Dobbeltskødning egner sig bedst til længere stræk
Alle de tre testede både havde Bavarias specielle dobbelte storsejlsskødning, hvor man kan trimme storsejlet lige så præcis som med løjgang.
På kryds og foran-for-tværs haler man bommen ned og trimmer storsejlets tvist med det ene skøde, mens det andet skøde trimmer sejlets vinkel i forhold til vind og kurs.
Efter en stagvending skifter de to skøder funktion, og derfor kan man ikke bare lige småjustere skødetrimmet i og efter vendingen, men skal trimme begge skøder om.
I praksis er denne skødeform enkel og glimrende til lange stræk på cruising- og distancesejlads, men den er nok lige lidt for langsom til f.eks. klubkapsejladser på bane. Heldigvis tilbyder Bavaria også andre skødesystemer, der egner sig bedre til dette, for de nye Farr-generationer har potentiale til sjov klub- og lokalsejlads.
Alle tre både har en lys, rummelig salon med en enkelt aptering. Bavaria 37 har L-pantry agter, mens de større både har langskibs pantry. Både 41eren og 46eren har ens dobbelte klapbord og i 46eren er der blevet plads til en midterkonsol med indbygget klapsofa ud mod salonbordet. Salonbordet er klappet sammen i 41eren.
Lys aptering
Selve indretningen af den nye aptering er fortsat traditionel og funktionel. Rummeligheden er optimeret ved at justere lidt på skotter, men det vi især bemærkede var, at apteringen er meget lys.
Det er især de længere vinduer, der gør forskellen fra de første udgaver af Farr-bådene. Der er også indbygget en del LED-lamper i den optimerede innerliner.
Samtidig fandt vi også at selve kvaliteten af apteringen har fået et løft, både med hensyn til den nye Alpi-finer, den håndværksmæssige udførelse samt især finishen på lakeringen. Nu er der også flere tilvalg af træsort og betræk på hynderne.
Tre versioner af kortbord
De tre både er grundlæggende indrettet efter samme princip, men varierer selvfølgelig fra båd til båd, alt efter bådens størrelse og antallet af kahytter og toiletter. Bavaria 46 har således en midterkonsol i salonen, der kan give rygstøtte i pantryet under sejlads, og rummer en ekstra sofa til salonbordet.
De tre både har dog helt forskellige versioner at en navigationsplads. I 37eren er kortbordet for enden af bagbord sofa, og kan skubbet væk, ind under toiletbordet i toiletrummet. Fuldstændig som i 33eren.
Bavaria 41 har et helt traditionelt kortbord om styrbord, og det skyldes sikkert, da båden også findes i en mere potens sportsversion.
I 46eren også er salonbordet indrettet til også at fungere som kortbord, med et rum under bordpladen som i et almindeligt kortbord. En glimrende løsning til tidens digitale navigation.
Sejler marginalt bedre
Vi har i tidligere testrapporter rost sejlegenskaberne i de Farr- designede Bavaria-både. De sejler robust og pålideligt med et overraskende godt fartpotentiale fra let mellemluft og opefter. I let vind er de lidt underriggede.
Til gengæld klarer de forbløffende meget rortryk og krængning, før de får tendens til at skære op. Her overgår de mange af de lidt ældre cruiser/racere. Disse egenskaber er bibeholdt og bådenes balance er fintunet, ved at ændre lidt på mastens placering og profilerne under vandet.
Bavaria har hidtil har haft glimrende styresystemer fra Lewmar, og de er nu udskiftet med styresystemer fra danske Jefa. Det gav os lige en anelse bedre føling med disse tre nye både, end første gang vi sejlede dem. Vi følte også, at der var lidt mindre friktion i Jefas styresystemer. Det er måske små, men alligevel vigtige detaljer, der er med til at skærpe sejlglæden.
Kølboltene går gennem bundrammen
De nye cruisingbåde har også fået en nyudviklet bundramme i glasfiber, der ifølge værftet giver skroget ekstra styrke. Den går fra stævn og næsten helt ud agter.
Her er det især værd at bemærke, at kølboltene går op gennem bundramme og har store underlæg i rustfri stål til møtrikkerne. Det kan næsten ikke gøres meget bedre eller mere sikkert.
Bovpropel, varme og aircon
Der var bovpropel i den testede 46er og bådvarme i alle tre både. Alle både i den nye Bavaria-generation er forberedt til bovpropel, aircondition og bådvarme. Bådene har fået mindre kosmetiske ændringer af skroget, som f.eks. et nyt stribe-design på fribordet ved vinduerne.
Konklusion
Bavaria har lettet lidt på det ben, hvor de gerne vil være billigst, men til gengæld træder de hårdere på det ben, der omfatter kvalitet og innovation.
Efter at have sejlet de tre nye cruisingbåde, så kan vi konstaterer at Bavaria nu har den bedste flåde nogensinde. Selv garvede sejlere, der før har rynket på næsen af Bavaria, kan roligt købe en af disse tre både. De sejler godt og fungerer godt.
Glat næserynken og lad bare være at købe båden med lav køl og rullestorsejl i Dacrondug, hvis man ellers også vil krydse effektivt med båden.
En rullemast bør efter vor mening altid ekviperes med storsejl i lamineret eller membran sejldug og med lodrette sejlpinde. Den ekstra udgift giver god rigtig værdi og ekstra sejlglæde. Der er nemlig en verden til forskel