TEKST & FOTO LARS LAURSEN

Quicksilver Activ 675 Cruiser

NYE LINIER

Når man kender Quicksilver- bådene, kan man næsten kende bådtypen på afstand. Det er lidt som med bestemte bilmærker, hvor motoren har en helt særlig lyd. Men det er der nu lavet om på med den nye spændende Activ 675 Cruiser, som BÅD har testet i september. Det blev en dejlig positiv overraskelse.


Activ 675 Cruiser skiller sig ud fra en traditionel Quicksilver med nye flotte linjer og et slankt design. Det giver et mere sporty og friskt look, der ikke ligner en Quicksilver. Bådens udseende går hånd i hånd med dens ydeevne – der kan monteres påhængsmotorer på op til 225 hk på hækken. Det er sådan et setup BÅD har testet, og det var ikke kedeligt. Dog kan en mindre motoropsætning også gøre det. Der er dog ikke plads til twinmontering af påhængsmotorer.

Erstatter tidligere model
Den nye 675 Cruiser erstatter den nuværende Activ 645 Cruiser. Designerne har brugt pladsen endnu bedre end på den tidligere model. Det gør, at båden er blevet mere rummelig end man ellers ville forvente. Adgangen til fordækket er
blevet lettere med de store asymmetriske trin i bagbord side. Det giver ekstra rum i centrum af båden.
Adgangen til fordækket sker gennem en luge i vindspejlet. Netop placeringen helt ud til bagbord, gør at der er et stort vindue tilbage, hvor et stort viskerblad kan holde ruden ren, hvis der er vandsprøjt.
Gennemtænkt design
Når man ved hvor vigtig opbevaring er på en båd i denne størrelse, har designerne gennem- gået hvert ledigt rum og lavet opbevaring til fenderne, en løsning til biminien så den helt forsvinder samt andre opbevaringsområder under sæder og dæk samt i kahytten. Det er også blevet til en køleboks.

Hurtigt at ændre indretning
Cockpitområdet er blevet stort, og kan hurtigt omdannes efter besætningens ønsker og behov. Det kan f.eks. være socialiserings- og spiseplads eller en rummelig sollounge. Båden har kun et sæde, og det er til kaptajnen, men ved bænken ved siden af kan ryglænet vendes fremad og bagud eller ligge vandret for at udvide solstuen yderligere og lette adgangen til vandet. Det dybe cockpitområde og det høje fribord giver sikkerhed for både børn og voksne, når de sidder i båden, der er godkendt til syv personer. Med syv om bord kan man godt sidde lidt presset. Det har designerne også tænkt, så bag kaptajnens plads i styrbordside er der en bænk, som under sejlads kan slås op, så der er god plads på dækket. Er der brug for siddeplads, kan bænken hurtigt slås ud.

Fin plads til elektronik
Testbåden var instrumenteret med en 9” GPS/ kortplotter, som er passende til en båd af denne størrelse, og der var ingen problemer med at aflæse den. To ekstra analoge instrumenter viser fart og brændstofforbrug. Knapper til øvrig elektronik i båden sidder praktisk ved siden af rattet, men der er plads til ekstra instrumentering, hvis man ønsker.

Stor kahyt
Kahytten gemmer sig bag en hvidmatteret dør, der er transparent. Denne giver et naturligt lys i kahytten sammen med lysindfaldet fra dækslugen.
Derudover er der kunstigt lys i kahytten. Den U-formede køje kan nemt omdannes til en komfortabel dobbeltkøje, hvor to voksne kan overnatte.
Køjen måler 2x1,77 meter. I midten af køjen kan placeres et søtoilet. Båden er ideel til en 4-5 personers familie, der er glade for motorbådssejlads. Og så kan den også klare vandsport – særligt med en stor motor på hækken.

Nem at sejle
Testbådens 225 hk er den nye V6 Mercury og dens performance kan der ikke sættes en finger på. Styrin- gen og betjeningen af motoren via gashåndtaget var utroligt let.
Det skal oplyses, at båden var udstyret med Activ Trim, der auto- matisk retter op, hvis båden krænger under sejlads. Det virker og er med til at man kun skal fokusere på at styre båden. Ved godt 4000 omdrejninger cruiser båden med 29 knob hen over Middelhavet med fire personer om bord. Der var ikke meget sø på havet, så i det vejr kunne man sejle med denne fart i timevis.

Topfarten er målt til 39,9 knob med to personer om bord. Med fire personer om bord var topfarten 38,5 knob. Med 150 hk på hækken er topfarten noget mindre.
Der er stadig tale om en stor og tung båd. Ønsker man en båd, der også skal kunne efterkomme familiens ønske om vandsport, skal man nok ikke vælge den mindste motoropsætning.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.