølgerne.
Retro søpantry
Bådens store og let U-formede pantry er nærmest retro. Det bringer minder om 70’ernes og 80’ernes offshorebåde. Her kan man altid støtte sig til en del af apteringen, når der skal kokkereres til søs.

Kokken er godt beskyttet mod at falde ned over gasblussene af et kraftigt rustfrit rør foran komfuret. Stålrøret kan også bruges til at montere en gjord om livet, når bølgerne bliver for voldsomme.

Pantryet har varmt vand, en køleboks på 80 l under pantrybordet og et ekstra køleskab med frontlåge på 50 l. Lågen vender agterud, så det kan åbnes, når båden krænger.

To gode dobbeltkøjer
Testbåden er indrettet med en fornuftig dobbeltkøje i agterkahytten om bagbord, og en ganske rummelig forkahyt med dobbeltkøje, god skabsplads og en ekstra siddeplads.

Toilettet er placeret om styrbord, lige agten for bådens store kortbord. Et stort garderobeskab danner ryglæn for navigationspladsen. Salonen er lys og hyggelig med et stort klapbord mellem to traditionelle køjesofaer. Salonbordet rummer det næsten sædvanlige ”barskab” til vin og spiritus.

Pladsen i borde bag sofaerne er ligeledes traditionelt udnyttet med stuverum, skabe og hylder med godt slingregrej.
Fire apteringer
Testbådens indretning er A-versionen af de i alt fire apteringer Salona 41 kan leveres med. De øvrige versioner er alle med to agterkahytter.

To versioner har toilet i forkahytten, hvor det i den ene version er båden eneste toilet. To versioner har toilettet agter trukket frem, så kortbordet bliver langskibs i stedet for tværskibs, og det koster samtidig en siddeplads i styrbords sofa. Pantry, bagbord sofa og klapbordet er identisk i alle fire versioner.

Testbåden bygget i epoxy
Vi sejlede en båd, hvor skroget er bygget i epoxy med infusion, og det koster 70.000 kr. ekstra. Standard er Salona 41 bygget i håndoplagt unidirectional, biaksial og triaksial glasfiber. Alle bådens største belastninger, fra især rig og køl, samles i en stor bundramme af galvaniseret stål.

Over vandlinjen er skroget bygget i en sandwich-konstruktion med lukkede celler i pvc som kernemateriale. Under vandlinjen er laminatet massivt.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.