TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd : Solus 24

Så bliver det ikke billigere

Med denne Solus 24 får man virkelig meget båd for få penge. En velsejlende, helt sejlklar 24 fods sejlbåd til under 33.000 kr. Sådan har brugtmarkedet ændret sig for de ældre glasfiberbåde.


Den lille 24 fods Solus 24 er ikke bare en velsejlende båd. Det er også en hurtig båd, der vandt Sjælland Rundt overalt i 1975 på den lille bane gennem Bøgestrømmen.
I dag benyttes båden dog mest som dagsejler, week- endbåd og turbåd for yngre familier. Solus 24 har standardskrogmål til DH-reglen, men der er i øjeblikket ingen både med DH-certifikat.

Bådens flade bund, der var stærkt kontroversielt i de tidlige halvfjerdsere, og stor bredde midtskibs giver en stor skrogstabilitet. Derfor er Solus 24 en fornøjelse at sejle i blæsevejr, hvor den også sejler stabilt med spiler.
Solus 24 begejstrede datidens testsejlere, og det boostede salget af den lille båd, der sammen med Maxi 77 gav et nyt syn på, hvordan en moderne glasfiberbåd kunne se ud. Begge både var også med til at kickstarte den enorme udvikling i sejlsporten i halvfjerdserne og første halvdel af firserne.
Om læ er rumfanget udnyttet til sidste millimeter. Her er faktisk alt, hvad en moderne cruiser skal indeholde. Kun den lave højde i salonen og manglen på et særskilt toilet adskiller båden fra noget større både.

Den manglende ståhøjde er kompenseret ved et enkelt arrangement, hvor man kan åbne ruffet i hele den agterste del af kahytten ved pantryet om styrbord. Så kan man stå oprejst og kokkerere i godt vejr, eller under et langt cockpittelt.
Pantrybordet er støbt i glasfiber med praktiske krængningssikrede rum til alt det, man altid gerne vil have lige ved hånden i et pantry. Det er suverænt det største pantry, vi endnu har set i en 24 fods båd.

Dinette-arrangementet om bagbord blev trendsættende i en periode, og det er især smart, fordi det er pladsbesparende, og samtidig sidder man godt omkring bordet. Her kan der sidde en hel familie.
Desuden kan bordet lægges ned mellem sofaerne, så der bliver en bred dobbeltkøje i kahytten. Der kan også ligge et barn på den korte sofa foran pantryet. Agten for dinette-arrangementet er der en fin stikkøje.

Velbevaret 37 årig
Vi fandt den aktuelle ”Mr. Morgan” til salg hos Tempo Bådsalg i Ishøj. Båden er fra 1976 og er i fin stand, især når vi tager alderen i betragtning. Den ældre Johnson påhængsmotor startede rimelig nemt og kørte pålideligt.

”Mr. Morgan” var i sejlklar stand, da vi var om bord, og næsten alt fungerede, som det skulle.
Hynderne er i udmærket stand, men bærer præg af livet om bord, sådan som hynder gør i en båd. Det støbte pantrybord er i særdeles fin stand. Der var heller ingen dårlig indelukket luft om læ, som man desværre ofte oplever på brugtbådsmarkedet.

Træværket om læ er generelt i særdeles fin form. Kun trappetrinnet trænger til en kosmetisk opstramning i form af maling eller et nyt stykke plywood. Det samme gælder lugerne i bådens gode rummelige kistebænke.

Sejlene er af ældre dato og har set deres bedste dage, men de så ud til at kunne klare endnu nogle sæsoners tursejlads. Det er især rullegenuaen, der er slidt.

Noget at tovværket virker lidt stift, men efter vor opfattelse kan det klares med en tur i vaskemaskinen. Der er en del nyere tovværk i kistebænkene.
Alt i alt får man i ”Mr. Morgan” en velsejlende båd til næsten ingen penge, hvor man umiddelbart kan tage ud at sejle på en kortere eller længere tur. Her er ingen direkte defekter eller skønhedsfejl, der ikke kan vente på at blive taget hen ad vejen.

Forkahytten er en stor dobbeltkøje og er åben ud til salonen. Her kan man hænge et forhæng eller placere en skydedør. Der er desuden plads til et kemisk toilet under den agterste del af køjen.
Der kan faktisk sove seks voksne og børn i køjen, når alle køjemulighederne er udnyttet, og det er rigelig mange at være om bord under sejlads.

Cockpittet er funktionelt, men er bedst til højst fire voksne. Gode trimmuligheder og handskerum.Der er herhjemme generelt en konsensus om at have få og overskuelige trimfunktioner, men der er også sejlere, som gerne vil kunne justere alt om bord, når man fx er ude at hænge. DEN 215 henvender sig især til sidstnævnte sejlere.• Harken klemmer overalt

Ynglingen er heldigvis en bundsolid båd, så man kan ofte få en glimrende båd ud af et sådant ”lig”.
Brugtprisen for en brugbar, sejlklar brugt Yngling ligger i Danmark typisk mellem 20.000 kr. til 60.000 kr., alt efter bådens og sejlenes stand. De fleste både på det danske marked er ældre både. De fleste nyere danske både er solgt til udlandet.
Internationalt ligger prisniveauet for nyere både fra 90.000 kr. og helt op til 190.000 kr. for fx en OL-båd fra 2008 fra britiske Petticrow, der med en nypris på ca. 450.000 kr. suverænt er de dyreste Ynglinge, der nogensinde er produceret.

Nyere både skal forstås som både fra nullerne, og tidligt i dette årti, for selvom man stadig kan bestille en ny Yngling fra fx Mader i Tyskland, så er der kun bygget meget få nye Ynglinge siden båden mistede sin OL-status. Dette hænger også sammen med, at Ynglingen er så langtidsholdbar at selv 40 år gamle både stadig er konkurrencedygtige, blot båden og sejlgarderoben bliver vedligeholdt. Selve skroget er næsten ikke til at splitte ad.

Fik navn fra OK-jolle
Solus 24 var den autodidakte fynske konstruktør Bjarne Marcussens første konstruktion. Han ville bygge en velsejlende og rummelig båd til sig selv. Bådens flade bund vakte undren hos mange lokale sejlere, men de første både fik hurtigt et så godt ry, at Bjarne Marcussen kunne starte en produktion i 1972. Hans inspiration kom fra den odenseanske Liljebåd.

Den nye båd fik navn efter Bjarne Marcussens ko- nes OK-jolle, der hed Solus. Skrogene blev støbt hos daværende Erria Boats i Ærøskøbing og apteret samt monteret med beslag i Munkebo ved Kerteminde.
I 1982 solgte han værftet til Ernst Hansen og A/S Frederikssunds Skibsværft, der få år senere gik konkurs. Oprindelig havde Solus 24 en mastheadrig, men den blev hurtigt ændret til en moderne 9/10 rig.
Senere tegnede Marcussen Solus 29 og Solus Alta, der også fik succes.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.