TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN & FOUNTAINE PAJOT

Fountaine Pajot Helià 44 Evolution

Luksussommerhus sejler overraskende godt

Den franske Fountaine Pajot Helià 44 Evolution katamaran har oceaner af plads og komfort om bord til langtur og sejlads med familie og venner. Vi var en tur på vandet med det flydende sommerhus, for at se om båden også kan sejle og blev overrasket.


Vinden var døende og mørket var ved at falde på, da vi tog af sted fra Ishøj Havn på vores tur på vandet med den 44 fod store franske cruising-katamaran Fountaine Pajot Helià 44 Evolution, der er rummelig og komfortabel som et luksussommerhus.

Vores kurs var syd om Amager mod Kastrup Marina, da resten af mandskabet skulle videre over Kattegat til Oslo. I den svage vind var vores forventninger til aftenens sejlads nærmest på nulpunktet, da vi var fri af kysten og satte sejl.
Vi havde ganske vist hørt rygter om, at Helià 44 har nyskabende sejlegenskaber som kølbådenes kulfiberracere med f.eks. sine letdrevne, let asymmetriske skrog og bådens lettere deplacement på blot lidt over 10.000 kg. Det er en let vægt for denne bådtype, især når man tager bådens megen komfort i betragtning.

Alligevel var vi skeptiske, da storsejlet blev hejst med el-spillet, men vores skepsis forduftede hurtigt derude på Køge Bugt, da vi fik trimmet sejlene, og mærkede at båden rent faktisk kunne sejle og endda sejlede overraskende hurtigt og letbenet med over tre knob i aftenens ganske svage vind.

Vi gik ganske vist ikke særlig højt til vinden, men det ville vi næppe heller have gjort med en kølsvingende enkeltskroget cruisingbåd. Det er heller ikke så interessant i denne sammen- hæng, for vi kunne konstatere at Helià 44 i den grad overraskede os ved at være velsejlende og hurtig med dens sejlplan på 115 m2 med en stor moderne ”fathead”, alias” Square” i toppen af storsejlet.

UDSTYRET I HELIÀ 44 SKANDINAVISK VERSION
2x50 hk Volvo Penta D2 motorer, 3-bladede foldepropeller, Garmin navigationspakke med NMEA 2000 netværk, 7410 plotter ved styreplads, 7412 plotter, autopilot, 2xGMI20 multi- funktionsinstrumenter, ekkolod, vindmåler, log, vandtemperatur, VHF-radio, AIS-sender/- modtager, Smartcruising software med over- vågning af tanke, strøm/el-spil til storsejl, Lazybag, gennaker med grej, furler til genua, ankerspil, -kædetæller, sikkerhedspakke, anker med 100 m kæde, 10 pers. flåde, RIB med 15 hk motor, cockpittelt til skandinaviske forhold, landgang i kulfiber, Flexiteek i cockpit, varmeanlæg til helårsbrug, el-toilet i ejerkahyt, Fusion audiopakke, 32” tv med dvd, 90 liter fryser, 230 V mikroovn, ekstra ferskvandspumpe, landstrøm, 2000 watt Inverter og lader, ekstra 150 Ah AGM batteri, wi-fi forstærker, Bose højtalere, hynder til cockpittet og fordækket, to ekstra dæksluger til stuverum, gasgrill og meget andet komfortgrej.

Tre udstyrsversioner
Fountaine Pajot Helià 44 Evolution fås i tre udstyrsversioner: Grand Large (standard- versionen), Oceanis og Comfort, der er identisk med den skandinaviske version.

Desværre nåede vi ikke at prøve spileren på 136 m2 eller rullegennakeren på 86 m2 i aftenens hendøende vind. Vi har set, at andre testsejlere har haft Helià 44 oppe over 10-11 knob med lidt slæk på skøderne i frisk vind, og hvis bølgerne er til det, så kan Helià 44 efter sigende surfe med op til 16-20 knob.

Vi kan derfor konstatere at Fountaine Pajot virkelig har udviklet denne bådtype ganske markant fra tidligere generationer af disse komfortable cruising-katamaraner, hvor det ellers skulle blæse solidt, før de baskede med halen. Franske Fountaine Pajot er da også et af verdens største værfter for denne bådtype sammen med f.eks. ligeledes franske Lagoon. Værftets navn udtales ”Fontæn Pasjo”.

