TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Dehler 38

Rendyrket sejlglæde

Dehler 38 er en spændende ny familie- cruiser fra det kendte tyske værft, der bør kunne sejles af en lille duo-besætning. Vi har sejlet nyheden for at se, om det nu også er en ægte cruiser til få om bord.


Det blev en rigtig barsk test, da vi sejlede den nye 37 fods tyske Dehler 38 fra værftet i Greifswald til Dragør – det blæste fra 8 til over 20 m/sek på turen over Østersøen og Køge Bugt.
Vi sejlede i store bølger i halvvindsområdet det meste af turen, i en vestlig til vestsydvestlig vind der i kortere perioder var meget ustabil i styrke og nærmest nervøst vibrerende i retning. Det gav en ekstra udfordring med at styre båden optimalt.

Under disse forhold klarede Dehler 38 sig sær- deles flot. Vi var kun to om bord og havde ingen problemer med at håndtere båd eller sejl. Det gik fint med at tage et reb i storsejlet og rulle bådens 105 % fok lidt ind, da vi fik over 20 m/sek i en byge ved Falsterbo.
Dehler 38 er først og fremmest en familiecruiser, og turen viste klart, at båden i blæsevejr trygt kan sejles af to personer, som det er typisk for cruisingsejlads. Vi havde hele tiden fuld og nem kontrol over båden, der på intet tidspunkt lavede unoder.

Cockpittet og trimfunktionerne er indrettet til duo-sejlads, med spillene til tyskerskødning- en perfekt placeret, så rorsmanden nemt selv kan trimme storsejlet.
Vi havde faktisk en rigtig herlig, sjov og helt udramatisk tur på trods af de barske betingelser, der holdt de fleste sejlbåde i havn den dag. Vi mødte kun ganske få sejlbåde på de næsten 100 sømil, hvor vi kun sejlede for sejl.
Over ni knob i høj sø
Vi sejlede store dele af turen med generelt 8,2 til 9,2 knob over grunden i den til tider høje sø, der varierede en del hen over dagen. Oppe syd for Dragør fik vi nogle stejle søer inde fra Køge Bugt, hvor det flere gange lykkedes for os at falde af og småsurfe op til 11,5 knob på bølgerne. Det var vel at mærke med et reb i storsejlet, og fokken rullet kvart ind. Det må også bemærkes, at Dehleren også gik meget fint og blødt i bølgerne, når de kom mere forfra. Vi stampede ikke på noget tidspunkt.

Et par dage efter sejlede vi Dehleren i let vind ved Dragør, og her viste båden sig igen som en hurtig cruiser. I ca. 4 m/sek kunne vi sejle op til 6,1 knob på bidevind, når vi slog over 80-85 grader i en springende vind. Det er faktisk en anelse bedre end bådens VPP, og farten er korrigeret for dagens svage strøm. Vi nåede endda op på syv knob i korte perioder med lidt mere tryk i vinden.
Der var kun ganske let vind, da vi skulle fotografere båden for sejl, og alligevel gled båden så let og hurtigt gennem vandet, at vi et øjeblik troede, at motoren stadig kørte.

Båden var i meget fin balance på begge testture, og på den første barske tur blev vi kun ømme i skuldrene af konstant at styre båden rundt i de store bølger i mange timer.

En meget handy cruiser
Det er dog mest interessant for cruisingsejlere, at Dehler 38 er en meget handy båd. Den er meget pålidelig at sejle og nem at styre.
Båden kan tåle at krænge overraskende meget, uden at den bliver sværere at sejle eller mister fart. Man skal selvfølgelig aldrig tilstræbe at lade en cruisingbåd krænge, men det er en fantastisk tryghed, at båden også er meget kontrollabel, når pustede er hårde og rumme.

Dehleren kan dog skære op under særlige forhold, men der skal virkelig meget til, før den gør det. Vi må erkende, at det skete for os få gange. Hver gang nåede båden at krænge alt for meget over pludselige pust, hvor vi havde for meget tryk på storsejlet. Det sker heldigvis ret langsomt, og det bedste, man kan gøre, er at slække på storsejlet eller lade båden ”køre” lidt op, og så ”gribe” den med roret igen. Brems aldrig båden ved at dreje roret for hårdt i borde. Det gælder alle både.

Bemærk, at disse hændelser var få undtagelser på en ellers helt igennem lydefri sejlads, hvor vi var imponerede over, hvor let båden var at sejle gennem pustene i det barske vejr. Dehleren er faktisk en af de mest kontrollable både, vi nogensinde har sejlet under så blæsende forhold. Det skyldes blandt andet, at roret har et godt greb i vandet, og at båden er meget letdrevet. Den accelererede dejlig hurtigt i pustene, og det gav en fantastisk sejlglæde på turen.

