TEKST & FOTO ØYVIND BORDAL

Luffe 3.6

At starte i den anden ende

Hos Luffe drejer det sig ikke om at ramme en trend eller en pris. Det drejer sig om at bygge en båd, hvor det hele er rigtigt. En båd, hvor æstetik og funktion går op i en højere enhed.


Oluf Jørgensen læner sig lidt frem. Vi sidder under dæk, der er lakeret træ, fine detaljer, håndbygget båd alle steder omkring os.
”Når jeg har tegnet et udkast til en båd, som jeg nu synes den skal være”, siger han, ”så laver jeg en model i træ. Derefter går jeg og kigger på den i noget tid, og mærker efter om det ser rigtigt ud. Hvis det ser rigtigt ud, så ringer jeg til Arne. Altså Borghegn, ham har jeg arbejdet med i mange år. Så regner Arne ud præcis hvor kølen skal sidde, og sørger for dimensionering og den slags. Derefter går vi i gang med at bygge. Og vi ved jo efterhånden, hvordan ting skal gøres. Vi laver alt selv, det er der jo ikke rigtig nogen andre der gør i dag. Folk som kommer til os, de ved præcis hvad de vil have. Og de ved, at de kan finde det her. Vi er begyndt at få anden generations-kunder nu – børn af forældre som har haft Luffe-både, og som nu er blevet voksne og vil have sin egen Luffe. Det er jo ret fint at opleve...”
Sommertur som markedsføring
Hos Luffe starter man et andet sted, end man gør hos de store bådproducenter. Det handler ikke om, hvad direktionen tror publikum vil have næste år. Det handler heller ikke om at være den billigste, eller om at stuve mest mulig plads ned i mindst mulig båd. Det handler om at bygge en fin båd. Det handler om at udtænke, udvikle og bygge en båd, hvor det hele er rigtigt, at hele tiden udvikle nye ideer og forbedringer. At skabe et smukt, harmonisk, velbygget og velsejlende fartøj.

For tiden bygges der kun 14-15 både om året. Det følgende lyder måske som en vandrehistorie, men Oluf Jørgensen bekræfter at det er sandt: Han plejer at bygge en prototype og sejle til Anholt med den på sommerferie. Når han kommer hjem, er ordrebøgerne fyldte til det kommende år. Folk kommer hen og snakker, kontakter knyttes, og aftaler kommer på plads. At se båden er nok.
Svenskere og tyskere er vigtige kunder for Luffe- værftet. For tiden er det 4004, en 40-fods, og Luffe 45 som bygges – og altså den nye model som vi skal sejle i dag, 3.6 på 36 fod.

Nye ideer
Den nye Luffe 3.6 ligger fortøjet i Kolding lystbådehavn, lige ved siden af en anden Luffe – en 4004. 3.6-modellen er faktisk født ud af et behov for at opdatere netop 4004, og samtidig gøre den lidt mindre. Bådene skal jo trods alt sælges, og der er efterspørgsel efter lidt mindre både, der ikke koster helt så meget. ”Desuden havde vi jo en del nye ideer, ting vi ville prøve af”, fortæller Jørgensen. Det vender vi lige tilbage til...

Den perfekte shorthanded-båd
Ude på Kolding fjord er det sen eftermiddag. Solen hænger lavt, det har været en stegende varm dag.

Storsejlet løber let op langs den hvide kulfibermast, og når fokken er rullet ud og skøderne justeret, er vi hurtigt i gang med at sejle. Der blæser en fin brise, 3-5 sekundmeter, og Luffe 3.6 finder hurtigt balancen og begynder at accelerere. Båden sejler lidt som en af de klassiske entypebåde, måske i retning af en Soling, men samtidig er det også en moderne båd, med en helt anden type rig. Båden er levende på roret uden at være nervøs, den er let at sejle uden at være kedelig, den er kraftfuld uden at være vild. Stabiliteten sparker hurtigt ind i vindpustene, og sørger for en fin acceleration. De forholdsvis lange, lige linjer i skroget betyder, at der ikke er voldsomme reaktioner at vente i hård vind, og jeg tænker, at en bedre shorthanded-båd må være svær at finde. Der er ikke tænkt så meget som en millimeter måleregel ind i designet, Luffe 3.6 er tidløst velsejlende og hurtig, og vil være det uanset hvilken måleregel som måtte blive moderne på et senere tidspunkt. Men uanset; kapsejlads er helt bestemt noget man kan bruge båden til. Dog er den primært henvendt til tursejlere med høje kvalitetskrav, glæde ved sejlegenskaber og sans for æstetik.

Selvvendende fok
Vi krydser ud af fjorden – når vi skal vende, lægger jeg roret over, flytter mig over på modsat side, og sejler videre. Der skal ikke gøres andet – der er selvslående fok og ingen løjgang, så både fok og storsejl passer sig selv. Både fokkeskøde og storsejlskøde trimmes på spillene på ruftaget.
Trim af fokkens skødepunkt foregår ved at flytte skødet til et andet punkt i fokkens skødehjørne – her er nogle stykker at vælge mellem. Man kan sagtens få løjgang monteret, hvis man vil, men aktiv brug af kick kan være et alternativ til løjgang. På kryds i helt let vind, og måske også ved krap sø i forholdsvis lette forhold, hvor løjgangen normalt skal op i luv side, kan det dog blive svært at trimme storsejlet optimalt, når der ingen løjgang er.

Hurtig – ja, meget hurtig!
Båden vi sejler er udstyret med code 0 og gennaker, og vi vælger gennakeren på vej tilbage. Der er ikke bovspryd på båden – men som så meget andet, kan man vælge at få det monteret, hvis man vil.
Med gennaker i den vindstyrke, vi sejler i, er det selvfølgelig en meget disciplineret båd, men jeg er helt overbevist om, at det samme vil være tilfælde i rigtig hårdt vejr og stor sø. Det ville have været sjovt at afprøve, men sådan er præmisserne desværre ikke lige nu. Eftersom båden er så let, stabiliteten og vægtoptimeringen så god, og riggen så effektiv, er det mit bedste gæt, at Luffe 3.6 vil være en ualmindelig hurtig båd. Formentlig også hurtigere end andre, mere rendyrkede performance-både.
Men lige nu er det bare en nydelse at glide afsted langs skoven på den sydlige ende af fjorden, mens solen synker mod horisonten. Vi accelerer flot i vindpustene, og roret holder let båden på sporet.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.