I en frisk sensommerblæst var det en fornøjelse at sejle den nye cruiser Sun Odyssey 409 fra franske Jeanneau. Sejlene var nemme at betjene fra et veldisponeret cockpit, båden var overraskende kursstabil og vi kunne sejle gennem pust for fulde sejl, uden båden blev for hård på roret. På intet tidspunkt mistede vi kontrollen med 409’eren trods solide pust i omegnen af 12-13 m/sek., og vi skulle heller ikke kæmpe for at holde den på kursen, men det krævede selvfølgelig at vi sejlede opmærksomt.
Jeanneau 409 følger glimrende med den nyeste udvikling i båddesign med et ror, der har et fast greb i vandet, og en veldisponeret geometri mellem sejlplan og køl, som giver en fi n balance på roret. Vi sejlede med fuldt sejlplan af storsejl og en fok på 106 % for at presse båden maksimalt, og det klarede den forbløffende godt. På rumskøds kurser var der bestemt ingen grund til at rebe. Her gik vi ofte lige over 9 knob i pustene på agten for tværs, og båden var samtidig legene let at styre. Det dobbelte rorsystem var dog lidt trægt, men ikke så meget at vi nåede at blive trætte i armene, og det betød heller ikke noget for manøvreringen. Sandsynligvis er det blot et spørgsmål om at fi ntrimme systemet. Det er standard med læder på de to rat. Den nye 409’er er designet af den franske succesdesigner Philippe Briand, og han har tilføjet de lidt konventionelle skroglinjer en kæk lille chine, et skarpt knæk i fribordet fra midtskibs til agterspejlet.
Chine som 49’er og VO70’er
Vilde racere, som den olympiske 49’er og VO70’erne, kan kendes på knækket. Altså deres chine i fribordet over vandlinjen, der giver større stabilitet så snart båden krænger og ”lægger øret til”. Chinen giver også skroget et bedre ”bid” i vandet, så afdriften ikke bliver så stor på brede, flade både. Her er hækken dog ikke så ekstrem bred, bundfaconen ikke så fl ad og chinen ikke så markant som på VO70’erne. Derfor er effekten heller ikke så stor som på disse både, men chinen har også en helt anden fordel for en cruisingbåd. Den giver mere bredde i agterkahyt og stuverum agter.
Bør sejles fladt
En båd som Jeanneau bør ikke sejles med mere krængning, end at læ chine lige er under vandoverfl aden. Det giver ikke mere fart at lade båden krænge mere. Det konstaterede vi ved selvsyn, da vi rebede storsejlet, og sejlede stort set samme fart efter rebningen. Den reducerede krængning gjorde det bare mere behageligt at opholde sig om bord, og det er netop hvad god cruising handler om. Derfor har båden et velfungerende singleline rebesystem med f.eks. indsyede kuglelejeblokke i storsejlet. Det virkede fremragende på testturen.
Til gengæld sejlede 409’eren også overraskende fint med minimalt farttab, når den krængede for meget. Det er ikke komfortabel familiesejlads, men det gør båden pålidelig at sejle.