45-fods salon
Den kompromisløse tilgang viser sig også i detaljer som skroggennemføringerne – dem laver værftet selv, i nikkelbelagt bronze. De bliver boltet tværs igennem skroget med fire bolte, det hele forsænket og «flush»- monteret. Og ikke mindst evigvarende. Søventilerne kan skiftes, hvis man vil, kan det endda gøres uden at sætte båden på land.
Under dæk har man tænkt sig om, og maksimeret bredden ved at lade røstjernene løbe ude i skrogsiden. Det giver en salon som ligner den man finder i andre 45-fods både.
I det eksemplar vi besøgte, var interiøret bygget i olieret teak, som i en klassisk yacht, og lige som alt andet om bord var det gjort på ”eliteniveau”. Dørken var i lys eg, og der var masser af lyse flader i højden som kontrast. Der er endda vinduer i skroget, så ingen ”kælderfornemmelse”.
Krydsmaskine
På dæk er der rene linjer, ting som krydsholt er forsænket ned i dækket, og udsynet fra cockpit er formidabelt.
Rapporter fra testsejladser og en kig på bådens specifikationer fortæller om en båd, som har sin force på kryds. Det er ikke en specielt let båd, med sine 6.900 kg., men den står godt på benene, og med kulfibermast og bulbkøl er den hård at slå på kryds. Der er kun ét ror, men to rat, og hækken er bred uden at være ekstrem.
Sejlegenskaberne er rigtig fine på alle kurser, men det er klart, at en letvægtsbåd med stort sejlareal vil trække forbi, specielt når det blæser.
Der er passet på apteringen
Apteringen i teak står stadig rigtig flot. Båden har haft flere ejere, og det er tydeligt, at de har passet på, at båden ikke blev skrammet. Skabslågerne i salonen er med massive trærammer og så ud som nye.
Der er passet på apteringen
Apteringen i teak står stadig rigtig flot. Båden har haft flere ejere, og det er tydeligt, at de har passet på, at båden ikke blev skrammet. Skabslågerne i salonen er med massive trærammer og så ud som nye.
Toiletrummet står også flot og velholdt, slangerne til toilettet trænger til at blive skiftet. Det er typisk på både med nogle år på hækken. Heldigvis var den svage lugt kun inde i selve toiletrummet, og ikke ude i hele båden, som man desværre kan opleve på nogle lidt ældre både.
Toiletslanger bliver også nedbrudt og bør skiftes en gang i mellem, så man helt kan undgå lugtgener. Husk at slanger skal være specifikt til toiletbrug. Med billigere slanger siver lugten fra toilettet ud.
Løbende vedligeholdt
Der er ikke alene passet godt på ”Freja”. Båden er og løbende blevet opdateret med meget nyt udstyr, som f.eks. nye sejl i 2009, nyt varmeanlæg i 2012, ny varmtvandsbeholder, samt ny autopilot i 2011. Alle hynder er blevet ombetrukket, og der er nye madrasser i køjerne. ”Freja” har ikke teak-dæk og det er en klar gevinst for en båd på hendes alder. Det ville være nedslidt, med mindre det var udskiftet for nylig. Det kan være bekosteligt at fjerne et nedslidt teakdæk.
Den store tegnedreng...
Solaris 37 er ikke nogen egentlig kapsejladsbåd – det er bare en meget velsejlende cruisingbåd, som er designet, bygget og rigget så godt, at den sagtens kan bide fra sig på en kapsejladsbane. Under dæk er der en luksus-suite. Og skal du ud på stort hav, er du formentlig sikrere i en Solaris, end i de fleste andre både. Den bliver ualmindelig svært at slå den i stykker...
Det kommer næppe bag på nogen, at det ikke bliver nogen billig båd – men her er Solaris 37 i godt selskab. Prismæssigt og markedsmæssigt er den i konkurrence med Arcona 380, Xp-38 og Hallberg Rassy 372. De to sidstnævnte har dog en mere ren profil mod henholdsvis cruising- og racing-markedet.
Lige omkring 1.850.000 danske kroner vil en Solaris 37 stå dig i, inden du begynder at hakke af i udstyrslisten. Når en skandinavisk sejler med komfortbehov og sans for gode sejl er færdig med den operation, er prisen nok nærmere 2.5 millioner.