Bemærk, at disse hændelser var få undtagelser på en ellers helt igennem lydefri sejlads, hvor vi var imponerede over, hvor let båden var at sejle gennem pustene i det barske vejr. Dehleren er faktisk en af de mest kontrollable både, vi nogensinde har sejlet under så blæsende forhold. Det skyldes blandt andet, at roret har et godt greb i vandet, og at båden er meget letdrevet. Den accelererede dejlig hurtigt i pustene, og det gav en fantastisk sejlglæde på turen.
Effektiv motorsejlads
Vi sejlede for motor fra Greifswald, til vi havde frit farvand lige ved nordspidsen af Rügen. Her lå vores topfart på 8,5 knob ved 3200 omdrejninger, og vi sejlede op til 7,5 knob ved 2400 omdrejninger. Det var i noget lettere vind, der kom agten for tværs.
Det var med bådens Volvo Penta standardmotor på 28 hk, der gav rigelig maskinkraft til den letdrevne båd. Samtidig var testbåden udstyret med en trebladet Gori propel, der havde effektivt fat i vandet.
Denne kombination gav ikke kun høj fart, men gjorde det også nemt at manøvrere i havn. I Greifswald havde vi to både tæt på stævn og hæk samt sidevind, der umiddelbart gjorde det svært at komme ud fra broen.
Det klarede vi ved at svaje ud med motoren i bak og et spring i land, så med den gode propel savnede vi ikke en bovpropel. Da vi sejlede i havn i Dragør, kunne vi nemt manøvrere rundt. Båden stoppede prompte, når vi satte i bakgear. Her tog propellen virkelig godt fat med det samme. Vi kunne også bakke meget præcist med båden.
Ingen mislyde i høj sø
Dehler 38 virkede også ganske godt skruet sammen. Vi hørte ingen mislyde på turen, når vi var nede om læ i de store bølger, og intet grej gik i stykker.
Om læ var der heller ikke nogen luger eller døre, der sprang op under sejladsen. Alt grej fungerede helt, som det skulle på turen, og det var ret imponerende for en båd, der var ude på sin første sejltur.
Båden er da også udrustet med kvalitetsgrej. Den præcise og næsten friktionsfri ratstyring fra Jefa var en fornøjelse at styre med, og Lewmar spillene var udmærket dimensioneret til selv det hårde vejr, og selftailerne fungerede perfekt sammen med det nye tovværk. Lewmar har designet spillene specielt med kulfibertop til Dehler.
Testbåden var udrustet med Elvström Sails triradiale FCL cruisingsejl med gennemgående sejlpinde i storsej- let og lodrette sejlpinde i fokken. De er konstrueret i en stabil lamineret dug med beskyttende taffeta yderst. De fungerede upåklageligt på turen, men gliderne larmede sommetider i hulkehlen, når der var mest vind.
Spændende aptering med omtanke
Dehler 38 har fået en visuelt spændende og samtidig funktionel aptering med f.eks. buede låger på praktiske dybe skabe over sofaerne. Her er der endda monteret komfortable nakkepuder på lågerne. Det er praktisk med dybe skabe, fordi man lettere kan åbne skabe til luv, uden at der falder noget ud.
Selve indretningen er helt enkel og gennemprøvet i generationer af både, med gode gribelister i hver side, så båden også fungerer om læ, når man er ude til søs.
Her har Dehler ikke prøvet at peppe båden op med smarte ting, der kun gør sig godt på en udstilling. Her fungerer alt.
Forstaget giver plads i salon
Masten står langt fremme i salonen, så den optager mindst mulig plads. Den står direkte på bundrammen, og det er det mest solide. Balancen på roret er bibeholdt ved at trække forstaget helt ud i stævnen. Derfor er tromlen på rulleforstaget placeret over dækket.
Selve toilettet er det eneste vi fandt, som vi med rimelig kan kritisere en smule. Toilettønden er placeret tværskibs, hvor det er mere praktisk til søs med toilettet placeret langskibs. Det er dog i sidste ende et spørgsmål om personlig smag.
Det er også i småtingsafdelingen, at kanten på ba- desædet over toilettønden forhindrer at velvoksne mænd kan have det hele med på behagelig vis, når de sidder på toilettet. Vi mener, at det nemt kan klares ved at save et stykke af kanten mellem hængslerne. Dehler ændrer det formodentlig selv på fremtidige både.