Effektiv motorsejlads
Vi sejlede for motor fra Greifswald, til vi havde frit farvand lige ved nordspidsen af Rügen. Her lå vores topfart på 8,5 knob ved 3200 omdrejninger, og vi sejlede op til 7,5 knob ved 2400 omdrejninger. Det var i noget lettere vind, der kom agten for tværs.
Det var med bådens Volvo Penta standardmotor på 28 hk, der gav rigelig maskinkraft til den letdrevne båd. Samtidig var testbåden udstyret med en trebladet Gori propel, der havde effektivt fat i vandet.
Denne kombination gav ikke kun høj fart, men gjorde det også nemt at manøvrere i havn. I Greifswald havde vi to både tæt på stævn og hæk samt sidevind, der umiddelbart gjorde det svært at komme ud fra broen.

Det klarede vi ved at svaje ud med motoren i bak og et spring i land, så med den gode propel savnede vi ikke en bovpropel. Da vi sejlede i havn i Dragør, kunne vi nemt manøvrere rundt. Båden stoppede prompte, når vi satte i bakgear. Her tog propellen virkelig godt fat med det samme. Vi kunne også bakke meget præcist med båden.

Ingen mislyde i høj sø
Dehler 38 virkede også ganske godt skruet sammen. Vi hørte ingen mislyde på turen, når vi var nede om læ i de store bølger, og intet grej gik i stykker.
Om læ var der heller ikke nogen luger eller døre, der sprang op under sejladsen. Alt grej fungerede helt, som det skulle på turen, og det var ret imponerende for en båd, der var ude på sin første sejltur.
Båden er da også udrustet med kvalitetsgrej. Den præcise og næsten friktionsfri ratstyring fra Jefa var en fornøjelse at styre med, og Lewmar spillene var udmærket dimensioneret til selv det hårde vejr, og selftailerne fungerede perfekt sammen med det nye tovværk. Lewmar har designet spillene specielt med kulfibertop til Dehler.
Testbåden var udrustet med Elvström Sails triradiale FCL cruisingsejl med gennemgående sejlpinde i storsej- let og lodrette sejlpinde i fokken. De er konstrueret i en stabil lamineret dug med beskyttende taffeta yderst. De fungerede upåklageligt på turen, men gliderne larmede sommetider i hulkehlen, når der var mest vind.

Spændende aptering med omtanke
Dehler 38 har fået en visuelt spændende og samtidig funktionel aptering med f.eks. buede låger på praktiske dybe skabe over sofaerne. Her er der endda monteret komfortable nakkepuder på lågerne. Det er praktisk med dybe skabe, fordi man lettere kan åbne skabe til luv, uden at der falder noget ud.
Selve indretningen er helt enkel og gennemprøvet i generationer af både, med gode gribelister i hver side, så båden også fungerer om læ, når man er ude til søs.

Her har Dehler ikke prøvet at peppe båden op med smarte ting, der kun gør sig godt på en udstilling. Her fungerer alt.

Forstaget giver plads i salon
Masten står langt fremme i salonen, så den optager mindst mulig plads. Den står direkte på bundrammen, og det er det mest solide. Balancen på roret er bibeholdt ved at trække forstaget helt ud i stævnen. Derfor er tromlen på rulleforstaget placeret over dækket.
Selve toilettet er det eneste vi fandt, som vi med rimelig kan kritisere en smule. Toilettønden er placeret tværskibs, hvor det er mere praktisk til søs med toilettet placeret langskibs. Det er dog i sidste ende et spørgsmål om personlig smag.

Det er også i småtingsafdelingen, at kanten på ba- desædet over toilettønden forhindrer at velvoksne mænd kan have det hele med på behagelig vis, når de sidder på toilettet. Vi mener, at det nemt kan klares ved at save et stykke af kanten mellem hængslerne. Dehler ændrer det formodentlig selv på fremtidige både.

En båd for sejlere
Dehler 38 bliver apteret og færdiggjort sammen med Hanse og Moody både på værftet i Greifswald, hvor bådene fra Dehler bliver færdigbygget af specialud- dannede medarbejder, der kun arbejder med Dehler-både. Det sikrer den gode kvalitet, som Dehler er kendt for, og værftet har formået at give Dehler 38 sit helt eget visuelle design, der er helt anderledes end Hanse og Moody.

Alt i alt er Dehler 38 en elegant og gennemført båd med virkelig gode og pålidelige sejlegenskaber samt fine og funktionelle idéer. Det er især en båd for sejlere, der sætter selve den gode sejlads og sejlglæden i højsædet, men også gerne vil have fuld komfort om læ. Det er også en båd, vi gerne selv ville sejle meget mere med.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.