TEKST ØYVIND BORDAL / FOTO ØYVIND BORDAL, SOLARIS YACHTS

Solaris 37

11 meter lang superyacht

En studie i bådebyggerkunst – og en superyacht i miniature. Solaris 37 er en båd for feinschmeckere. Kom med ned i den og kig selv!


Hvad kommer der ud af det, hvis man tager et par generationers solid bådebyggererfaring, giver den en dosis nytænkning og moderne design og teknologi – og gennemfører hele processen frem til den færdige båd 100% kompromisløst – uden at tænke ret meget på hvad det koster?
Det er der sikkert flere svar på. Men et af dem bærer definitivt navnet Solaris. Det italienske værft har bygget store luksusbåde i 40 år, og har langsomt fået et driftssikkert kvalitets-renommé. Men for nogle år siden tog de det hele op til revision, og begyndte at hente innovative løsninger ind. Og så begyndte der virkelig at ske noget!

Wally-designer
Set på lang afstand er der ikke noget spektakulært over Solaris 37, andet end påfaldende harmoniske linjer. Det er ganske enkelt en smuk båd. Nogen få værft er i stand til at implementere moderne design-træk i en klassisk konstruktion, og få resultatet til at blive en samlet helhed.
Det er ikke så underligt at det æstetiske sidder i skabet – designer er argentineren Javier Soto Acebal, manden bag Wally 100 og Wally 130 (ja, prøv lige at google dem, hvis du ikke kender dem i forvejen...).
Stivhed!
Men med Solaris 37 er det sådan, at jo nærmere man kommer, og jo mere man graver under overfladen, jo bedre bliver det. Som den entusiastiske tyske importør udtrykte det: Det bedste er det du ikke kan se.
Ambitionen har været at bygge en båd, som slet ikke kan deformeres af de kræfter som påvirker den. Ingen knirken i interiøret, når båden rammer bunden af en sø, ingen døre der binder efter mange års sejlads. En rig som ikke mister tension, fordi skroget taber noget af sin form.

De vigtigste stresspunkter i en sejlbåd er der, hvor kølen møder skroget, samt røstjernene og mastefoden. De punkter er dimensioneret særligt op, og forstærkningerne er lamineret direkte til skroget. Det samme gælder skottene – ingen plywood, kun sandwichlaminat som er lamineret ind både i skrog og dæk. Man har valgt vinylester og E-glas, med en let skumtype som distancemateriale.

Strukturelt bur
De kræfter udefra som rammer båden, bliver dermed fordelt ud i hele konstruktionen på en måde, vi ikke tidligere har set lige så gennemført. Det hele er kort sagt bygget sammen, i en strukturel helhed i samme materialer, med de samme karakteristikker i forhold til stræk, temperatursvingninger, fleksibilitet, brudstyrke og så videre. Selv røstjernene er støbt i glasfiber. Hos Solaris kalder man metoden for ”structural cage” – det strukturelle bur.
Vægtdistribution er også et fokuspunkt; rettende moment og centreret tyngdepunkt skal sikre bådens balance og sejlegenskaber, også i bølgegang.

45-fods salon
Den kompromisløse tilgang viser sig også i detaljer som skroggennemføringerne – dem laver værftet selv, i nikkelbelagt bronze. De bliver boltet tværs igennem skroget med fire bolte, det hele forsænket og «flush»- monteret. Og ikke mindst evigvarende. Søventilerne kan skiftes, hvis man vil, kan det endda gøres uden at sætte båden på land.

Under dæk har man tænkt sig om, og maksimeret bredden ved at lade røstjernene løbe ude i skrogsiden. Det giver en salon som ligner den man finder i andre 45-fods både.
I det eksemplar vi besøgte, var interiøret bygget i olieret teak, som i en klassisk yacht, og lige som alt andet om bord var det gjort på ”eliteniveau”. Dørken var i lys eg, og der var masser af lyse flader i højden som kontrast. Der er endda vinduer i skroget, så ingen ”kælderfornemmelse”.

Krydsmaskine
På dæk er der rene linjer, ting som krydsholt er forsænket ned i dækket, og udsynet fra cockpit er formidabelt.
Rapporter fra testsejladser og en kig på bådens specifikationer fortæller om en båd, som har sin force på kryds. Det er ikke en specielt let båd, med sine 6.900 kg., men den står godt på benene, og med kulfibermast og bulbkøl er den hård at slå på kryds. Der er kun ét ror, men to rat, og hækken er bred uden at være ekstrem.

Sejlegenskaberne er rigtig fine på alle kurser, men det er klart, at en letvægtsbåd med stort sejlareal vil trække forbi, specielt når det blæser.

Under dæk er Solaris 37 overraskende rummelig – og helt usædvanlig flot. Røstjernene er støbt ud i skrogsiden, så hele bredden kan benyttes i salonen. Olieret teak minder om klassisk yacht, men her er det anvendt i en moderne setting, med hvide/lyse kontraster.

Der er passet på apteringen
Apteringen i teak står stadig rigtig flot. Båden har haft flere ejere, og det er tydeligt, at de har passet på, at båden ikke blev skrammet. Skabslågerne i salonen er med massive trærammer og så ud som nye.

Der er passet på apteringen
Apteringen i teak står stadig rigtig flot. Båden har haft flere ejere, og det er tydeligt, at de har passet på, at båden ikke blev skrammet. Skabslågerne i salonen er med massive trærammer og så ud som nye.

Toiletrummet står også flot og velholdt, slangerne til toilettet trænger til at blive skiftet. Det er typisk på både med nogle år på hækken. Heldigvis var den svage lugt kun inde i selve toiletrummet, og ikke ude i hele båden, som man desværre kan opleve på nogle lidt ældre både.
Toiletslanger bliver også nedbrudt og bør skiftes en gang i mellem, så man helt kan undgå lugtgener. Husk at slanger skal være specifikt til toiletbrug. Med billigere slanger siver lugten fra toilettet ud.

Løbende vedligeholdt
Der er ikke alene passet godt på ”Freja”. Båden er og løbende blevet opdateret med meget nyt udstyr, som f.eks. nye sejl i 2009, nyt varmeanlæg i 2012, ny varmtvandsbeholder, samt ny autopilot i 2011. Alle hynder er blevet ombetrukket, og der er nye madrasser i køjerne. ”Freja” har ikke teak-dæk og det er en klar gevinst for en båd på hendes alder. Det ville være nedslidt, med mindre det var udskiftet for nylig. Det kan være bekosteligt at fjerne et nedslidt teakdæk.

Den store tegnedreng...
Solaris 37 er ikke nogen egentlig kapsejladsbåd – det er bare en meget velsejlende cruisingbåd, som er designet, bygget og rigget så godt, at den sagtens kan bide fra sig på en kapsejladsbane. Under dæk er der en luksus-suite. Og skal du ud på stort hav, er du formentlig sikrere i en Solaris, end i de fleste andre både. Den bliver ualmindelig svært at slå den i stykker...

Det kommer næppe bag på nogen, at det ikke bliver nogen billig båd – men her er Solaris 37 i godt selskab. Prismæssigt og markedsmæssigt er den i konkurrence med Arcona 380, Xp-38 og Hallberg Rassy 372. De to sidstnævnte har dog en mere ren profil mod henholdsvis cruising- og racing-markedet.

Lige omkring 1.850.000 danske kroner vil en Solaris 37 stå dig i, inden du begynder at hakke af i udstyrslisten. Når en skandinavisk sejler med komfortbehov og sans for gode sejl er færdig med den operation, er prisen nok nærmere 2.5 millioner.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.