Velbevaret 37 årig
Vi fandt den aktuelle ”Mr. Morgan” til salg hos Tempo Bådsalg i Ishøj. Båden er fra 1976 og er i fin stand, især når vi tager alderen i betragtning. Den ældre Johnson påhængsmotor startede rimelig nemt og kørte pålideligt.
”Mr. Morgan” var i sejlklar stand, da vi var om bord, og næsten alt fungerede, som det skulle.
Hynderne er i udmærket stand, men bærer præg af livet om bord, sådan som hynder gør i en båd. Det støbte pantrybord er i særdeles fin stand. Der var heller ingen dårlig indelukket luft om læ, som man desværre ofte oplever på brugtbådsmarkedet.
Træværket om læ er generelt i særdeles fin form. Kun trappetrinnet trænger til en kosmetisk opstramning i form af maling eller et nyt stykke plywood. Det samme gælder lugerne i bådens gode rummelige kistebænke.
Sejlene er af ældre dato og har set deres bedste dage, men de så ud til at kunne klare endnu nogle sæsoners tursejlads. Det er især rullegenuaen, der er slidt.
Noget at tovværket virker lidt stift, men efter vor opfattelse kan det klares med en tur i vaskemaskinen. Der er en del nyere tovværk i kistebænkene.
Alt i alt får man i ”Mr. Morgan” en velsejlende båd til næsten ingen penge, hvor man umiddelbart kan tage ud at sejle på en kortere eller længere tur. Her er ingen direkte defekter eller skønhedsfejl, der ikke kan vente på at blive taget hen ad vejen.
Ynglingen er heldigvis en bundsolid båd, så man kan ofte få en glimrende båd ud af et sådant ”lig”.
Brugtprisen for en brugbar, sejlklar brugt Yngling ligger i Danmark typisk mellem 20.000 kr. til 60.000 kr., alt efter bådens og sejlenes stand. De fleste både på det danske marked er ældre både. De fleste nyere danske både er solgt til udlandet.
Internationalt ligger prisniveauet for nyere både fra 90.000 kr. og helt op til 190.000 kr. for fx en OL-båd fra 2008 fra britiske Petticrow, der med en nypris på ca. 450.000 kr. suverænt er de dyreste Ynglinge, der nogensinde er produceret.
Nyere både skal forstås som både fra nullerne, og tidligt i dette årti, for selvom man stadig kan bestille en ny Yngling fra fx Mader i Tyskland, så er der kun bygget meget få nye Ynglinge siden båden mistede sin OL-status. Dette hænger også sammen med, at Ynglingen er så langtidsholdbar at selv 40 år gamle både stadig er konkurrencedygtige, blot båden og sejlgarderoben bliver vedligeholdt. Selve skroget er næsten ikke til at splitte ad.
Fik navn fra OK-jolle
Solus 24 var den autodidakte fynske konstruktør Bjarne Marcussens første konstruktion. Han ville bygge en velsejlende og rummelig båd til sig selv. Bådens flade bund vakte undren hos mange lokale sejlere, men de første både fik hurtigt et så godt ry, at Bjarne Marcussen kunne starte en produktion i 1972. Hans inspiration kom fra den odenseanske Liljebåd.
Den nye båd fik navn efter Bjarne Marcussens ko- nes OK-jolle, der hed Solus. Skrogene blev støbt hos daværende Erria Boats i Ærøskøbing og apteret samt monteret med beslag i Munkebo ved Kerteminde.
I 1982 solgte han værftet til Ernst Hansen og A/S Frederikssunds Skibsværft, der få år senere gik konkurs. Oprindelig havde Solus 24 en mastheadrig, men den blev hurtigt ændret til en moderne 9/10 rig.
Senere tegnede Marcussen Solus 29 og Solus Alta, der også fik succes.