Da vi sejlede Helià 44, styrede vi oppe fra et cockpit en halv etage oppe om styrbord, og med et hydraulisk ratsystem ned til bådens to ror, så vi havde ikke den bedste føling med båden i den svage vind, og dog alligevel lige tilstrækkeligt til at holde kursen rimelig skarp til vinden.

Alle hal og skøder er ført ned og tilbage til spil og spilaflastere på ruffet over salonen og lige foran dette cockpit, hvorfra der kun er et par trin op til en stor solseng på ruffet over bådens cockpit agter.

Cruising med 8,5 knob for motor
Fountaine Pajot Helià 44 Evolution har al den stabilitet man forventer af en cruising-katamaran, og i aftenens lette dønning på Køge Bugt kunne vi alligevel tydeligt fornemme bådens forholds- vise lethed, da den bevægede sig letbenet på disse dønningerne, og gav os en god fornemmelse af at sejle.

Vi sejlede med en skandinavisk version, hvor motorerne er opgraderet med 2x10 hk til i alt 100 hk på de to motorer med foldepropeller. De ydede en rigtig god cruisingfart på 8,5 knob på Køge Bugt og en topfart på 9,5 knob.
Aptering i fire niveauer
Helià 44 er utrolig rummelig i fire niveauer, hvor salonen og det store overdækkede cockpit udgør det suverænt største areal. Et niveau nede i de to skrog er der i alt tre kahytter og to badeværelser med toilet. Båden fås også i en version med fire kahytter. Hele styrbord skrog er nærmest en stor ejer luksussuite med en stor dobbelt ø-køje i selve kahytten agter, adskilte toilet-, vaske- og bruserum i stævnen, hvor der også er plads til f.eks. en vaskemaskine.
Foran ejerkahytten er der et lille kontor- eller makeupbord. Her og i gangen frem mod badeafdelingen er der næsten ufattelig meget stuveplads i skabe, reoler og garderobeskabe.
Bådens to grandiose gæstekahytter er i bagbord skrog, hvor agterkahytten har en stor dobbelt ø-køje som i ejerkahytten. Forkahytten er lidt smallere og den store dobbeltkøje er en anelse smallere ved hovedgærdet mod forskottet. Begge kahytter har eget toilet- og baderum, der er placeret samlet midtskibs med adgang fra kahytterne. Alle tre kahytter har store vinduer på ydersiden af skrogene.

Panoramaudsigt fra salonen
Salonen og cockpittet agter udgør bådens hoveddæk, hvor man kan bevæge sig rundt på næsten halvdelen af skroglængden på 13,3 meter under et ruf, der beskytter mod både regn og sol, og med udsigt hele horisonten rundt.

Der er store panoramavinduer i salonen, hvor der også er en navigationsplads fremme om bagbord, hvorfra man kan styre båden og overvåge sejladsen, hvis man f.eks. sejler for autopilot. Her er en stor sidegruppe, der kan om- dannes til en ekstra dobbeltkøje og et meget stort U-pantry samt nedgange til begge skrog.
Det ligeledes store cockpit kan lukkes af i dårligt vejr med kalechesider, der har store ruder. Her er der plads til 6-8 personer om cockpitbordet og ekstra sofaer, samt stuveplads og davider til en RIB agter.
Styrecockpit med kaleche
Et halvt niveau oppe er som nævnt bådens styrecockpit, hvor man kan betjene og trimme sejlene som i en almindelig cruisingbåd. Cock- pittet kan lukkes af med bimini og kaleche, så man kan sidde beskyttet i dårligt vejr. Der var en rude i biminien, så trimmeren kunne kigge op i riggen, men vi savnede dog en ekstra rude, så rorsmanden også kunne se op i sejlene fra sin plads bag rattet, men den fås som ekstraudstyr.
Bådens solseng er placeret på ruffet, et par trin op fra styrecockpittet. Der er desuden gode muligheder for at slappe af og solbade på dækket foran salonen, hvor der også kan monteres en solseng, samt på en trampolin allerforrest.

Bygget med vinylester
Helià 44 er moderne og let bygget med infusionsteknik ved støbning af skroget og dæk. Bådens laminat er med balsa-kerne, og det yderste lag af laminatet er støbt med vinylester. Det eliminerer risikoen for osmose og giver en let og stiv båd. Vinylester giver næsten samme styrke som epoxy, men er billigere og lettere at arbejde med.
Helià 44 kom første gang på markedet i 2012, og der blev solgt 130 både, inden båden fik et facelift med bl.a. større vinduer i 2015 og fik lagt Evolution til navnet.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.