Trods den beskedne størrelse, 6,13 m lang og 2,46 bred, byder Sealegs 6,1 RIB på udstyr helt ud over det vanlige.
Det, der vækker størst opmærksomhed, er de tre store, brede hjul, et i stævnen og to agter, der ved hjælp af en kompressor og hydraulik kan løftes og sænkes efter behov, så man kan køre til købmanden efter morgenbrød.
Med AWD-drift på hjulene kan den klatre op ad bjergvægge, og tage sig frem på et meget varieret underlag med sine brede hjul med god afstand, 46 cm, til underlaget. Topfarten på åben mark er 10 km/t.
Bådmagasinets mand gik om bord i denne sjove kloning, som vi tidligere kun har omtalt som en nyhed på baadmagasinet.dk. Nu er den i de nordiske farvande og vi var spændt på, hvad den kunne præstere.
En time senere, efter en hurtig sejlads på fjorden i høje bølger, stoppede skipper, da vi nærmede os stranden, RIB’en og startede den stærke 24 hk vandkølede Honda motor, der driver den specielle hydraulik, som har 100 % vandtætte slanger og med et specialdesignet håndtag kan sænke hjulene for og agter, så vi med fuld balance kørte ud af vandet og op på stranden. Vi fortsatte op over en stejl skovsti ca. 100 m til en klynge træer nær stranden, hvor vi kunne plukke grene fra træerne.
Så blev der sat i bakgear, og vi bakkede ned til strandbredden. Da vi ville ud af RIB’en, blev baghjulene sænket, så vi nemt kunne komme fra borde. Vel om bord igen blev hjulene presset ned, og Sealegs kørt ud i vandet. Et nyt tryk på joysticket og alle tre hjul blev løftet op. Sådan – det virker bare.
En topfart på 35 knob
Efter skovturen tog vi ud i bølger på en halv meter, og med en 21 grader V-bund skar denne sjove RIB sig flot gennem bølgerne. Ved hjælp af en 115 hk stærk Evinrude fløj den straks op i plan, og topfarten blev målt til hele 35 knob (65 km/t).
Med servostyring var den nem og sjov at sejle. Enkelte vandsprøjt fik vi dog, når vi kastede den ind i de krappe bølger. Styrepulten er placeret næsten midtskibs, og skipper sidder godt beskyttet bag den høje vindskærm, der har en solid aluminiumsramme, som også fungerer som afstiver. Sædet giver god støtte i lænden og ryggen.
På testbåden kunne vi glæde os over kortplotter/ ekkolod Lowrance HDS7, hydraulisk styring af hjul og motor, og få, men let aflæselige instrumenter.
På hækken sad en solid afstiverbøjle med to kraftige projektører, sportskrog og en smart badestige over den ene af de solide pontoner i hypalon med seks kamre, der giver øget sikkerheden. For mere sikkerhed er her også en selvlænsende og skridsikker dørk samt automatisk pumpe.
Masser af udstyr
Af andet udstyr om bord kan nævnes et godt musikanlæg med iPod-afspiller og to højtalere, rygstøtte ved styreposition, Lowrance VHF, 80 l benzintank, halogen projektør i stævnen, LED-navigationslys, fire stangholdere, horn, samt gode stuverum i dørk og sæde.
Med alt dette udstyr Sealegs 6,1 RIB, der er godkendt til seks personer, byder på, er totalvægten med motor og fuld tank 1090 kg, og der må lastes 500 kg. Hjuldimensionen er 25x12", og fælgdimensionen 9".
Konklusion
En unik og anderledes lille RIB, der kan anvendes til lands og til vands, og som også sejler hurtigt og har et meget omfattende udstyr, størrelsen taget i betragtning.
Den vil med sine amfi bium-egenskaber være velegnet til dykkerklubber og redningsopgaver.
Pris: Testbåd med 115 hk Evinrude 899.000 NOK
Producent: Sealegs Amphibious Technology, New Zealand
Forhandler: Rogaland Marine AS, Norge